Är det normalt att vara ensam?

Hej Goldy_a. Det känns som om vi har en del att reda ut...

Jag har förstått att du delvis har tagit åt dig av vad jag har skrivit, på ett känslomässigt plan. Det känns som om du om och om igen missförstår det som vi vill förmedla till dig. Den andra tråden tror jag spårade ur för att vi inte förstod din rädsla för att vara ensam i naturen. Och anledningen till att vi inte förstod var nog att jag och många andra som skrev där inte har samma erfarenheter som du. Vi har de flesta av oss övervägande positiva erfarenheter från naturen, så pass positiva att vi kan tänka oss att tillbringa del av vår tid ensam i den. Alla vill inte det, det förstår många. Men bland annat jag förstod inte varför du var så rädd. Det kom liksom aldrig något svar på våra frågor. Det som däremot kom var påståenden om att vi hade fel. Och det reagerade vi på eftersom vi hade så positiva upplevelser i minnet från naturen. Man kan leva i olika verkligheter, det kan man. Men man måste också kunna acceptera att de är just olika och att den enda därför inte måste vara den rätta. Varken den ena eller den andra. Varken din eller min. Att då direkt förklara att den andra har fel är lika fel av båda sidor. Men vi var många som försökte resonera med dig, vissa gav upp , liksom du. Det har jag också gjort i trådar som spårar ur. Men man får inte bli så stött av det. Vågar man sticka ut hakan, som du gjorde där och som jag gjort i andra trådar, så kan man få sig en smäll - det får man räkna med. Det var det som jag menade med att om man" ger sig in i leken så får man leken tåla", det är ett gammalt svenskt talessätt som jag är säker på finns i de flesta andra språk.

Jag var inte ensam om att tolka det du skrev på ett lite ifrågasättande/aggressivt sätt i den förra tråden. Och om du läser igenom den här tråden från början så ser du att det varit liknande tongångar i den är tråden. Jag vet inte om det är språkförbistringar elller kulturkrock som gör att diskussionen hamnar så fel, men det gör den. Ska vi försöka enas om att om vi inte förstår vad du menar så frågar vi istället för att gissa vad du menar. Och du gör samma sak - du frågar när du tycker att vi ifrågasätter på ett negativt sätt. Då kommer nog diskussionerna bli mer intressanta istället för en massa personangrepp. Och har man något som man vill säga så kan man skriva det till den personen direkt istället för att skriva om den och felcitera i ilska. Okej?

Ämnet som du vill diskutera är klart intressant. Det finns några andra liknande trådar här på forumet. Kan det kanske vara så att "vi svenskar" överlag känner oss väldigt trygga i våra liv? Vi kanske inte utsätts för så mycket otrygghet som många andra i oroligare länder gör. Vi behöver inte oroa oss för om vi ska ha mat på bordet, om barnen ska få växa upp eller för om man blir straffad för det man tycker. Behovet av andra minskar då för som "ensam" så är man trygg, man känner sig stark. Tills det händer något. Då upptäcker man kanske hur ensam man är. Det kanske är ett brutet ben långt ite i naturen. Eller en svår sjukdom som man inte har någon att prata med om. Jag har levt ensam och har nu familj. Det var enklare på ett plan att vara självvalt ensam, man behövde inte dela sin tid med någon. Men det är kanske sällan som man är helt ensam, kanske finns det föräldrar och syskon i närheten - så var det för mig. Då hade jag ändå en trygg hamn när det stormade men kunde vara för mig själv när jag ville det. Det kanske är så att vissa perioder i livet så söker man olika saker för att ens liv ska kännas komplett. En härlig vandring, ensam med tältet blande hisnande fjäll var perfekt då. Nu kanske en perfekt eftermiddag är i sällskap med lillgrabben i pulkabacken...

Du skriver om självutveckling. Jag tror att man kan växa även i ensamhet. Se bara på alla som mediterar, söker inre svar. Att reflektera över sitt eget beteende är väl att växa, att utveckla sig själv? En form av inre självutveckling. Att utvecklas med andra är också en utveckling/utmaning/anpassning men kanske inte samma. Men det är klart att man behöver båda!

Karolina du uttrycker dig fantastiskt väl, nyanserat och utan angrepp utan att för den skull inte stå för din åsikt och det ska du ha all heder åt! Önskar att detta förekom oftare i detta forum. Borde vi inte alla på samma sätt släppa tangenterna och ta tio djupa andetag innan vi svarar? Min högste chef sa en gång att du kan säga vad som helst till vem som helst, men absolut inte hur som helst. Respekt...

Karolina du uttrycker dig fantastiskt väl, nyanserat och utan angrepp utan att för den skull inte stå för din åsikt och det ska du ha all heder åt! Önskar att detta förekom oftare i detta forum. Borde vi inte alla på samma sätt släppa tangenterna och ta tio djupa andetag innan vi svarar? Min högste chef sa en gång att du kan säga vad som helst till vem som helst, men absolut inte hur som helst. Respekt...

- Om hon hade varit från början så snäll. Men först var det inte så :)
Men därför henne började jag denna tråd - ni får "tacka" henne för det! (ni tycker inte om den tråden, jag vet :) ).

- Om hon hade varit från början så snäll. Men först var det inte så :)
Men därför henne började jag denna tråd - ni får "tacka" henne för det! (ni tycker inte om den tråden, jag vet :) ).

Hej. Jag har följt den andra tråden med... Jag vidhåller ändå min åsikt Karolinas inlägg var ett gott exempel på att vi får tycka olika, men ändå måste visa varandra respekt. Personangrepp får mig alltid att se rött oavsett vem som angrips.

Jag hoppas att den som är inne på detta forum iaf önskar kunna vara med om friluftsliv. (Kan man av olika orsaker inte komma ut så kan man ju drömma iaf.) De flesta av oss kan och vågar ge oss ut, och många vågar gå ut ensamma - även tjejer - något som iaf jag skulle vilja våga mer av. För att göra det gäller det att samla fakta, konfrontera sina rädslor och kanske få lite uppmuntran som t.e.x jag fick i denna eller om det var den andra tråden... Tack

Hej. Jag har följt den andra tråden med... Jag vidhåller ändå min åsikt Karolinas inlägg var ett gott exempel på att vi får tycka olika, men ändå måste visa varandra respekt. Personangrepp får mig alltid att se rött oavsett vem som angrips.

Jag hoppas att den som är inne på detta forum iaf önskar kunna vara med om friluftsliv. (Kan man av olika orsaker inte komma ut så kan man ju drömma iaf.) De flesta av oss kan och vågar ge oss ut, och många vågar gå ut ensamma - även tjejer - något som iaf jag skulle vilja våga mer av. För att göra det gäller det att samla fakta, konfrontera sina rädslor och kanske få lite uppmuntran som t.e.x jag fick i denna eller om det var den andra tråden... Tack

- Sofia - jag ÄLSKAR frilufsa, men inte ensam. Det försökte jag säga i den andra tråden. Och ni började mobba mig för min åsikt. Därför öppnade jag andra tråden för att kunna säga om det (ni skriker ju : "Ut!" annars).
Jag är en individualist, och jag är född som den, och tycker inte om när jag kan inte säga vad jag tycker.
Jag kan följa efter regler på jobbet men tycker att "en fika" skulle vara mer frivilligt (annars är det ingen njutning av det :) ).
Jag är en frilufts-älskare (och därför är jag här), men jag har min åsikt också på allt (för att jag är en individualist) och vill ha en möjlighet att kunna säga om det - utan att ni börjar mobba mig för det.

"än har en som inte "duger"
- En intressant ställning av ordet till det här fallet: "duger"... "Duger" - för vad? "Duger" - för att sova tillsammans? "Duger" - för att prata med?
Ni får snälla respektera lite mer männsikorna - vi är ju människor, inte varor :)

En annan fråga som kommer här - vad är det för speciellt i dig, att ingen på planeten (eller i Sverige) kan passa till dig, och alla bara "duger"? Är du tillverkad av guld? :)
(en fråga till alla, som tänker som, som "Ayrin").

Jag som trodde jag var tydlig... "Duger" inom citationstecken, följt av ;)... Kanske kan man anta att jag använde just det ordet med viss ironi/distans?

Som svar på din första fråga... "Duger" - till att dela mitt liv, till att vakna tillsammans de flesta mornar, till att vara far till mina eventuella barn, till att hålla om mig när jag är ledsen, till att dela mitt liv kort sagt... Detta är lika ljuvt med rätt person som plågsamt med fel.

Som svar på din andra fråga: Jag är jag, jag är unik på mitt eget sätt, och har ansvaret för att leva mitt liv så väl jag kan. I "så väl jag kan" lägger jag in att dela det med människor jag uppskattar och kan lita på. Varför skulle jag göra mitt liv sämre än nödvändigt genom att dela det med någon jag inte kan älska?

Sedan, for the record, är jag inte ensamstående utan har en extremt gullig, envis och omtänksam pojkvän som duger alldeles utmärkt :).

Jag som trodde jag var tydlig... "Duger" inom citationstecken, följt av ;)... Kanske kan man anta att jag använde just det ordet med viss ironi/distans?

Som svar på din första fråga... "Duger" - till att dela mitt liv, till att vakna tillsammans de flesta mornar, till att vara far till mina eventuella barn, till att hålla om mig när jag är ledsen, till att dela mitt liv kort sagt... Detta är lika ljuvt med rätt person som plågsamt med fel.

Som svar på din andra fråga: Jag är jag, jag är unik på mitt eget sätt, och har ansvaret för att leva mitt liv så väl jag kan. I "så väl jag kan" lägger jag in att dela det med människor jag uppskattar och kan lita på. Varför skulle jag göra mitt liv sämre än nödvändigt genom att dela det med någon jag inte kan älska?

Sedan, for the record, är jag inte ensamstående utan har en extremt gullig, envis och omtänksam pojkvän som duger alldeles utmärkt :).

"Jag är jag, jag är unik på mitt eget sätt"
- Ja, vi är alla unika på ett visst sätt, och även tvilligarna är olika :)
Jag menade bara - jag skulle aldrig använda ett ord "duger" för vänner och en partner. Att säga till mina släkt eller någon annan: "Ja... han är inte så intressant människan, och han inte riktigt bra för att vara med, men...det duger för att ha honom som en vän/partner" - tycker låter lite olämpligt :) Han skulle inte tycka om det om han hörde det ;)

- Sofia - jag ÄLSKAR frilufsa, men inte ensam. Det försökte jag säga i den andra tråden. Och ni började mobba mig för min åsikt. Därför öppnade jag andra tråden för att kunna säga om det (ni skriker ju : "Ut!" annars).
Jag är en individualist, och jag är född som den, och tycker inte om när jag kan inte säga vad jag tycker.
Jag kan följa efter regler på jobbet men tycker att "en fika" skulle vara mer frivilligt (annars är det ingen njutning av det :) ).
Jag är en frilufts-älskare (och därför är jag här), men jag har min åsikt också på allt (för att jag är en individualist) och vill ha en möjlighet att kunna säga om det - utan att ni börjar mobba mig för det.

Vad bra! :) Vi får ju faktiskt tycka olika utan att det för den delen handlar om mobbing. Var oense , det är inte farligt! och visa respekt för varandra...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kasgus01 Vad är detta för fjällrävensovsäck? Allmänt om friluftsliv 3
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg