Läser man igenom studierna ser man att energikostnaden för vikt på fötterna ökar exponentiellt när man springer men linjärt när man går. Detta har nog alla erfarit; det är betydligt tyngre att springa fort med kängor än med en lätt löparsko, det är dock betydligt mindre skillnad att gå samma sträcka i promenadtakt med känga som med löparsko.
Den lägsta hastigheten som var med i studien var, om jag inte minns helt fel, 6 km/h och i den hastigheten såg man ingen signifikant skillnad (men väl i de högre hastigheterna). 6 km/h är dock i sig en hög vandringshastighet, själv håller jag 3-4 km/h och om terrängen är stökig kan den sjunka till under 1 km/h (som den gjorde under en etapp på min senaste tur).
Eftersom inte skillnader i energiåtgång i mer moderata vandringshastigheter studerats är det rimligen svårt att säga något om energiåtgången förutom att den är lägre eftersom det som sagt är etablerat att energiåtgången kan beskrivas linjärt vid gång. Sannolikt finns det en skillnad mellan vad man har på fötterna även i lägre hastigheter men utifrån studierna själva är nog ett rimligt antagande att den är betydligt mindre än vid högre hastigheter och vid löpning/jogging.
Det intressanta framkommer dock när man försöker kvantifiera vad skillnaderna egentligen innebär. "Ratiot" 5 till 1 som ofta förs fram låter ju mycket men samtidigt är viktskillnaderna som procentuell andel av hela kropps- och packningsvikten väldigt liten. Den överlägset största mängden av energi går ju åt att förflytta sina 90 kg plus packning och även om det skiljer 400 g vikt/fot så är det ändå en liten del av den totala energikostnaden man gör av med varje dag. Räknar man på en normalperson som vandrar 15-20 km (ca 5-6 tim) så rör det sig om energiskillnader i storleksordningen 100-150 kcal, i "mat" räknat ungefär en halv 100 g chokladkaka Marabou Schweizernöt.
Innan jag läste igenom de här studierna var jag också inne på betydelsen av skodonens vikt och räknade gram. Paradoxalt nog har de dock inneburit att jag inte fäster lika stor vikt (!) vid det längre; energivinsterna som jag kan göra är väldigt små för mina vandringshastigheter (under 5 km/h) samt mina vanliga dagsetapper (10-20 km). Detta i kombination med att jag ofta ändå behöver kängor på mina turer gör att det för mig inte känns motiverat att sträva efter så lätt som möjligt på fötterna.
Sen finns det naturligtvis massvis med argument för eller emot; man kanske trivs bättre med att gå i meshskor, man kanske upplever dem lättare, man kanske går i sådan terräng att kängor inte behövs etc men där måste ju var och en göra sina prioriteringar. Det jag vänder mig lite emot är när man använder vetenskap (som ju ändå finns någonstans i botten av studierna) till att generalisera till situationer som inte omnämns i studierna (vandringshastighet!) samt lägger en stor vikt vid tolkningen av dem så att de passar in i ens egna teser. Som sagt så kan man också göra en helt motsatt tolkning; dvs att under de allra flesta normalfall är skillnaderna i energiåtgång så liten att man kan ifrågasätta värdet av gå med så lätt som möjligt på fötterna OM det samtidigt innebär att man får nedprioritera andra egenskaper som man värdesätter.
Men fjällaktiviteter innebär ju så mycket mer än bara vandring från A till B. Ska man springa ett bergslopp eller klättra en alpin tur? Vart och ett ställer olika krav på utrustning inklusive vad man har på fötterna.