Är det normalt att vara ensam?

Har inte lästa samtliga inlägg men ögnat igenom det mesta.
Temat är ju intressant och den här tråden är nästan som ett Utsidans 'Who is who'. Därför ska även sachsaren höra av sig. ;)

TS:n ställde en iofs glasklar fråga men verkar mest vara intresserad av ett annorlunda spännande tema, nämligen den svenska mentaliteten, se 'Nu ska vi fika!'. Den ena frågan (ensamaktiviteter) har faktiskt inte så mkt att göra med den andra frågan (sv. mentalitet).

Vad gäller ensamaktiviteter, ensamturer m.m. är det en karaktärsfråga och smaksak. Konstigare än så är det inte. Man kan faktiskt vara ytterst social till vardags och ändå njuta ensamaktiviteter några dagar eller veckor om året. Vad som utgör och triggar en negativ ensamhetskänsla är ju i högsta grad varierande, typ- och humörberoende.
Man kan känna sig väldigt ensam mitt i en storstad, på en stor fest eller i tunnelbanan bland hundratals människor.
Jag uppskattar ensamturer pga av den mkt stora friheten och öppenheten. Till vardags måste jag kompromissa hela tiden, ständigt. Det är normalt, det ska vara så. Inget märkvärdigt med det.
Men att inte behöva avtala grejer med andra under en viss tid, det behöver jag verkligen då och då. Tydligen inte bara jag.
Dessutom uppskattar jag den mkt stora öppenheten för alla slags intryck och kontakter. Så snart man är en grupp, dvs två eller fler, har man en inåt-gruppdynamik och är inte lika öppen för andra och annat. Då finns liksom gruppen å ena sidan och omgivningen å andra sidan. När jag reser ensam är jag med alla sinnen mitt i livet, händelserna, naturen. Svårt att förklara. Så subjektivt.

Det andra var alltså den svenska mentaliteten. Törs jag som utlänning kommentera den mitt i ett svenskt forum?? *fniss*
Jag tycker faktiskt det är spännande att än så länge inte ha upptäckt eller hittat alla svar på alla frågor i samband med svensk mentalitet.
Svenskarnas sätt att leva och sköta sig och sitt är å ena sidan väldigt fritt och individualistiskt. Men å andra sidan finns det hela tiden det där ganska starka underförstådda trycket: man ska vara med i mainstream, man ska inte sticka ut för mkt, man ska vara med och hålla med det mesta, är det fikadags så ska man fika [Just for the record: Jag tycker det finns på tok för få fikapauser i mitt hemland.].
Behöver man glasögon så ska de absolut vara smala och fyrkantiga, vare sig man är man eller kvinna eller ung eller gammal. Smala och fyrkantiga, glasögonen alltså. Jante. Lagom. Typ så. Det verkar inte passa ihop med den där starka individualismen som alltså också finns hela tiden och som har funnits hela tiden genom alla århundraden och som har format och präglat Sverige och svenskarna.
Kanske är det här den unika svenska formeln: individualism och samtycke/samförstånd.

@gold_y
Varför antar du att alla svenskar är lika? Du kan ha upplevt en väldigt konformativ grupp på ditt kneg, en grupp som inte tillåter oliktänkande och individualism, utan att för den delen alla av 9 miljoner invånare behöver vara likadana. Det är för den delen inte ens säkert att de personer som ingår i gruppen på ditt förra jobb skulle betett sig likadant i ett annat sammanhang. Människor påverkas mycket av sin omgivning.

Vad gäller partner kan jag säga att jag inte för en sekund ångrar de många år jag tillbringade som ensamstående (många vänner, men ingen partner) innan jag hittade personen jag är med nu. Jag är hellre utan partner än har en som inte "duger" ;).

"än har en som inte "duger"
- En intressant ställning av ordet till det här fallet: "duger"... "Duger" - för vad? "Duger" - för att sova tillsammans? "Duger" - för att prata med?
Ni får snälla respektera lite mer männsikorna - vi är ju människor, inte varor :)

En annan fråga som kommer här - vad är det för speciellt i dig, att ingen på planeten (eller i Sverige) kan passa till dig, och alla bara "duger"? Är du tillverkad av guld? :)
(en fråga till alla, som tänker som, som "Ayrin").

Intressant hur "ensamheten" har utvecklats! I "min" tråd handlade det inte om partners, men visst, avsaknad av partners är just ensamhet, under förutsättning att man tillåter sig känna/uppleva ensamhet! Fast visst kan man känna ensamhet även i en tvåsamhet!

Fast att gå så långt att försöka hitta en partner bland de som söker ensamhet vet jag inte om det är så konstruktivt. Fast det finns ju alltid Yin och Yang.

Så Goldy, vi har lite av samma funderingar, utan att jag för den delen inte la in ett eventuellt partnerskap i bilden.

Fast visst är det skoj att vara två som delar upplevelser! Eller tre, eller........

"Intressant hur "ensamheten" har utvecklats!"
- Vet du vilken skillnad mellan våra trådar? Vad har du kallat för din tråd? "All denna ensamheten!".
Och - vad har jag kallad för min? "Är det normallt att vara ensam?". Ser du en skillnad? Du gör en ställning (även en beundran) för den. Och jag? Jag ifrågasätter. Jag ger en möjlighet för människor att fundera själv om den frågan.
Att ifårgasätta (även sig själv) är en bra sätt för utveckling. Att det man säger: "jag är "bästa i klassen" i dra ni alla åt" är en väg till ingenstans - precis där stannar en utveckling.

"än har en som inte "duger"
- En intressant ställning av ordet till det här fallet: "duger"... "Duger" - för vad? "Duger" - för att sova tillsammans? "Duger" - för att prata med?
Ni får snälla respektera lite mer männsikorna - vi är ju människor, inte varor :)

En annan fråga som kommer här - vad är det för speciellt i dig, att ingen på planeten (eller i Sverige) kan passa till dig, och alla bara "duger"? Är du tillverkad av guld? :)
(en fråga till alla, som tänker som, som "Ayrin").
Det finns väldigt många människor som jag kan tänka mig att sova eller prata med. Men om man ska göra det varje dag, med samma människa, då stiger kraven rätt ordentligt eftersom det annars riskerar att bli rent outhärdligt efter ett tag. Det finns ingen anledning att sänka kraven om man inte är desperat efter att få tag på någon, vem som helst.

Temat är ju intressant och den här tråden är nästan som ett Utsidans 'Who is who'. Därför ska även sachsaren höra av sig. ;)

TS:n ställde en iofs glasklar fråga men verkar mest vara intresserad av ett annorlunda spännande tema, nämligen den svenska mentaliteten, se 'Nu ska vi fika!'. Den ena frågan (ensamaktiviteter) har faktiskt inte så mkt att göra med den andra frågan (sv. mentalitet).

(klipp)
Kanske är det här den unika svenska formeln: individualism och samtycke/samförstånd.

Tror du kommer nära. Undertecknad uppfattar också att samhället i den meningen har utvecklats mot mer individualism de senaste 20-30...vi har samförstånd, men numera ska det finnas en grund till det som passar min inställning, annars kan jag gå till en annan grupp eller själv, om jag har de resurser som krävs. Med resurs avses inte pengar utan uppfostran och erfarenhet. Kan resultera i modet att gå mot det konforma.

...att ständigt leva på en grupps villkor i bemärkelsen släkt, klan mm har länge varit oaktuellt i Sverige. Finns en fantastisk illustration av detta, en kulturvärderingskarta där Sverige är bland de mest extrema kulturerna i världen i vissa avseenden.

Sagt utan värdering, för infödd är det normalt.

//J

Vad gäller ensamaktiviteter, ensamturer m.m. är det en karaktärsfråga och smaksak. Konstigare än så är det inte. Man kan faktiskt vara ytterst social till vardags och ändå njuta ensamaktiviteter några dagar eller veckor om året. Vad som utgör och triggar en negativ ensamhetskänsla är ju i högsta grad varierande, typ- och humörberoende.
Man kan känna sig väldigt ensam mitt i en storstad, på en stor fest eller i tunnelbanan bland hundratals människor.
Jag uppskattar ensamturer pga av den mkt stora friheten och öppenheten. Till vardags måste jag kompromissa hela tiden, ständigt. Det är normalt, det ska vara så. Inget märkvärdigt med det.
Men att inte behöva avtala grejer med andra under en viss tid, det behöver jag verkligen då och då. Tydligen inte bara jag.
Dessutom uppskattar jag den mkt stora öppenheten för alla slags intryck och kontakter. Så snart man är en grupp, dvs två eller fler, har man en inåt-gruppdynamik och är inte lika öppen för andra och annat. Då finns liksom gruppen å ena sidan och omgivningen å andra sidan. När jag reser ensam är jag med alla sinnen mitt i livet, händelserna, naturen. Svårt att förklara. Så subjektivt.

Det andra var alltså den svenska mentaliteten. Törs jag som utlänning kommentera den mitt i ett svenskt forum?? *fniss*
Jag tycker faktiskt det är spännande att än så länge inte ha upptäckt eller hittat alla svar på alla frågor i samband med svensk mentalitet.
Svenskarnas sätt att leva och sköta sig och sitt är å ena sidan väldigt fritt och individualistiskt. Men å andra sidan finns det hela tiden det där ganska starka underförstådda trycket: man ska vara med i mainstream, man ska inte sticka ut för mkt, man ska vara med och hålla med det mesta, är det fikadags så ska man fika [Just for the record: Jag tycker det finns på tok för få fikapauser i mitt hemland.].
Behöver man glasögon så ska de absolut vara smala och fyrkantiga, vare sig man är man eller kvinna eller ung eller gammal. Smala och fyrkantiga, glasögonen alltså. Jante. Lagom. Typ så. Det verkar inte passa ihop med den där starka individualismen som alltså också finns hela tiden och som har funnits hela tiden genom alla århundraden och som har format och präglat Sverige och svenskarna.

"Temat är ju intressant ... Därför ska även sachsaren höra av sig. ;)"
- Tack, "sachsaren", för din åsikt!
Ja, jag tycker också att det är en intressant fråga. Jag har en kompis från UK, vi pratar ibland om det temat, och hon tycker också, att svenskarna är inte som den andra världen (som andra västeuropa, eller US). Det märks direkt.
Och det var bara en ställning av frågan, inte mer.

"Svenskarnas sätt att leva och sköta sig och sitt är å ena sidan väldigt fritt och individualistiskt. Men å andra sidan finns det hela tiden det där ganska starka underförstådda trycket: man ska vara med i mainstream, man ska inte sticka ut för mkt, man ska vara med och hålla med det mesta, är det fikadags så ska man fika."
- Ja, absolut rätt.

"Kanske är det här den unika svenska formeln"
- Ja. Och det är skönt att det finns sån värld, som är annorlunda än de andra. Svenskarna är unika.

Sacharen har en god teckning för sina observationer. Skriver en en gubbe som envisas med smala runda glasögon och skägg.
Håller fullständigt med om att det är för lite gemensamma fikaraster i T-land m fl länder.

Det svenska är nog extremare än vad Swedenborg skrev, åtmindstone är det egos observationer från diverse utrikiska observationspunkter.
Samarbeta måste man kunna med de allra flesta men bäddkamrater kan man välja.
go tur

Sacharen har en god teckning för sina observationer. Skriver en en gubbe som envisas med smala runda glasögon och skägg.
Håller fullständigt med om att det är för lite gemensamma fikaraster i T-land m fl länder.

Det svenska är nog extremare än vad Swedenborg skrev, åtmindstone är det egos observationer från diverse utrikiska observationspunkter.
Samarbeta måste man kunna med de allra flesta men bäddkamrater kan man välja.
go tur

"Samarbeta måste man kunna med de allra flesta men bäddkamrater kan man välja."
- :) Det är bra att det finns ett sånt val här iaf :)
Men här på forumet märker jag att finns så många ensamstående ändå människor här (eller här skriver så många av dem?).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kasgus01 Vad är detta för fjällrävensovsäck? Allmänt om friluftsliv 3
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg