Har inte lästa samtliga inlägg men ögnat igenom det mesta.
Temat är ju intressant och den här tråden är nästan som ett Utsidans 'Who is who'. Därför ska även sachsaren höra av sig.
TS:n ställde en iofs glasklar fråga men verkar mest vara intresserad av ett annorlunda spännande tema, nämligen den svenska mentaliteten, se
'Nu ska vi fika!'.
Den ena frågan (ensamaktiviteter) har faktiskt inte så mkt att göra med
den andra frågan (sv. mentalitet).
Vad gäller ensamaktiviteter, ensamturer m.m. är det en karaktärsfråga och smaksak. Konstigare än så är det inte. Man kan faktiskt vara ytterst social till vardags och ändå njuta ensamaktiviteter några dagar eller veckor om året. Vad som utgör och triggar en negativ ensamhetskänsla är ju i högsta grad varierande, typ- och humörberoende.
Man kan känna sig väldigt ensam mitt i en storstad, på en stor fest eller i tunnelbanan bland hundratals människor.
Jag uppskattar ensamturer pga av den mkt stora friheten och öppenheten. Till vardags måste jag kompromissa
hela tiden, ständigt. Det är normalt, det ska vara så. Inget märkvärdigt med det.
Men att inte behöva avtala grejer med andra under en viss tid, det
behöver jag verkligen då och då. Tydligen inte bara jag.
Dessutom uppskattar jag den mkt stora öppenheten för alla slags intryck och kontakter. Så snart man är en grupp, dvs två eller fler, har man en inåt-gruppdynamik och är inte lika öppen för andra och annat. Då finns liksom gruppen å ena sidan och omgivningen å andra sidan. När jag reser ensam
är jag med alla sinnen
mitt i livet, händelserna, naturen. Svårt att förklara. Så subjektivt.
Det andra var alltså
den svenska mentaliteten. Törs jag som utlänning kommentera den mitt i ett svenskt forum?? *fniss*
Jag tycker faktiskt det är spännande att än så länge inte ha upptäckt eller hittat alla svar på alla frågor i samband med svensk mentalitet.
Svenskarnas sätt att leva och sköta sig och sitt är å ena sidan väldigt fritt och individualistiskt. Men å andra sidan finns det hela tiden det där ganska starka underförstådda trycket: man ska vara med i mainstream, man ska inte sticka ut för mkt, man ska vara med och hålla med det mesta, är det fikadags så ska man fika [Just for the record: Jag tycker det finns på tok för få fikapauser i mitt hemland.].
Behöver man glasögon så ska de absolut vara smala och fyrkantiga, vare sig man är man eller kvinna eller ung eller gammal. Smala och fyrkantiga, glasögonen alltså. Jante. Lagom. Typ så. Det verkar inte passa ihop med den där starka individualismen som alltså också finns hela tiden och som har funnits hela tiden genom alla århundraden och som har format och präglat Sverige och svenskarna.
Kanske är det här den unika svenska formeln: individualism och samtycke/samförstånd.