Vaude Power Lizard UL

Jag har sett den där bilden men jag kan inte tyda några siffror.

Dessutom är ju taket så snett så man undrar om det är högre än akto i praktiken.

Tältet finns fö för leverans nu men var man köper det vet ja inte.

Jag har sett bilden i butik (dvs inte grynigt och suddigt) och jag såg att det är 95cm på högsta punkten på innertältet och 105 på ytter, så det är högre än akto på papper.
Vid smalaste delen är innertältet 90cm och vid bredaste 115cm (även detta större än akto). Absidens bredaste del låg på 65cm (även absiden större än akto) om jag minns rätt..... Mycket inressant tält vilket jag kommer att beställa direkt ekonomin tillåter. :)

nu är en cumulus quantum 350 på väg, Omän den väger så mkt som 665g så har den mycker bra övrig prestanda. -6C komfort och packvolym 12x12x27. mums... med ett tält som detta också så börjar min utrustning likna något.. :)

Knappt 3000 kr på amazon.co.uk exkl. frakt. dvs samma pris som Terra Nova Laser. Klart intressant. Dags att krama ur spargrisen...

Knappt 3000 kr på amazon.co.uk exkl. frakt. dvs samma pris som Terra Nova Laser. Klart intressant. Dags att krama ur spargrisen...

Med priset £256.60 så börjar det ligga rätt till. Håller med om att det(nästan) börjar bli dags att"krama ur spargrisen" och köpa ett till tält,

Med priset £256.60 så börjar det ligga rätt till. Håller med om att det(nästan) börjar bli dags att"krama ur spargrisen" och köpa ett till tält,

vågar man beställa från amazon? och hur blir det med frakt? står ju fraktfritt i uk, men hur mkt extra blir det till sverige?
Har aldrig testat beställa från amazon, vet inte hur man gör?! någon som kan berätta hur man gör och om man vågar? :)

Amazon

vågar man beställa från amazon? och hur blir det med frakt? står ju fraktfritt i uk, men hur mkt extra blir det till sverige?
Har aldrig testat beställa från amazon, vet inte hur man gör?! någon som kan berätta hur man gör och om man vågar? :)

Man vågar definitivt. Min erfarenhet av utlandsbeställningar har varit genomgående god. Hur mycket frakten kostar kan man oftast fråga om. I de flesta fall ser man ju det innan man betalar också. Risken man tar är ifall företaget går i konkurs, eller är oseriöst, men i dessa fall brukar kreditkortsföretagen ersätta förlusten (Man har ju köpt något som man inte fått). Jag tror också att Amazon blir lite av en garant att det är seriösa företag.

Som exempel på frakt kan jag nämna att jag köpte en Paris-pulka från globetrotter.de i Tyskland (150cmx40x10cm, vikt ca 2,2kg). Den frakten gick på 17 €. Jag försökte också få en begagnad Segebaden pulka fraktad inom Sverige. Det skulle kosta över 500kr med bussgods!

Men det är klart, om det blir något problem är det ju enklare att lösa lokalt. Man får ju oftast betala porto för att skicka returen. Bra service från en lokal butik är ju också värt att betala för. Frågan är bara hur mycket.

Beställa från Amazon gör man enkelt , men viss kunskap i engelska behövs. Man behöver ett kreditkort, adress, mejl-adress, användarnamn och lösenord.

Beställa från Amazon gör man enkelt , men viss kunskap i engelska behövs. Man behöver ett kreditkort, adress, mejl-adress, användarnamn och lösenord.

Jag har inte heller haft några problem med att beställa från utlandet. Jag har däremot ofta fått paketen snabbare än inrikes paket(som varit skickade samma datum).

Totala kostnaden för tältet från amazon är;

Items: GBP 218.38
Postage & Packing: GBP 5.00

Total before VAT: GBP 223.38
VAT: GBP 55.85

Order Total: GBP 279.23
Payment Total: SEK 3 347,55

"Jag har däremot ofta fått paketen snabbare än inrikes paket(som varit skickade samma datum)."

Samma här. Det beror oftast på att Posten suger jämfört med DHL och att det mesta fortfarande verkar fraktas med Posten inom landet. De gånger jag fått leverans med DHL från ett svenskt bolag så har jag ofta grejerna dagen därpå medan Posten tagit minst en vecka. Däremot har det tagit rejält med tid om de skickar med USPS från USA eller motsvarighet till Posten i UK.

Hur tror ni att vindtåligheten är jämfört med HB Akto utifrån specifikationen sett? Har just köpt mig en Akto så jag vill helst höra att Lizard är sämre. ;-)

"Jag har däremot ofta fått paketen snabbare än inrikes paket(som varit skickade samma datum)."

Samma här. Det beror oftast på att Posten suger jämfört med DHL och att det mesta fortfarande verkar fraktas med Posten inom landet. De gånger jag fått leverans med DHL från ett svenskt bolag så har jag ofta grejerna dagen därpå medan Posten tagit minst en vecka. Däremot har det tagit rejält med tid om de skickar med USPS från USA eller motsvarighet till Posten i UK.

Hur tror ni att vindtåligheten är jämfört med HB Akto utifrån specifikationen sett? Har just köpt mig en Akto så jag vill helst höra att Lizard är sämre. ;-)

aktot är nog stabilare men pl är betydligt större och lättare

mtrl

Das beidseitig silikonisiertes Material macht unsere Zelte extrem leicht - bis zu 35% leichter als PU-Beschichtetes Material - und gleichzeitig widerstandsfähig gegen Wind und Wetter.

Trotz seines geringen Gewichts hat das Material hervorragende Weiterreißeigenschaften. Das beidseitig silikonisierte Material hält bis zu 78N (ca. 7kg) – PU-beschichtetes Polyestermaterial hält dagegen nur 13N (ca. 1,3kg - Gemessen nach EN ISO 13937-3.

Det test som Hilleberg hänvisar till slutar på -4 istället för -3. Spelar det roll?
Kerlon 1800 35 kg
Kerlon 1200 12 kg
Vaude 7kg. ________Ganska lite jmf med 1200. Dock kanske mer än vissa. Tyvärr redovisar inte TerraNova.

Material Innenzelt:
20D PES Fine Mesh _____________ Innebär det att det inte är vindtätt?

Powerframe ___________ Kompenserar det för den mycket tunna stången?

Den låga vikten har ett pris på prestanda. Räcker den för kuling på kalfjället? Det blir till att vänta på rec.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg