vilka prylar är det mest status på?

Fast jag kan räkna ut vad andra får för "första intryck" av en stolle som paddlar i en rosa regnponcho från Coop... ;)
Eller fjällvandrar i en blommig viscoseblus från H&M. ;) Den är faktiskt väldigt skön och praktisk för ändamålet, lätt, ventilerar bort svetten och torkar fort när man tvättar den. Självbilden där med: "jag bestämmer själv vilka prylar som passar bäst på paddlingen/fjällturen, det låter jag inte fjällräven bestämma åt mig".
 
Många kloka och sköna inlägg. Vid längre turer i världen brukar jag ha duk och ljusstake med mig.
I brist på civilisation så gör små vardagsaker stor skillnad. Omsorg om blommor till bordet etc visar också på respekt för färdkamrater och abesent friends. Ett gott lokalt vin eller en konjaker till kaffet.
Mina stora rf muggar funkar till vida mer än dricka kaffe ur.
 
Vad jobbigt det låter att behöva tänka på status i naturen.
Vore skönt att slippa behöva tänka på hur andra ska uppfatta mig där. För mig har funktionella prylar ev "hög status", prylar med flera användningsområden. Kreativa lösningar med oväntade prylar kan också va kul. Hög status vet jag inte, men mer impad blir JAG iaf.

Förväntade statusprylar som egenhändigt gjorda kåsor eller knivar tycker jag bara är muppigt. Dricker hellre ur en vikbar plastkopp och skär upp ölkorven med en tältpinne.
 
...och skär upp ölkorven med en tältpinne.

Prylar som ger status är sådana som ger ett högre socialt anseende. Bland fjällvandrare är bl a förmågan att hantera uppkomna situationer hårdvaluta. Prylar som kan få dig att framstå som bättre förberedd för fjällens överraskningar ligger alltså bra till. Tältpinnen som används för att skära upp ölkorven medför i min bok lägre status (för jag vet ju inte hur man gör...!) än en Rambo-kniv men en Mora-kniv slår än högre.

Jag får erkänna att jag drar mig för att köpa en ny ryggsäck nu när den (inte särskilt) gamla blivit snyggt sliten. Pengar har jag och det görs många fina säckar så varför köper jag inte en ny nu när den gamla börjar sjunga på sista versen? Förutom slit-och-släng-aspekten gillar jag att den mer får mig att framstå som fjällräv. Bryr jag mig massvis om vad de jag möter tycker om min ryggsäck? Nej, men i mina ögon är en skinande ny ryggsäck tätare sammankopplat med att vara oerfaren och även fast vi bara säger hej och pratar kort om vädret vill jag framstå i god dager. Att inte alls bry mig om vad min omgivning tycker vore väl... osocialt?

Mitt exempel på statuspryl blir min nyinköpta tarp. Den antyder att jag har provat olika lösningar, kommit fram till en som passar mig och kanske även överkommit den inlärningskurva som finns. Att den får räknas som ovanlig är i detta sammanhang en bonus!

För övrigt är ”onödig lyx”en tautologi eftersom det inte finns någon nödvändig lyx. (Ja förutom Whisky då förstås...).
 
Vad som är "högre socialt anseende" är nog rätt individuellt också. Vissa grupper gillar nya fräcka prylar medan andra gillar gamla saker med mer känsla. Själv är jag mittemellan kanske. Köpte nyss en gammal ramryggsäck för 65:- som jag längar efter att få vandra med, då den är både snyggare och minst ligga skön att bära som nyare ryggor.

Ramboknivar är mer humor än ett nödvändigt verktyg. Tror ingen blir tagen på allvar med en sån på byxan. Således låg status.
 
Jag känner beundran inför folk som verkat lappa ihop sin utrustning av diverse saker,temporära lösningar, hemmabyggen osv eftersom det får mig att tänka "de har konstiga grejer, de verkar veta vad de sysslar med"

Mer förtroendeingivande med någon son är klädd i en hemvirkad polyester-anorak och en stav gjord av silvertejp och julgranskulor än av nån med matchande Houdini och Arcteryx-outfit. Sen kan ju den förste (han med den hemvirkade polyesteranoraken) enbart vara spritt språngande förstås , men det är ändå så jag tänker intuitivt: han vet mer än jag!
 
Jag upplever det nog som att jag tycker prylar nån gjort själv ger högst status. Om jag utgår från gör det själv delen av utsidan så har han som sytt sitt tält själv, han som sytt en ny ram ryggsäck och han som gjorde sina vadarstövlar har orkat med jävligt hög status i mina ögon. Någon hade sytt en otroligt välgjord, snygg och genomtänkt softshelljacka för något år sedan, tom. med egen logga. Otroligt hög status hos mig på den.
 
Audi vs FIAT

undrar vilka prylar som ger mest status i friluftslivet?
eller är det kunskapen och färdigheten?

vilka prylar är era egna status komplex som ni tycker man ska ha för att hålla på med friluftslivet?

själv så gillar jag min vulkan och traniga 27-1 ha som mina status prylar.


Är du ute efter att klassa friluftsfolk på samma sätt som att man anses vara en bättre människa om man kör Audi isf FIAT? Måste säga att frågan om status inom friluftslivet ger mig kalla kårar på ryggen....
 

avslutad210712

Gäst
Har jag missförstått något men de flesta som hittar på (eller köper) en massa coola grejor till fjällfärden vill ju vandra där de helst inte ser en annan människa på tre månader så hur i all sin dar skall Ni kunna visa upp Era statushöjande pryttlar då? Jag garanterar att renarna inte bryr sig :)

Själv har jag aldrig funderat på om mina inköp ger mig högre status på något sätt. Brukar analysera mina behov och sen köper jag grejor/kläder utifrån det och det senare med glädje då de reas ut vilket troligen inte är speciellt statushöjande för vem blir till sig i byxan över ett klädesplagg som säkert är tre månader gammalt.
 
Ni har rätt allihopa

Läsvärd tråd. Verkar som vi alla uppskattar individualism beträffande frilutsprylar.

Följaktligen går det inte att få status med prylar som alltför mycket påminner om andras.

Thure
 
Jag tycker mig nog se ganska många statusmarkörer i friluftslivet, t.ex.:

En glasfiberkajak har högre status än en plastdito
En VKV har högre status än de flesta andra märken
Ett snyggt stripbygge har högre status än en glasfiberkajak
En dukklädd grönlandskajak har högre status än de övriga

En pagaj har högre status än en vanlig paddel

Cykelväskor från Ortlieb smäller högre än motsvarigheten från Biltema

Hillebergtält.......

Osv, osv.
 
JAG tycker inte att det är några speciella grejer som har "status". Frågan är ju vilken typ av "status" som det handlar om?

Inom vissa kretsar är det status att ha dyra grejer, det visar att man har mycket pengar.

Inom andra kretsar är det status att ha gamla grejer, det visar att man håll på länge eller har har "tradition" inom familjen (fått ärva gamla grejer).

Granne med de kretsarna hittar vi de som anser att det ska vara "unika" grejer, bara för att man inte vill vara som alla andra.

Inom andra kretsar är det status att ha grejer man har gjort själv, det visar att man "är duktig".

Och så får vi väl inte glömma de kretsar där det är lätta grejer som är status? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 75
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
Adelanteeee Vilka stavar rekommenderas mellan dessa två? Utrustning allmänt 5
vandrafjäll Vilka batterier på vintern Utrustning allmänt 12
såg Vilka tältmärken klara uvljus bäst. Utrustning allmänt 10
fotografiskt Vilka filtladdar Utrustning allmänt 6
macsailor Vilka stavar rekommenderas? Utrustning allmänt 20
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
MoosePa Vilka sandaler för vad? Utrustning allmänt 42
BjörnGBG Vilka stavar? Utrustning allmänt 1
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60CS? Utrustning allmänt 0
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
henrich Vilka friluftsbutiker? Utrustning allmänt 7
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
d.a.n.i.e.l Sandaler - vilka och var? Utrustning allmänt 28
kendaglish Vilka VandringsKängor ????? Utrustning allmänt 18
dePaul Prylar som försvann (och som vi saknar) Utrustning allmänt 97
j_stellan Ladda mobilen med stormköket Utrustning allmänt 13
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
secce McKinley prylar Utrustning allmänt 6
haskell Nytt brittiskt märke med billiga prylar! Utrustning allmänt 5
XmadiceX Hemförsäkring kring prylar? Utrustning allmänt 8
brigas tankar om utelivsambitioner och prylar Utrustning allmänt 3
Viberg Prylar till spädbarn Utrustning allmänt 10
grym smäck prylar Utrustning allmänt 8
Vandrare Prylar. Sverige tappar mark. Utrustning allmänt 4
shithead Onyttiga prylar! Utrustning allmänt 35
Boelle Köpa prylar i Genua ? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg