Bilder, bilder, bilder
Det finns ventiler på kortändan vad jag kan se. Finns det fler ventiler..?
Detta skulle ju kunna vara ett alt till mitt Akto om ventilationen är likvärdig...
//Johan
Det finns ventiler i var kortända i yttertältet ca 50cm ovan mark. Förutom i kortändarna är innertältet också i mesh vid dörren upp till taket så där ventileras innertältet också.
Jag har lagt upp en massa bilder på tältet på min flickr sida här -->
http://www.flickr.com/photos/niben/sets/72157624161447854/detail/
Måttreferens på bilderna; Trianga spritflaska (24x6 cm), skor str 44½, hund modell mindre (vägrade låta sig mätas).
- Summering av uppsättning är att det går ok, kräver lite övning. Man skall börja i en kortsida och låta den guida riktning annars kan det lätt bli snett. Jag fick rätt längd på mina gavelpinnar (53cm), något som andra haft problem med.
- Det går ganska bra att spänna ut tältduk, det finns spännband mellan ytter- och innertält som går att efterjustera som inte syns när tältet står uppe = lätt att glömma spänna. Känner man efter kan man efterjustera bra där.
- Tältpinnarna är väl tunna, jag kommer byta dem till Hilleberg alu V á 11g. Det följer bara med 8 st och det finns 12 fästpunkter inkl. stormlinor, 4 st per kortsida och 2 per långsida. Jag kommer ta med pinnar till alla.
- Jag hitta inget bra sätt att hålla upp "dörren" till yttertältet. Det blir som en flik som inte går att vika undan utan att den faller ner igen. Jag löste det med ett litet snöre som jag fäster i en tältpinne på andra sidan tältet (se bild).
- Stormlinor på långsidor saknar linträckare, detta skall jag komplettera med.
- Golvet går ner till dörrkarmen på innertältet. Det ser värre ut än det är. Om man inte lägger nått precis på kanten så lyfter golvet en 5-8 cm från marken (se bild). Det fanns faktiskt en fördel med golvet precis vid dörrkarmen. Det gjorde det busenkelt att sopa ut skräpet ur innertältet.
Överlag känns tältet bra, gott om plats inne i tältet för en person. Absiden är inte stor men rymmer en ryggsäck eller två mindre samt skor. Jag skulle inte laga mat inne i en stängd absid. Tältet är vansinnigt lätt med mycket liten packstorlek. Lätt att packa ner i medföljande packpåse. Jag fick med ett extragolv jag inte provat, det väger 274g. Tältet komplett i övrigt stannade på 1040g.