OM, och jag säger OM, det då visar sig att t.ex ett frisvängande höftbälte skulle ge en energibesparing på 250 kcal till priset av 1,6 kg tyngre ryggsäck antar jag att du genast skulle köpa en sådan rygga?
250 kcal per vad? Timme? Kilometer?
OM, och jag säger OM, det då visar sig att t.ex ett frisvängande höftbälte skulle ge en energibesparing på 250 kcal till priset av 1,6 kg tyngre ryggsäck antar jag att du genast skulle köpa en sådan rygga?
Det han menade Ulf var att Jörgen antagligen som jag tycker ditt inlägg har en så låg nivå så det inte är värt att besvara. Dina resonemang om att det är bra med tyngre ryggsäck är ju rent av dumt och dina funderingar om att 3 vetenskapliga artiklar är har någon relevans avslöjar för mig att du aldrig skrivit en uppsats på universitetet.
Det är ju en viss skillnad på per km och per timme!
Det styva kängförespråkarna förtiger är alla fotskavsår som illa passande kängor och strumpkombinationer förorsakar på otränade fötter..... fråga gärna någon som varit plåsterlasse på en tung marsch.....
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så revolutionerande att det är lättare att bära något på ryggen än med fötterna eller händerna?
Var har ni helst 1,6 kg? På fötterna? I benfickor? I händerna? På huvudet? I ryggsäcken?
Kan någon förklara var i de vetenskapliga undersökningarna det finns ett stöd för 1:5 regeln vid övergång från ca 1800g/par till lågskor vid gång och marschhastighet ca 4 km/h.
Obs1 inte från sammanfattningarna som finns i undersökningarna utan i det fall jag beskrivit ovan.
obs2 data från undersökningar vid löpning är inte relevant
Det har inte gjorts. (eller kanske har jag missat något sådant i den långa tråden?)
Jag upprepar: Rådet var alltså att acceptera en tyngre packning för att slippa ha kängor på fötterna.
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så revolutionerande att det är lättare att bära något på ryggen än med fötterna eller händerna?
Var har ni helst 1,6 kg? På fötterna? I benfickor? I händerna? På huvudet? I ryggsäcken?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Vikten av en absid? | Lättpackning | 36 | ||
Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! | Lättpackning | 9 | ||
Lättare skodon | Lättpackning | 30 | ||
Chris Townsend om skodon för vandring | Lättpackning | 59 |