Vaude Power Lizard UL

jag fick tillbaka mina och de mäter jag till 52cm!? är det för kort? eller är det vad ni andra också fått?
Skulle kännas jobbigt om de nu är för korta.

/Tobias

testade slå upp det och de var inte alls för korta utan funkade klockrent, extremt lätt att slå upp tältet nu.. KUL!

/Tobias

Power lizard verkar vara ett mycket intressant alternativ till Akto, men på bilderna så ser själva "badkaret" väldigt snålt tilltaget?! dvs, golvkanterna går bara upp några centimeter. Kan inte det bli problem vid tältning på mjukt underlag (typ mossa) och vid kraftig nederbörd där vattenpölar bildas?

Hur funkar ventilationen jämfört med Akto och TN Laser Comp?

Mvh,
Erik

Senast ändrad:
Jag fick tillbaka min stänger idag, och de var avkapade till 53cm.

Samtidigt önskade jag köpa en sektion till tältstången till mitt Vaude Taurus II. Jag var tyvärr klumpig vid monteringen en gång och lyckades skapa en spricka i en sektions ände. En sådan tältstångssektion fick jag med i leveransen, och helt kostnadsfritt dessutom.

En stor eloge till BIOS som skött denna reklamation på allra bästa sätt.

Japp, fick man beställt ett Vaude power lizard från England. Skall bli spännande att se om man får rätt längd på pinnarna.

Power lizard verkar vara ett mycket intressant alternativ till Akto, men på bilderna så ser själva "badkaret" väldigt snålt tilltaget?! dvs, golvkanterna går bara upp några centimeter. Kan inte det bli problem vid tältning på mjukt underlag (typ mossa) och vid kraftig nederbörd där vattenpölar bildas?

Hur funkar ventilationen jämfört med Akto och TN Laser Comp?

Mvh,
Erik

tror jag inte

vemtilationen är nog liknande

Tältpinnar m.m.

Fick mitt tält igår, beställt från Action Outdoors. Grymt snabb leverans. Men även jag fick kapa mina korta stänger. Lite dåligt att sälja tält som de vet är fel på.

-Tältpinnarna som man fick med är jag inte så imponerad av. Vart kan man köpa riktiga tältpinnar?
-Är även intresserad av en extrasektion till bågen.

-Fick med ett markskydd gjord just till detta tältet. Men undrar om man verkligen behöver använda det? Golvduken i tältet känns ändå ganska tålig.

//Gustav\\

tältpinnar säljs givetvis i frilufsbutiker, jag skall nog också köpa en xtra sektion till tältbågen, det skiljer 1.5 mm mot hb aktos så det borde fungera, hittar du något annat så säg till. såg att den kostar 70 spänn hos hb.

tältpinnar säljs givetvis i frilufsbutiker, jag skall nog också köpa en xtra sektion till tältbågen, det skiljer 1.5 mm mot hb aktos så det borde fungera, hittar du något annat så säg till. såg att den kostar 70 spänn hos hb.

med sektion menar du då en reserv pinne för bågen som går i mitten av tältet?
Finns det inte att köra från vaude så man får den i rätt storlek?

jag kommer att komplitera med två tält pinnar, dessa kommer jag att använda för att säkra upp bättre från vindens riktning, möjligen också 3m extra lina..som man kan linda runt träd eller stenar för att ytligare stabilisera tältet vid behov och ha det som torklina..

/Tobias

sektionen är ett rör i mer hållbar (helt styv) metall tror jag som man trär över bågen och tejpar dit med silvertejp, jag köpte till fyra X pinnar, en för varje lina, då har man fyra pinnar över som man kan sätta efter behov, blir nog kanon!

sektionen är ett rör i mer hållbar (helt styv) metall tror jag som man trär över bågen och tejpar dit med silvertejp, jag köpte till fyra X pinnar, en för varje lina, då har man fyra pinnar över som man kan sätta efter behov, blir nog kanon!

Ok, då hänger jag med.
vilken modell på tältpinnar köpte du extra? Vill ju inte att priset skall vara för högt, lika så vikten, men den skall klara av mer slit utan att skära igenom backen lika lätt.

/Tobias

vanlig V modell är nog bäst, jag testade tältet idag i ganska kraftiga vindbyar och man behöver definitivt två pinnar där huvudbågen går ned, tältet lyfte i en by och flyttade sig en del när jag inte hade det.

Är det någon som kan mäta den nedre ändan av innertältet som inte har lika långa kanter? de två kanterna som går ned från taket och mot marken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg