Vaude Power Lizard UL

Inntertältet felvänt?

Gillar skarpt tältet. Och tack för tipsen angående hur man får ordning på fotänden så inte innertältet nuddar ytter- dito.

MEN: Jag begriper inte hur de konstruerat tältet när det gäller öppningen. Borde det inte vara mycket mer naturligt att ha spegelvänt en av öppningarna? Som det är nu måste man sträcka sig i en mycket onaturlig vinkel för att kunna öppna innertältet.

Vaude Power Lizard SUL 1-2 recenserat

Det har gått några år, Vaude har, vad jag förstår, hunnit uppdatera Power Lizarden något varv. Min relativt nyfunna bekantskap med tältet har hittills varit en mycket positiv upplevelse, som jag nu delat med mig av i en recension här http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4026 .

Förhoppningsvis dröjer en uppdatering m a p tältets slitstyrka och hållbarhet något år eller två... :cool:

Bilagor

• 20141005_081917.jpg
    20141005_081917.jpg
    30.6 KB · Visningar: 699
  • 20141004_085723.jpg
    20141004_085723.jpg
    33.2 KB · Visningar: 684
Tack for den mycket gedigna och foredomligt analytiska recensionen av taltet, det var en mycket intressant lasning!
Som kanske framgatt, har Lizarden och Ringstind SL varit aven mina tva "finalister". I mitt fall vann Ringstind, men det var med en harsman och av en uteslutande personrelaterad anledning, namligen min vansterhanthet (talten oppnas med hoger- resp. vanster absidhalva).
Jag tyckte nog ocksa, att ventilationslosningen var avgjort battre pa Ringstind, sa det at intressant att lasa, att du inte haft nagra bekymmer med Lizarden i det avseendet.
Annars hade den symmetriska utformningen, de 10 000 mm VP i golvet och power-bagen absolut fallt utslaget till dess fordel.

Det har gått några år, Vaude har, vad jag förstår, hunnit uppdatera Power Lizarden något varv. Min relativt nyfunna bekantskap med tältet har hittills varit en mycket positiv upplevelse, som jag nu delat med mig av i en recension här http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4026 .

Förhoppningsvis dröjer en uppdatering m a p tältets slitstyrka och hållbarhet något år eller två... :cool:

vad är det för stänger, DAC eller deras andra lättare Al 7001 T6? jag funderar på deras power odyssee 2p men har hört att dom har haft problem med deras icke DAC stänger.

Tack for den mycket gedigna och foredomligt analytiska recensionen av taltet, det var en mycket intressant lasning!
Som kanske framgatt, har Lizarden och Ringstind SL varit aven mina tva "finalister". I mitt fall vann Ringstind, men det var med en harsman och av en uteslutande personrelaterad anledning, namligen min vansterhanthet (talten oppnas med hoger- resp. vanster absidhalva).
Jag tyckte nog ocksa, att ventilationslosningen var avgjort battre pa Ringstind, sa det at intressant att lasa, att du inte haft nagra bekymmer med Lizarden i det avseendet.
Annars hade den symmetriska utformningen, de 10 000 mm VP i golvet och power-bagen absolut fallt utslaget till dess fordel.

Tack, och tack själv för din recension av Ringstind SL som jag hade mycket nytta av under urvalsprocessen!

Jag lyckades låna ett Ringstind SL för en natt, och känner precis som du att det var/är väldigt jämnt de två emellan. Hade jag varit lite mindre orolig för golvet och vågat mig på att skippa någon form av skyddsgolv till Ringstinden kunde mycket väl den ha vunnit. I bästa fall är detta ett tecken på att det är två riktigt bra tält och man sannolikt blir nöjd med vilket som. Nu vågar jag förstås inte säga att jag också är vänsterhänt och detta till trots kände mig mer bekväm med Lizardens öppning. Jag är dock högerfotad, måste vara det... :cool:

Nu har jag ju hjälpt ventilationen på traven rätt bra genom mina vanor att ha öppet när, om och som det är möjligt. Om man vill ha stängt så mycket det går är jag tveksam till hur ventilationen räcker till. Ffa tror jag man ska vara positivt inställd till att försöka ha åtminstone ett fönster öppet upptill i yttertältet för att Lizarden ska vara ett bra alternativ. Kanske borde jag prova hemma i trädgården att sova en natt med helt igendragna öppningar. Men det lockar ju sådär... :)

vad är det för stänger, DAC eller deras andra lättare Al 7001 T6? jag funderar på deras power odyssee 2p men har hört att dom har haft problem med deras icke DAC stänger.

Vaude använder, som jag har förstått det, både DAC och Yunan. Till Lizarden är det Yunan. Odysseen vet jag ingenting om. Man ska nog ta i beaktande att Powerframe-kontruktionen ökar vindstabiliteten avsevärt och att det därför är möjligt att uppnå samma vindstabilitet med lättare/klenare stänger och Powerframe, som med tyngre/stabilare stänger och bågkanalkonstruktion. Jag känner inte till de problem du gör, så har tyvärr ingen input att komma med där. Mitt tält med Yunanstång hade långt kvar till sina gränser vid 22-23 m/s, det är allt jag vet... :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg