Ett faktum som ju inte går att argumentera bort är ju att för varje steg så måste foten lyftas, acceleras, flyttas, bromsas ner och sättas ner. Och att påstå att vikten på foten i det sammanhanget inte skulle spela nån roll är väl lite väl magstarkt?
Sen kan det ju som sagt var finnas andra saker som gör att stadigare skodon kanske kompenserar detta genom att kräva mindre energiåtgång på andra ställen, men de refererade undersökningarna visar ju i alla fall att vid högre hastigheter så är skillnaden mellan att ha vikten på foten och att ha den i ryggsäcken signifikant.
Att det inte blir en lika stor skillnad vid de låga hastigheterna kan kanske ha sin förklaring i att när man går på löpband så motsvarar 4 km/h ungefär den normala pendlingshastigheten på fötterna, så att man slipper den extra energiåtgång som behövs för att accelerera och bromsa in fötterna.
Jag vet inte om du vände dig till mig eftersom jag skrev ett inlägg innan ditt. Jag motsäger mig inte alls resultaten i undersökningarna; Jörgen har mailat mig originalpapprena så jag har läst igenom dem. Jag konstaterar bara att det ökade energibehovet i relation till vad man förbrukar i övrigt under en hel dag är relativt litet. Jag vänder mig även emot det förhållandevis okritiska projicerandet av studierna på vandring i praktiken där man kan räkna upp ett stort antal variabler som kan påverka energiförbrukning på olika sätt och som ej står under kontroll i någon av studierna.
Angående ditt sista stycke så anges det i introduktionen till en av artiklarna att
"Comparison between studies suggest that as velocity increases energy cost increases in a curvilinear fashion with walking and in a relatively linear fashion with running below maximal levels." Detta innebär alltså att energibehovet ökar rätt långsamt i början för att sen accelerera för vandring. Exakt var "brytpunkten" ligger vet jag inte. Ur en strikt vetenskapsteoretisk synvinkel är det bara av den anledningen svårt att överföra siffrorna till en vandringssituation där de allra flesta håller betydligt lägre hastigheter än de som använts i studien.
Detta är sannolikt även en förklaring till varför man springer i lätta lågskor, men inte gärna i kängor även om det går alldeles utmärkt att vandra i de senare fotdonen; energibehovet ser helt enkelt inte lika ut för vandring som för löpning.
Använder man de siffror som nämnts, dvs 1% ökad energiförbrukning per 100 g adderad vikt på fötterna så motsvarar det alltså ca energin i en halv marabou chokladkaka om man bär 1000 g extra på fötterna,
om man slår ut det över ett helt dygn, de allra flesta vandrar ju dock inte 24 timmar om dygnet varför den faktiska ökningen av energibehovet sannolikt är lägre.
Snurrar man till det ordentligt ur energiförbrukningssynvinkel så kan man ju faktiskt argumentera för att det går lika bra att gå med kängor och sen packa ner 100 g marabouchoklad/dag eftersom det med råge täcker den ökade energiförbrukningen som den adderade kängvikten ger upphov till.
Missförstå mig rätt; jag tycker det är jätteintressant med lättpackningstankegångarna, men man måste samtidigt förhålla sig kritisk till alla budskap som etableras. I det här fallet så tycker jag inte man sådär väldigt lättvindligt kan komma undan med att applicera resultaten från studierna på vandring i praktiken. Visst, det är självklart så att ökad vikt ger ökat energibehov och att det är bättre att bära vikt på ryggen men frågan är alltså hur mycket det
egentligen betyder i praktiken. Kritik är viktigt annars är risken att man får en diskussion som påminner om audiofilernas högtalarkablar; en skillnad går kanske att mäta upp men i praktiken så hör ingen ändå någon skillnad.
För mig personligen så finns ett antal olika faktorer som påverkar mitt val av vad jag tar på mig på fötterna. En kanske långsökt liknelse skulle kunna vara mat; ur ett strikt vikt- och energioptimerat tänkande borde vi bara bära med oss pemmikan, jordnötssmör, matolja och liknande matprodukter med högt energiinnehåll; nu finns det dock nackdelar med att bara äta sån föda och det finns fördelar med att ha en mer varierad kost varför vikt- och energi inte går att isolera så strik. Det handlar om balans och det handlar om det inte finns ett enda sätt att se på saker och ting.
Nu ska jag tända grillen och öppna en kall Primator. God helg på er.
/David