Intressant artikel Jörgen!
Naturligtvis har vikt en inverkan på det mentala, men frågar man en lättpackare så prioriteras alltid låg vikt före allt annat. Och det tycker jag är alldeles för snävt.
Om man njuter av att gå med skor i alla väder, visst gör det, fantastiskt, bra för dig! Men påstå inte att någon som vill ha torra fötter och stöd för kroppen har fel om den tycker det känns "lättare" att gå med de tyngre, mer energiförbrännande kängorna. Dina FAKTA är orättvisa eftersom de försöker hävda något slags objektivitet.
/Från en som gått från lättare skor till kängor och hävdar att det man trivs bäst i också väger minst.
När jag läser detta kan jag inte låta bli att undra hur du definierar "lättpackare". Kanske som en
som just prioriterar vikt "före allt annat" - då har du alldeles rätt. Men då återstår ändå frågan vad det betyder? Jag prioriterade
själv vikt före allt annat i många år på det viset att jag packade noll och stannade hemma - jag hade gått på skräckhistorierna om 30 kg packning på en veckotur.
Annars är det mitt bestämda intryck att alla som medvetet söker - och publicerar eller rentav propagerar! -
lättare lösningar gör det med ett genuint syfte.
Fjäderlätts motto är "... och njut mer av färden", vilket alltså inte är allas prioritet. Ett vanligt syfte
är att minska risken för förslitningsskador eller öka säkerheten.
Ännu ett är att klara extremt långa eller tuffa vandringar, som A Skurka som går upp till fem mil om dan.
Martin Fjäderlätt verkar vilja minimera sin bas för att kunna bära mer lyx. Av Jörgens rapport från väster om Virihaure verkar det (OJMR) som hans totalvikt är högre än min gammaldags packning (15 kg på ryggen för 10 dar i fjällen eller 8 dar
i Alperna, cirka 2 kg kläder) och obetydligt lägre om man räknar bort flotten. Men han äter
mer än jag.
Sen verkar det som du missat att de redovisade undersökningarna handlar om skovikt, inte specifikt om kängor kontra
låga skor. Det kunde ju vara intressant att mäta skillnaden i vikt under för övrigt likadana förutsättningar.
Jag har två par skor av märket Keen med likadan sula, det ena utan skaft, det andra med. De väger 876 resp. 1024
gram, en skillnad på 148 gram. Det senare paret har jag använt på två alpturer, 19 och 16 dar; det är
brant terräng som innebär rätt stora påfrestningar på hälsenorna, om dessa inte skyddas.
Om det blir fler fjällturer kommer jag
troligen att välja det förra, ty läderskor ska man iaf inte ha i de blöta fjällen. Mitt lättaste par av märket New Balance
väger 800 gram. Betr. lättare alternativ undrar jag själv hur det är med hållbarheten, men folk med stadigare fötter
verkar klara det.
Är det någon som har en vettig uppfattning om energiåtgången under en alpetapp på, säg, 7-9 timmar
(totalt 500-1000 meter upp och ned)?