Vaude Power Lizard UL

Yttertält, innertält

"The tent body is attached to the rain fly by means og toggles on the tent which fit into nylon webbing loops on the inside of the rain fly"

Förenklat, grovt översatt:
Så hänger innertältet i öglor som sitter fast i yttertältet. "precis" som ett Hillebergtält.

Och jag vet med säkerhet att när du sätter upp yttertältet så "hänger" innertältet med.
INTE som vissa andra tält, där du måste sätta upp innertältet först och sedan lägga på yttertältet.

Själv har jag funderat på ett
Terra Nova Laser competition
Varför ska jag INTE köpa det?

Några skillnader
Laser competition
Packstrl Duk 480 x130, stänger 400
+ Billigare (i Sv 500 kr)
+ stänger 8,55mm
+ Lättare
+ Har vart med ett tag, små förbättringar genomförda
? Tjockare duk

Power Lizard
Packstrl ? ?
+ Större innerutrymme
+ Kort max packlängd
- Stänger 7,5mm
? Svårare att få bra sträckning på duken

Varför välja det ena framför det andra?
Beslutsångest...

jag köpte mitt lizard på addnature för 3860 och fick då dessutom 500 som presentcheck, slog precis upp det och det blev hyvsatt trots att jag inte läste bruksen, lizard har även powerframe för att göra det stabilare i vind, tejpade sömmar=vattentät, extremt uv resistans, vad jag vet klarar inte lasers golv 10 m vattenpelare

laser har jag inte velat köpa på grund av att det verkar så dåligt med poolhoood och den där löjliga hissanordningen som finns i sidan för att öka ventilationen

jag tror lizard slår lasern på flera punkter, jag skall komplettera med några tyngre tältpinnar så blir det nog kanon

lizard är slutsålt på många ställen och slut hos leverantören så det finns ju lite användare i alla fall

Senast ändrad:
Så, då har jag också köpt ett Power Lizard. Nu är detta mitt första tält som vägen ett kilo, men vad tunn duken känns jämfört med mitt 2,7 kg Vaude Taurus. Det blir inget eldande i närheten eller grangrenar i närheten av tältet.

Det jag blev fundersam över var monteringen av de två korta stängerna i tältets kortsidor. För att få stängerna att rymmas i hållarna fick jag dra väldigt mycket i tältduken. Efteråt mindes jag att jag läst om problem med dessa tänger någonstans, och efter stund kom jag ihåg var.

Under den femte bilden på denna länk står det om en användare som fått stängerna utbytta eftersom de var för långa.
http://blogpackinglight.wordpress.com/2010/04/17/vaude-power-lizard-ul/

Mycket riktigt så är mina stänger 54,5 cm långa. Efter att ha skickat ett mejl till Addnature mitt i natten blev jag uppringd på förmiddagen idag. Då hade han som ringde redan pratat med den svenska importören, som var ovetandes om några problem med stängerna, och funnit en lösning. Jag skickar stängerna till dem så att de kan kapa av dem. Suverän hanteing av denna reklamation til både Addnature och importören.

Hur fungerar monteringen av de två korta stängerna hos er som också har ett Power Lizard?
Hur långa är era stänger?

jag läste också det där tidigare och mätte mina stänger men antog att man skulle lägga till den vikbara minsta delen av pinnen som är ungefär 1,5 cm, så bra att du sa det för jag måste också fått för långa pinnar.

Så, då har jag också köpt ett Power Lizard. Nu är detta mitt första tält som vägen ett kilo, men vad tunn duken känns jämfört med mitt 2,7 kg Vaude Taurus. Det blir inget eldande i närheten eller grangrenar i närheten av tältet.

Det jag blev fundersam över var monteringen av de två korta stängerna i tältets kortsidor. För att få stängerna att rymmas i hållarna fick jag dra väldigt mycket i tältduken. Efteråt mindes jag att jag läst om problem med dessa tänger någonstans, och efter stund kom jag ihåg var.

Under den femte bilden på denna länk står det om en användare som fått stängerna utbytta eftersom de var för långa.
http://blogpackinglight.wordpress.com/2010/04/17/vaude-power-lizard-ul/

Mycket riktigt så är mina stänger 54,5 cm långa. Efter att ha skickat ett mejl till Addnature mitt i natten blev jag uppringd på förmiddagen idag. Då hade han som ringde redan pratat med den svenska importören, som var ovetandes om några problem med stängerna, och funnit en lösning. Jag skickar stängerna till dem så att de kan kapa av dem. Suverän hanteing av denna reklamation til både Addnature och importören.

Hur fungerar monteringen av de två korta stängerna hos er som också har ett Power Lizard?
Hur långa är era stänger?

Samma sak för min del... tack för att du skrev detta. Jag är kanske stark *host* :) men det var inga "problem" att sätta dit pinnarna, men spänt blev det. Du får gärna skriva ner hur det gick med dina nya kortare pinnar när du väl fått hem dem.

/Tobias Söderlund

Vaude Power Lizard - En miss

Jag fick hem mitt Power Lizard precis nyligen (från Action Outdoors Ltd) och har råkat ut för samma problem, dvs de två korta stängerna till tältets kortsidor är för långa (54,5 cm). Om jag tvingar dit stängerna är jag rädd för att tältduken går sönder.

En Schysst Bob C från backpackinglight.co.uk skriver på OutdoorsMagic forum:

"Just a word of advice for PL owners, which I've already checked with our customers.
The two end poles of the Lizard should measure 53cm or thereabouts. Some of the first release from Vaude may measure over 54cm (One of which was mine) and this will obviously be tight in get into place and a bugger to remove.
Now I've updated to the correct poles, everything is right with the world.
Just thought I would pass this on, as it appears only to effect a few folks".

Jag har mailat både Vaude och Action Outdoors Ltd om problemet. Väntar på svar.

Om man inte har tummen mitt i handen och det brådskar kan problemet åtgärdas, man kapar stängerna själv. Ta bort foten längst ner på stången - knyt loss gummisnöret - kapa röret - knyt på snöret på foten igen - färdigt. Men varför ska man behöva mixtra med ett nyinköpt tält när det finns en garanti mot materialfel? Är inte det här en miss av Vaude och ett garantiärende?

Jag fick hem mitt Power Lizard precis nyligen (från Action Outdoors Ltd) och har råkat ut för samma problem, dvs de två korta stängerna till tältets kortsidor är för långa (54,5 cm). Om jag tvingar dit stängerna är jag rädd för att tältduken går sönder.

En Schysst Bob C från backpackinglight.co.uk skriver på OutdoorsMagic forum:

"Just a word of advice for PL owners, which I've already checked with our customers.
The two end poles of the Lizard should measure 53cm or thereabouts. Some of the first release from Vaude may measure over 54cm (One of which was mine) and this will obviously be tight in get into place and a bugger to remove.
Now I've updated to the correct poles, everything is right with the world.
Just thought I would pass this on, as it appears only to effect a few folks".

Jag har mailat både Vaude och Action Outdoors Ltd om problemet. Väntar på svar.

Om man inte har tummen mitt i handen och det brådskar kan problemet åtgärdas, man kapar stängerna själv. Ta bort foten längst ner på stången - knyt loss gummisnöret - kapa röret - knyt på snöret på foten igen - färdigt. Men varför ska man behöva mixtra med ett nyinköpt tält när det finns en garanti mot materialfel? Är inte det här en miss av Vaude och ett garantiärende?

Hej,

på tältet läste jag någonstans att man kan kontakta den närmaste återförsäljaren av vaude så hjälper de till, dvs du skall alltså inte behöva kontakta actionoutdoors. I mitt fall så skickade jag ett email till dem också, men precis som man blir i sådana här fall så vill man ha svar och åtgärdat så fort det bara går, så jag skickade även frågan till addnature, och mycket riktigt.. de räddade min dag!
Min rekommendation är att kolla med dem, om du inte har någon annan i närheten.

/Tobias Söderlund

Power Lizard - För långa tältpinnar - Lösning

Jag har fått svar från lite olika håll angående de för långa tältpinnarna, bla Vaude själva som skriver:

Dear Jan,

In a few cases it appeared at the Power Lizard UL, that the side poles (pins) are delivered in a too long version. Thats why I would like you to get in contact with Mats Oskarsson: service@bios.se
He will help you out.

With Kind Regards
Kathrin Schurer

Till alla Power Lizard fans i Sverige, om ni har fått för långa tältpinnar försök inte att trycka dit dem med våld, risken finns att ni får byta ut tältet också. Kontakta istället Mats Oskarsson på Bios (Svensk distributör av Vaude)

Ps: Tack för rådet Tobias!

längden på pinnarna

jag fick tillbaka mina och de mäter jag till 52cm!? är det för kort? eller är det vad ni andra också fått?
Skulle kännas jobbigt om de nu är för korta.

/Tobias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg