Vaude Power Lizard UL

Samma här. Det beror oftast på att Posten suger jämfört med DHL och att det mesta fortfarande verkar fraktas med Posten inom landet. De gånger jag fått leverans med DHL från ett svenskt bolag så har jag ofta grejerna dagen därpå medan Posten tagit minst en vecka.

Då har du nog haft tur!
De gånger jag har haft grejer som fraktats med DHL så har dom tagit uppemot en vecka på sig att få fram mina grejer (allt inrikes).
Detta har dock inte stört mig eftersom jag inte har så jä-la bråttom. Om man beställer i tid kan man gott vänta en liten stund, annars skulle man beställt tidigare.
//Peter

Den låga vikten har ett pris på prestanda. Räcker den för kuling på kalfjället? Det blir till att vänta på rec.

självklart klarat den kuling, frågan är storm eller värre, tältet har testats i vindtunnel, om jag köper så kommer jag förstärka med en lina i vardera kortsida.

rent spec mässigt så klarar pl betydligt mer än terra novas liknande varianter och de skall klara en del vind.

självklart?

Varför är det självklart? Kuling är upp till 24,4 m/s. Var finns resultatet av vindtunneltestet? Vad händer om vinden är byig? Var finns specifikation på Terra NOvas väv? Bågen på Laser comp är 8,55mm och på Lizzard 7,5mm. En mm bort. Någonstans börjar det väl märkas? Akto har 9mm.

Senast ändrad:
http://www.outdoorsmagic.com/forum/forummessages/mps/UTN/35677/URN/5/dt/4/srchdte/0/cp/6/v/1/sp/

Innertältet är i något slags nät.
Undrar om vattendroppar rullar av?
Det torde kunna bli en del kondens och då är det viktigt att det rinner av innertältet.

Innertältet tycks inte vara helt i "mesh".

".............The inner is actually made from a very fine nylon, which I took to be a mesh. However there are only mesh panels at the head and foot and top of the door section. Probably less than 2 square foot in total.........."

Det test som Hilleberg hänvisar till slutar på -4 istället för -3. Spelar det roll?
Ja, det spelar mycket stor roll. EN ISO 13937-3 (Vaudes test) är en "single tear"-standard, medan Hillerberg använder "double tear"-standard EN ISO 13937-4 . Svårt att förklara utan att kunna visa, men Vaude's metod är ungefär som om du tar ett stycke väv i händerna och försöker riva uti (sådär som man gör med telefonkataloger...) Vid Hillebergs test försöker man istället riva ut en "tunga" ur en väv. På Hillebergs hemsida finns en bild av deras testning, se http://www.hilleberg.se/allminfo.htm och scrolla ner till "Materialkrav".

Inte konstigt att Hillebergs värde är dubbelt så höga som Vaude när man tänker på det, man river ju dubbelt så mycket tyg. :)

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg