Vaude Power Lizard UL

Nej, jag väntade och väntade och till slut så bestämde jag mig för att beställa en bivy + tarp från Mountain Laurel Designs istället för sommarhalvåret och avbokade tältet.

Bob på Backpackinglight.co.uk recenserar tältet i deras senaste podcast.

powertlizard

nu har jag varjefall fått hem mitt och jag kan väl säga att jag inte är besviken. Beställde från uk.

Sitt inte där och knappa på datorn, ut och testa och ge oss en recension, människa! ;) Vad fick du ge för det (inkl frakt) och var beställde du det?

Jag har inte hunnit annat än att sätta upp det i vardagsrummet :) x2
Får se när jag får lite yta att smälla upp det på. Fortfarande snö överallt + att jag inte haft tid att testa det fullt ut. Jag är varjefall 180cm och satt perfekt i tältet. (tror jag har typ 80cm till skrevet).

Varjefall, jag beställde det från http://www.actionoutdoors.co.uk/
Funkade jätte bra. Hade kontakt med dem via email och de svarade och gav ett bra intryck. Då jag beställde så fick jag ett email om att det var slut i lager och att det skulle dröja till kommande vecka. Mycket riktigt, det dröjde till nästa vecka (dvs vecka 2) men inte tills de fick in i lager utan tills det var hemma hos mig. Gick via royal mail och sedan väl i sverige så var det posten som tog över. Mycket snabbt må jag säga. Dessutom var det ju påsk!! :)
Från actionoutdoors ingick (INCLUDES FREE GROUNDSHEET PROTECTOR WORTH £35.00) mark skydd. Mycket smidigt, istället för som jag tänkte, klippa till en pressänningsbit. Jag vägde det i sin packpåse (mesh) och det var någonstans över 200g (minns inte exat) men då är det plastdetaljer för att fästa i tältet (har inte kollat så noga på detta).
Beroende på vad punden står på så kan det ju skifta, men jag gav ca 3850kr. Med tanke på att listpriset är satt på 4800kr + att jag fick med groundsheetet så var det ingen tvekan på var jag skulle besälla från.

Något mer ni vill veta? Förutom att jag inte har möjlighet att testa det utomhus ännu så kan jag varjefall svara på funderingar och ta bilder på intressanta detaljer...

/Tobias

Kritiken verkar mest rikta sig mot att tältet är svårt att resa utan att det blir sladdrigt. Så vore fint att höra hur svårt det är att resa så att duken blir ordentligt spänd.

Jag såg det uppspänt i London för en dryg vecka sedan och då såg det faktiskt riktigt saggigt ut.

The only suggestion we would make is to purchase 2 other slim line titanium stakes to lock down the lateral pole and some Dyneema with line locks, to replace the single long cord of the two side guys.

Vad betyder detta?

Hur mycket bättre är Vaudes marktäcke jämfört med en tillklippt pressening tycker du?

Tältet går nämligen att köpa från Bisonoutdoor.se för i stort sett samma summa som från ActionOudoors. Skillnaden är just att marktäcken ingår vid köp från Actionoutdoors.

Min undran är då om en pressening för 30 kr är acceptabel jämfört som Vaudes eget.

The only suggestion we would make is to purchase 2 other slim line titanium stakes to lock down the lateral pole and some Dyneema with line locks, to replace the single long cord of the two side guys.

Att de tycker att man ska skaffa ytterligare två tältspikar, för att fästa bågens ändar vid marken, och byta ut bågens långa linor till (Dyneema-)lina med linsträckare. På ett ungefär.

Att de tycker att man ska skaffa ytterligare två tältspikar, för att fästa bågens ändar vid marken, och byta ut bågens långa linor till (Dyneema-)lina med linsträckare. På ett ungefär.

Tänkte nåt liknande, men det låter som rappakalja så jag avstod från att skriva. Gäller det tälten i tråden så antar jag att de tänkt att byta sidornas slingor till separata fästpunkter vid genomgångarna.

Svåra val

Själv har jag funderat på ett
Terra Nova Laser competition
Varför ska jag INTE köpa det?

Några skillnader
Laser competition
Packstrl Duk 480 x130, stänger 400
+ Billigare (i Sv 500 kr)
+ stänger 8,55mm
+ Lättare
+ Har vart med ett tag, små förbättringar genomförda
? Tjockare duk

Power Lizard
Packstrl ? ?
+ Större innerutrymme
+ Kort max packlängd
- Stänger 7,5mm
? Svårare att få bra sträckning på duken

Varför välja det ena framför det andra?
Beslutsångest...

Som jag förstått sitter det en söm i mitten på Competition och för att få den helt vattentät måste du slänga på en liten extraduk över som väger lite extra. Dessutom verkar även det djävulskt svårt att resa bra. Men när man väl fått koll på det verkar alla älska det.

Sitter innerduken fast i ytterduken i Lizard för övrigt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg