vilka prylar är det mest status på?

Erfarenhet / status i en pryl

Två lite olika grejor kanske...

Som många antyder kan man ju vara väldigt erfaren utan ha en pryl som i sig har hög status. Vad frågar vi efter här? En sak som har hög status, ger status eller visar att man är erfaren?

Med all respekt för trådskaparen tycker jag inte att det finns ett dyft status i ett Trangia, att det inte ger status att ha ett och inte heller att det över huvudtaget kan ge något som helst hint om hur erfaren en person är.
 
Två lite olika grejor kanske...

Som många antyder kan man ju vara väldigt erfaren utan ha en pryl som i sig har hög status. Vad frågar vi efter här? En sak som har hög status, ger status eller visar att man är erfaren?

Med all respekt för trådskaparen tycker jag inte att det finns ett dyft status i ett Trangia, att det inte ger status att ha ett och inte heller att det över huvudtaget kan ge något som helst hint om hur erfaren en person är.

Bra skrivet!

Vilket direkt ger fler frågor. Vilken status är åtråvärd? Som erfaren? Miljömedveten? Rik? Smart? God smak?

Vem riktar man sig till? Frugan? Barnen? Grannen? Friluftskompisen? Okända man möter? Eller kanske sig själv?

Eller menade trådskaparen att man väger in en pryls eventuella (ytterst tveksamma) statusvärde redan vid inköpet? Att det är en faktor precis som vikt, volym, mått, pris och funktion? Typ, ger denna pryl mig rätt image? Ser jag ut som Bear Grylls med denna rosa regnponcho från Coop?

thomas
 
Jag kan ha med mig en massa onödiga lyxprylar på en del turer. Jag blir inte mindre erfaren för det. Är jag ute med kanadensare kan jag unna mig lite fler och tyngre prylar än om jag vandrar. En gång när vi paddlade Göta Kanal hade vi med bord och stolar, vit duk och porslin, stort familjetält, levande ljus osv.. Är jag ute på en kort tur kan det också följa med fler onödiga och inte alls anpassade prylar. Har jag basläger vid sidan av bilen... etc. Så det faller ju åter på situationen. Jag har olika utrustning beroende på tidsaspekt. Är det dagstur eller flera dagar eller veckor utan möjligtheter till proviantering. Är det en vintertur är utrustningen mer optimerad än om det är en sommartur.

Hur jag tar mig till platsen för vad jag nu ska göra spelar också in. Kör jag med egen bil, tar tåget eller flyget. Det finns mycket som spelar in på val och mängd av utrusning. När vi kör basläger har jag gärna ett tvålågigt stort kök. Skulle jag släpa omkring på det på en tio-dagars fjällvandring skulle man bli idiot-förklarad. Hur mycket man vet om platsen man ska till spelar också in. Jag har varit på flertalet turer där jag inte har lyckats få med mig den lämpligaste utrustningen. Några gånger har jag fått släpa med mig extra prylar för att vara garderad. Sedan har det visat sig att visa saker var totalt onödiga och inte alls funktionella för aktiviteten.

Det du säger är ju inte fel. Men det finns mycket som ligger dolt för den som gör bedömningen.

Du har helt rätt, även jag släpar olika saker och "lyxar" till det på olika utflykter, inte minst om man har bilen eller båten nära till hands. Friluftsliv kan som sagt utövas på många olika sätt. Tänkte nog bara "fjällvandring" när jag skrev inlägget, lite självblint;)
 
Mina prylar

Mina klassiska prylar som lever efter 20 års användande ligger bra till:

Gneis ryggsäck: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3758&reviewID=7041#7041

Hilleberg Keron 3EX http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=128&reviewID=680&all=1

Kap Arctic http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=279&reviewID=1254&all=1

Scarpa T1 (bara 15 år;-) http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=398&reviewID=1705&all=1

Klättermusen Fimbul byxor http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=289&reviewID=1334&all=1

sen har jag en Patagonilafleece från sent 80-tal som jag också tar på mig ibland;-)
 
En kissflaska med ett antal andra människors dnaspår i. Gärna av olika kön samt dito bajstunna som bär spår av otaliga expeditioner till -2000 meter. Det är respekt. Ett team i en liten underjordisk kammare som delar allt. Ingen intimitet. Det är respekt.
 
På tal om kissflaska

En kompis var på höghöjdsklättring, vaknade och var kissnödig, kissade i en plastpåse, skulle bara ställ ut den i absiden, men ställde den bara några sekunder i skon så allt inte skulle rinna ut, på nått oförklarligt sätt lyckades han somna och vaknade med att ena storskon var fylld med en frusen påse urin!
 
Med all respekt för trådskaparen tycker jag inte att det finns ett dyft status i ett Trangia, att det inte ger status att ha ett och inte heller att det över huvudtaget kan ge något som helst hint om hur erfaren en person är.
Jomen litet status är det väl att ha ett riktigt gammalt trangiakök? Mitt är nästan 50 år, betydligt äldre än jag, ärvt av mina föräldrar. Det är väl bland de få saker som ser likadana ut nu som då och som det inte finns någon anledning att köpa nytt. Jag tycker att det ger mig litet status som icke-prylnörd. ;)
 
Triangia

jag har ett Triangia som jag ärvde från min far som är 40+ år gammalt, som jag kör med Kap Arctic på vintern eller gastillsats på sommaren när jag inte är så viktkänslig, och visst är det lite tungt, men det är grymt stabilt, kokar vatten snabbt och är lättpackat!

Nog är det lite status att ha ett moddat kök där du kan trolla fram en sockerkaka, en prinsesstårta, eller en riktigt god trerättersmeny! Kombinerar du med en mocka bryggare eller en aeropress till kaffet så är det mer status än tältgrannen som kör frystorkat på sin jetboil!

Sen är ju en höjdare nygräddade våfflor över öppen eld, men då en gjutgärnsvåffeljärn är lite småtungt är det helst kanot eller kajak som gäller!

Visst är mitt pocket rocket med ETA Power gryta lättare, men mer status ger den inte, inte ens hos en lättpackare då de kör med nått 10g kök, eller äter kall mat eftersom bränsle väger;-)
 
Egentligen

kanske det är utrustning hos andra som för mig är mest förknippad med respekt. Status och respekt är något som finns hos omgivningen/kontaktnätet i första hand.

Samtidigt är personliga egenskaper hos andra betydligt viktigare för respekten än utrustningen, fast det hänger ju ihop då en person förknippas till viss del med den ärrade utrustningen.

En person bland många jag verkligen respekterar är Sten Brander. Här nedan med sin typ 60 åriga och oerhört flitigt använda kåsa.

Den egna utrustningsdetalj jag är mest stolt över är min egenkonstruerade ispik. Den förbätteras kontinuerligt.

Thure
 

Bilagor

  • Majtur%202005%2017%2014%2055%20TB%20Sten%20fikar%20vid%20norska%20flaggan%20och%20purpurbr%C3%A4.jpg
    Majtur%202005%2017%2014%2055%20TB%20Sten%20fikar%20vid%20norska%20flaggan%20och%20purpurbr%C3%A4.jpg
    69.4 KB · Visningar: 1,414
  • pic_28432.jpg
    pic_28432.jpg
    50.9 KB · Visningar: 1,122
  • pic_23393.jpg
    pic_23393.jpg
    71.1 KB · Visningar: 1,177
Jo det var just det! Du vill alltså ha status som icke prylnörd. Nästa fråga, till vem riktar du dig? Vem vill du ska uppfatta dig som icke prylnörd?
Mest för mig själv tror jag. Det är väl ett sätt att stärka min egen självbild.

Får jag sola mig litet i glansen av att min pappas kusin, tillika min namne, har varit gift med Sten Brander? :)
 
Mest för mig själv tror jag. Det är väl ett sätt att stärka min egen självbild.

Jag tror du har prickat rätt på spiken! Det är vår självbild det handlar om. Jag har svårt att se att man skulle bry sig om vad någon annan tycker om ens friluftsprylar.
.
Fast jag kan räkna ut vad andra får för "första intryck" av en stolle som paddlar i en rosa regnponcho från Coop... ;)

Intressant att många tycker att urgamla prylar som varit i bruk sen urminnes tider (gärna ärvda) borde ge bra status. Är det självbilden igen? Eller är det status riktat mot likasinnade?

Jag är alltid nyfiken på vad andra har och hur deras grejor funkar men imponerad blir jag oftare av snygga lösningar på kända problem. Eller på att någon hittat något på "fel" ställe, typ en pryl från byggmarknad eller vvs-butik, och använder denna pryl på "fel" sätt till någon friluftsaktivitet.

Den där ispiken som du har utvecklat Thure, den skulle nog ge dig hög status i mina ögon (om jag begripit mig på skridskoåkning).

thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 75
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
dePaul Prylar som försvann (och som vi saknar) Utrustning allmänt 97
j_stellan Ladda mobilen med stormköket Utrustning allmänt 13
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
secce McKinley prylar Utrustning allmänt 6
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
XmadiceX Hemförsäkring kring prylar? Utrustning allmänt 8
brigas tankar om utelivsambitioner och prylar Utrustning allmänt 3
Viberg Prylar till spädbarn Utrustning allmänt 10
grym smäck prylar Utrustning allmänt 8
Vandrare Prylar. Sverige tappar mark. Utrustning allmänt 4
shithead Onyttiga prylar! Utrustning allmänt 35
Boelle Köpa prylar i Genua ? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg