Vargdödare dömd till fängelse.

Re: Re: Rovdjur

Rungá; sa:
n´Mikal; sa:
/...T.ex. påståendet att björnar bara anfaller jägare som skjutit på dem, eller bara ger sig på jägare med hund som retat upp björnen, när angrepp skett ett flertal gånger oprovocerat mot både skogsarbetare (bl.a. röjare), och jägare som varit påväg till pass utan hund och utan att ha skjutit mot björnen först.../
Ett påstående är alltid ett påståënde tills det verifierats. Alltså: "angrepp skett ett flertal gånger oprovocerat mot både skogsarbetare (bl.a. röjare), och jägare" är också ett påstående.
Angrepp har alltså skett flertal gånger, således mer än en. Hur många gånger, var hände det, när hände det. Finns det någon källa, är källan trovärdig. Vad är ett oprovocerat anfall? Vem kan avgöra om en björn är provocerad eller inte?
Jag ramlade just över en artikel i ÖP: "Jagades av ilsken björn - försvarade sig med motorsåg", se
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=535889
Mannen säger: "Jag hörde ett rytande tidigare. Av någon anledning reflekterade jag inte över att björnen varnade mig på långt håll." Ingen blev fysiskt skadad, men mannen blev skärrad.

Skrämselutfall är ju ett sätt för en björn att visa att den vill vara ifred. Att den gör ett utfall som den inte slutför är inget ovanligt.

Om det var så i deta fall vet vi inte för killen stod ju inte kvar:)

Oj, såg först nu att mitt förra inlägg kunde misstolkas. :)
Rolle hade letat artiklar om skogsarbetare och björnar men inte hittat någon men det gjorde jag. Dock tycker jag inte att björnen anföll oprovocerat, utan varnade på håll att den vill vara ifred.

Ja den varnade ju, det framgår av artikeln. men det kan man kanske inte begära att alla ska fatta.

Men sen har en journalist skrivit i termer som att han fick försvara sig mot björnen med sin motosåg. Men de rena citaten tycker jag andas en annan ton från killen ifråga.

Tror att journalisten inte ville skriva en artikel om en kille som först försent kom på att björnen ville vara ifred, och sen blev lite skärrad. Det låter mycket bättre med att han blir jagad och måste försvara sig.

Förresten så måste det ju vara sant. Även Aftonbladet har tagit upp historien nu:)

Christian

chralm; sa:
Ja den varnade ju, det framgår av artikeln. men det kan man kanske inte begära att alla ska fatta.

Men sen har en journalist skrivit i termer som att han fick försvara sig mot björnen med sin motosåg. Men de rena citaten tycker jag andas en annan ton från killen ifråga.

Tror att journalisten inte ville skriva en artikel om en kille som först försent kom på att björnen ville vara ifred, och sen blev lite skärrad. Det låter mycket bättre med att han blir jagad och måste försvara sig.

Förresten så måste det ju vara sant. Även Aftonbladet har tagit upp historien nu:)

Christian
Fortsätt..fortsätt! Till sist kanske varken björnen,skogsarbetaren eller journalisten ens existerar...

cykelstina; sa:
Oj, såg först nu att mitt förra inlägg kunde misstolkas. :)
Rolle hade letat artiklar om skogsarbetare och björnar men inte hittat någon men det gjorde jag. Dock tycker jag inte att björnen anföll oprovocerat, utan varnade på håll att den vill vara ifred.

har ej läst tråden... Men vet att det i Mora tidning varit artiklar om incidenter mellan björn-skogsarbetare. (bla i Orsa där en röjsåg kastades som försvar. Denna fick ligga kvar ett bra tag då ingen av förståliga skäl vågade gå nära idet!)

Rayban; sa:
har ej läst tråden... Men vet att det i Mora tidning varit artiklar om incidenter mellan björn-skogsarbetare. (bla i Orsa där en röjsåg kastades som försvar. Denna fick ligga kvar ett bra tag då ingen av förståliga skäl vågade gå nära idet!)
Nej vem vågar gå nära ett björninde? Det dyker säkert upp tio av naturvårdsverkets bevakare å sedan bli man anklagad för att ha ofredat nalle bara för att man skulle hämta röjsågen man tappat. Ähh ... ba tunnisar ...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg