Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Mer på profilsidan


På Fjälltur med Claes Grundsten.

Skulle inte Claes Grundsten finnas skulle vi nog blivit tvingade att uppfinna honom.

Nu har det gått nästan ett år sedan de härligt älskade och folkkära tungviktade småböckerna på nytt utkom. Jag pratar här om ‘På Fjälltur’ av Claes Grundsten. Dom där små behändiga vandringsguideböckerna som på nått vis sparkade igång det samtida skrivandet om fjällen för den stora allmänheten.. Dom små vandringsböckerna som fick oss att vandra ännu mer i Lapplandsfjällen, fotografera ännu mer och titta och begrunda och planera ännu mer om fjällen.

Böckerna som kom att bli en kanon för flera decenniers fjällvandrande.

 

(en älskad klassiker väl använd)

Böckerna gavs ut på nytt förra året 2010 i Mars månad, nu på Norstedts förlag. Nu lite tyngre och lite mer omarbetade, men i stort sett var dom sina tidigare utgåvor trogna.

Dom tre små tidigare böckerna vägde var och en 175 gram. Dom var gudabenådigt lätta! Nu väger en bok 424 gram. Varje ny bok har nu kompletterats med ett antal fotografier i mitten och det har blivit tydligare kartor i pärmarna. Några nya turer har dessutom lagts in, ja i stort sett liknar väl varje bok sin tidigare utgåva. Så stor är inte skillnaderna tycker jag, nu efter att jag läst och läst alla fyra böckerna om och om igen.

(en ny älskad klassiker, nu uppdaterad)

Att böckerna kom ut har väl en del olika förklaringar. Dels så såldes dom gamla väl slut efter ett antal år. Men, en annan förklaring kan väl vara att författaren kanske ville ta nya tag med områdena och på nått vis bearbeta dom för den tid som är idag.

Claes Grundsten är ju för många främst en fotograf. Vad de flesta dock glömmer bort är att han även har ett eget språk,då på klar och ren svenska, som i mitt tycke är lika viktigt som det språk som hans bilder skapar. Den största skillnaden i dom nya utgåvorna av böckerna är inte att det just då tillkommit bilder. Man har ju vant sig att se hans bilder i kollosalformat, så stora som ungefär man nästan skulle behöva en helikopter för att betrakta dom. Ett fotografi kan ju bli hur stort som helst tydligen, men hur är det då med texten? Den kan ju inte bli jättelik den med?

Claes Grundsten har valt, säkert noggrant att gå igenom varenda steg i sina turer och matcha dom med ett exakt språk som jag finner är lika spännande som i hans panoramabilder. Och det är väl här i språket som boken blir till. I varje mening finns trampandet och videsnåren, vaden och stigningarna upp till topparna.

För att en vandringsbok ska funka behövs ett levande och varierande språk. För att en stig ska kunna upplevas behövs tankar och känslor. Varje mening måste således vägas på guldvåg inte bara ur ‘gram-synpunkt’ men även riktat mot vandraren som ska läsa texten.

Claes Grundsten må erhålla hur mycket fotografiska utmärkelser och behängas med allehanda medaljer som helst. Men, i mitt tycke är det hans språk jag fastnat för i hans fantastiska fjällskildringar. För även ett levande och funktionellt språk för ju vandraren framåt, eller hur? Och ett levande språk formar ju bilder det med.

Det är faktiskt väldigt befriande att läsa om hur han exempelvis behandlar dessa backar man kämpar sig uppför när man vandrar. Att ta sig upp till Prinskullen i Kvikkjokk är ju ett bra exempel. Här används det gamla härliga ordet: ‘streta’. Det är just i dom här avvägningarna i just språket som får vandringen att bli levande för oss läsare. Det är just här bilden skapas, förväntningarna och vår egen bild, av vår egen kommande eller avslutad vandring. Något ‘jag’ finns inte i vandringen, utan det är själva leden som är subjektet.

Samtidigt framstår kunskapsflödet som något naturligt och inte pålastat. Att det vid en viss plats, typ i Padjelanta finns sällsynta halvgräs som: enaxigt sävstarr, staggstarr och isstarr, känns som läsare fullständigt naturligt när man låter sig själv vandra in i texten.

Och det är i dom här enormt fulländade landskapsskildringarna Claes Grundsten framstår som en helt unik skildrare av den svenska fjällvärlden. Naturlyriken är faktiskt återhållsam och det är just en väldigt koncentration på just fakta som varje stig eller tur innehåller.

Man brukar säga att för att ett språk ska kunna fungera, så ska: ‘det lilla, finnas i det stora‘, och även ‘det stora, i det lilla‘.

Det är idag nog så att det inte behövs mer än en fin kamera med bra optik för att kunna bestiga Stuor Niak i Sarek och plåta hejvilt omkring sig uppifrån toppen. Man får då rasande fina bilder. Märkligt är dock att det är få bilder som blir ändå bra.

Under Renässansen målades det i Italien madonnabilder hejvilt av alla konstnärer. Tyvärr blev det väl ändå väldigt få som blev bra och sade något mer utanför sig själva. Det är alltså få som kan som Rafael skapa det som är speciellt och sedan kan leva vidare. För även om Rafael sedan bildade skola så utgjorde ändå det han lyckats fånga bara det som var unikt för honom.

Och det är här som själva kruxet finns med både språk och med bild, att sammanföra båda två till något som ligger före en själv och dessutom utanför en själv. Till något som väcker lust, intresse och beundran. En helhet alltså, både av språk skapat av ord och bilder skapade av ens egen läsning.

I den gamla ‘Sarek-På Fjälltur’ kan man läsa följande om den jättevanliga anmarschen: in över Akkaterasserna upp mot Sjnjufjutis och vidare in i Sarek via Ruotesvagge. Den ser ut så här:

I den nya utgåvan 2010 ser den texten ut och beskrivs den så här:

 

Det är en ganska stor förändring som skett ändå i språket och antagligen här har det skett en genomtänkt förändring. Att ‘björkskogen härjats av insektsangrepp’ är borta... exempelvis.

Orden ‘man tvingas stiga’ är borta, i stället ersatt med:’Branten är mycket brant och stiger 60 meter upp till den första terrassytan.’

På backens krön’ är ersatt av: ’På Krönet’.. så fortgår det hela tiden, sida efter sida bok efter bok..

Jag vet inte om jag är den ende här som roat mig med att sida för sida jämföra och begrunda och förundras över hur väl omarbetad dessa nyutgåvor är. Allt är oerhört skickligt genomfört och på nått vis diskret och elegant utfört. Utan att det blivit en helt ny bok har språket omformats och getts en ny färdriktning utan att koncentrationen förändrats.

Man kan ju nu undra.. Vad kommer nu att ske framöver då? Kommer det ytterligare förnyelser och omarbetningar av dessa små vandringsböcker att ske, typ om tio tjugo år?

Märkligt nog kan ju en bild inte förändras, alltså ett taget fotografi. Ett fotografi är ju statiskt oföränderligt så att säga. När väl bilden är tagen så finns den ju där. Alla vedermödor fotografen fick utstå med att stiga upp för branten i niohundra meter för att komma upp på toppen på Niak, där det perfekta ljuset som skiftade och allt det där andra. Det är ju förborgat inne i kameran. När väl bilden sedan beskådan och betittas’ så ska den ju framstå som just ‘unik’. Med en text är det annorlunda. Men en text för en vandringsguide är ju inte unik. Den förändras ju. En liten bok som denna är ju inte heller en roman, där det finns en själ i berättelsen. Så är det ju inte här.

Men det märkliga är ändå hur man själv relaterar till det hela med en tryckt text som inte kan förändras utan som man en gång tagit till sig i sin ursprungsversion. Den håller man högst. För den har kommit att betyda något för en själv. Det är nog den man vandrar i. Och det är i den gamla utgåvan jag vandrar i.

Man kan således tro att det skulle finnas en ‘uppdatera-knapp’ i varje fjällguide, i varje liten bok. Att den på något vis skulle kunna uppdatera sig själv, att ständigt vara up-to-date, nu i ny version färdig att installera i din upplevelselåda. Det är säkert så idag.

Insekstangrepp i björkskogen vid Rakkaspuolta kommer och går, skred ödelägger stigar, och på sikt kommer väl hela Sarek förändras.

Men, det märkliga är inte hur eller hur snabbt förändringen nu sker. Det märkliga är mer hur våra krav på naturen, här ‘den oerhört storslagna’.. förändras.. i och med skildringar av den ges ut på löpande band.

När jag var hemma hos Tore Abrahamsson i våras frågade jag honom varför han inte skrev mer om varje dal detaljerat eller varför han inte gett tydligare turbeskrivningar i sina böcker om vart man ska gå i, meter för meter. Han svarade då’ “Jag tycker det är upp till varje vandrare att bilda sig en egen uppfattning om sin fjälltur. Det faller sig ju helt naturligt hur man ska gå i fjällen”

Jag tycker det är ett bra svar.

Uppdateringen finns inom dig själv.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2011-01-09 20:44   tbergman
Vad roligt att du uppmärksammar Claes Grundstens guider och dess språkliga värden, Anders. Om jag får gissa så är du den ende som jämfört den gamla och den nya utgåvan, sida för sida. Men bortsett från sådana fördjupningar hyser även jag ett stort intresse för Claes Grundstens verk. Och jag håller med dig om att hans guideböcker står i en klass för sig. Visst har det funnits lika stora, eller kanske till och med större, fjällandar innan Claes Grundsten. Du skriver till exempel om ett samtal med en av dem. Men ingen har tidigare lyckats med att fokusera all den lyriska energi som fjällen väckt till guidebokens kantiga format. I det formatet är Claes Grundstens språk fullkomligt. Det är knivskarpt och lakoniskt, dess tempo är fjällets.

Jag kommer slutligen att tänka på några rader i förordet till "Vandra Kungsleden" (som "På Fjälltur" är ett särtryck från) där Claes Grundsten skriver:

"Denna guidebok är gjord för köksbordet, eller för den delen en skön läsfåtölj. Det är ofta där som fjällturen läggs upp. Och när man sitter med sina kartor och planerar är det värdefullt att ha verbal information som ett komplement. Texten kan förtydliga och väcka förväntningar. Fjällen är ett längtans land. Man drömmer gärna om nya färdvägar. Men lika ofta är det minnena från en genomförd tur som fångar sinnet. I båda fallen är det gott att kunna läsa om landskapet i en ombonad miljö, samtidigt som man studerar bilder och kartor"

Det är en fantastisk programförklaring! Jag vet inte hur många timmar jag bläddrat genom dessa böcker, i just det tillstånd Claes beskriver. Och det har varit utomordentligt gott.
 
Svar 2011-01-10 16:36   Anders_sthlm
Hej Thomas.
Claes Grundsten är ju idag oerhört omtyckt och folkkär, inte bara genom sin fotografering utan även för sina böcker och på det sätt han skriver.
Som läsare av hans texter märker man ju att han är intresserad utav att skildra ett område han själv har en relation till. I och med att han ‘skapar lust’ att vandra, eller bestiga toppar, väcks även ens egen lust till detta. En märklig förmåga som jag tror bara ett fåtal naturskildrare besitter. Man dras in i fjällen, precis som du säger, in i texten på ett märkligt vis.
Vi vill vara närvarande på nått vis. Vi vill deltaga. Det blir lustfyllt helt enkelt. Språket är grunden för det.
Just för att det ser synbart enkelt ut utvecklas just det speciella och njutfulla. Man kan säga att Claes Grundsten sätter ljus på ett välbekant område genom sitt språk.
När andra sk. ‘explorers’ vill resa till andra världsdelar och ta pulsen på naturen där, väljer Claes Grundsten att skarpögt och träffsäkert skildra vår egen fjällvärld. Claes Grundsten sätter sökarljuset på, typ Sarek och får det att bli lika attraktivt som Himalaya i Asien.
Jag tror det ligger en livsfilosofi bakom detta val för honom. Den är inte formulerad explicit, bara direkt genom sitt eget vandrande.- att stanna upp där alla andra springer förbi, att vända uppochned på gängse värdeskalor, glömma det hallstämplade, ‘sevärdheterna’, för det förbisedda och delvis bortglömda
Det finns en egalitär vision i Claes Grundstens språk faktiskt.
 
2011-01-09 23:46   greenjuice
Intressant läsning och jämförelser du har gjort...Jag har inte de nya böckerna men väl de äldre upplagorna. Det var berikande att läsa Grundstens böcker. Skickligt att kunna beskriva varje dal i fjällen nästan.

Undrar en sak, lever Tore Abrahamsson än? Det har varit tyst om honom? Han skriver inte mer? Han skrev en bra bok "Okända fjäll", den inspirerade mig att vandra och paddla i Rogen bland annat. Även Borgafjäll.
 
Svar 2011-01-10 16:37   Anders_sthlm
Hej Jonas!
Ja naturligtvis lever Tore Abrahamsson. Han lever i hög och önsklig välmåga. Han tronar över oss fjällälskare som en vis och bister konung förstår du.
Jag vet inte direkt om det är så tyst kring honom. Men, i det här hypersnabba mediala samhället vi lever i sker ju allt i en riktning liksom. Men, han gör väl sina saker i sin takt. Han kom ut med en bok för ett år sedan. ‘Drömmar av Silver’ heter den. Den handlar om en gruva uppe i Padjelanta, om människorna kring den, hur dom slet livet ur sig, varför dom gjorde det, och dom olika personerna kring den platsen.
Den läsvärda boken handlar alltså inte om ‘fjällvandrare i Gore-Tex-kläder’ som lider, svettas och har det knepigt på grund av att dom gillar strapatser.
Strapatserna är av ett annat slag kan man gott säga. Läs den. Svensk historia! Fjäll är ju inte bara en evig vandring, det är kulturhistoria med.
Jag tror det är viktigt att som Tore Abrahamsson gör: Blicka bakåt. Utan att vi blickar bakåt kan vi ju inte se framåt på nått vis.

Ja just det. ‘Okända Fjäll’ är en toppenbok att ständigt återvända till. Den har både djup och bredd på ett alltid intresseväckande vis. Man tröttnar aldrig på den boken. Avsnitten om Jämtlandsfjällen är fantastiska.
 
2011-01-10 20:27   greenjuice
Du har rätt - på sistone har jag bara läst om vandrare som skriver på bloggar, twitter och på vissa webbsajter. Såklart kan man inte förvänta sig att Tore Abrahamsson börjar blogga och tvittra :-) Gud, tack för boktipset. Det här blir en utmärkt present till en vän som är mycket intresserad av fjällhistoria. Kul att höra om Tore Abrahamsson. Du kanske ska göra en intervju av honom? STF brukar ju skriva om folk i fjällen. Men det har inte varit nån artikel om Abrahamsson på länge. Däremot om Gunnar Andersson (rätt namn?) som jobbat på fjällstation och lett många turer. Han lär vara mycket gammal nu men ändå pigg. Jag ska kolla om Silver-boken finns på biblioteket!
 
Svar 2011-01-10 22:02   Anders_sthlm
Den finns säkert på ett bibliotek nära dig :)
 
2011-01-10 20:45   tbergman
Att Grundsten har en egalitär vision är en tanke som som gör mig glad. Att han stannar upp där andra springer förbi, likaså.

Det får mig att tänka på en bok jag hade stort nöje av att läsa under julen, "Där jag kommer ifrån" av Per Wirtén. Per Wirtén vandrar från Kungens kurva till Gullmarsplan och håller på vägen ett passionerat försvarstal för den utspridda staden - förorten. I bokens pärm ritas turen in, likt en guidebok. Geografin förenas sedan i en politisk och kulturell historia om Söderort.

Likheterna med en läsning av På Fjälltur är många. Båda författarna förmår att skildra en djup samhörighet med ett landskap och dess historia - även om den ene betraktar landskapet från en geologisk och biologisk synvinkel, medan den andra har ett politiskt perspektiv. Båda har också tillbringat stora delar av sina vuxna liv i landskapen. Och båda har stannat upp där andra sprungit förbi.
 
Svar 2011-01-10 22:03   Anders_sthlm
Ja det handlar om att upptäcka det mirakulösa i vardagen... Att på något vis frilägga ‘guldet ur gråstenen‘, vare sig man går i fjällen eller i staden. Att då ta en bild, vare sig ‘den är av marmor eller armerad betong’ blir ju att blottlägga ett landskap, en slags förhöjd sensibilitet, vare sig man nu gör denna bild av ord, eller utav pixlar i en kamera.
Du har rätt Thomas. Med sådana vägvisare som Claes Grundsten eller Per Wirtén för staden, som du lustigt nog nämnde här, får man aldrig tråkigt på sin vandring vare sig destinationen blir i en stad eller på fjället.
 

Läs mer i bloggen

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.

Graustäde Fiskeläge Fleringe. Gotland


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg