Vargdödare dömd till fängelse.

Att foga till Hobbes intressanta lista som sätter saker och ting i perpektib. Saxat från dagens Aftonblad.

"Fler dödade under jakten Flera jaktolyckor de senaste åren har fått dödlig utgång.

2003. En tysk läkare skjuter en jaktkamrat i samband med ripjakt i Härjedalen.
2002. En 80-årig man skjuter en litauisk bärplockare i skogarna utanför Sundsvall.
2001. En man skjuts till döds av en jaktkamrat under en råbocksjakt på Öland.
1998. En pappa skjuter sin 15-åriga son vid gåsjakt i Östergötland.
1996. En man skjuter ihjäl en jaktkamrat under älgjakten i Strömsund."

Vem är farligast, vargen eller jägaren?

/A
[Ändrat av andersmossing 2005-10-11 kl 09:59]
 
*suck* Man kan ju bara hoppas att dom som ska ta besluten om hur vargen ska räddas, inte för samma korkade resonemang som vissa gör här.
Man kan ju undra om barnfamiljerna i byn där vargar river får, är mer rädda för vargen eller att barnen ska "röka ihjäl sig" när dom går ut i skogen vid hagen för att leka?
Förmodligen löper ungarna större risk att bli ihjältrampad/stångad av bondens kor...alltså rädslan för vargen är inte helt logisk, men för min del är det inte svårt att förstå att den finns.

Vissa jublar över att djurägaren fick 6 månaders fängelse...frågan är om inte straffet snarare minskar förståelsen för varg på dom orter där den finns, och alltså missgynnar vargen.

Rädda vargen! (frågan är bara hur?)
 
Rovdjur

Som vanligt när det gäller rovdjur så går diskussionerna höga av många "extremister" från båda sidorna. Det är lika illa med varghatare (som vill utrota vargen) som vargälskare (som skall ha varg eller andra rovdjur till varje pris oavsett problematiken). Självklart ska vi ha rovdjur. Frågan är bara var och i vilken omfattning?! Problemet är mycket större än vad många tycks tro -främst från "vargivrarna".

Individer med felaktiga beteenden skall omedelbart tas bort, precis som om en tacka börjar hoppa/fly ur hagen (hon lär de andra). Jag rekomenderar er att läsa "Projekt varg" från svenska naturskyddsföreningen (tror jag det var), det ger en åtskilligt att fundera kring. Problemet är inte vargen i sig utan snarare den felaktiga luddiga rovdjurspolitik som förs. Den är som gjord för missförstånd och tolkningar -Varför?

Många "vargivrare" viftar bort jägarnas åsikter eftersom varg på markerna gör att ingen vill släppa sin hund. Utan hundar ingen älgjakt och utan älgjakt ökar skadorna på skogen med mångmiljonbelopp för privata liksom för storföretag, något som idag är extra viktigt. Dessutom finns det gott om vargar på många platser i forna sovjet, så någon akut utrotningsrisk världen över verkar inte råda. En anpassning på allas villkår, speciellt de som mest kommer i kontakt med vargen (bönder och småbrukare) är nödvändig för vargens fortsatta existens och för förtroendet för våra politiker. T.ex. var ju inte jägarförbunden ens inbjudna att delta nu när vargfrågan diskuterades och belut om lagändring skulle fattas. -Varför?

Det många inte känner till är att en del av forskningsresultaten som det gladeligen refereras till där t.ex. björnar framställs som ofarliga är rent av felaktiga eftersom de är tolkningar och omskrivningar mot vad som egentligen skett. Det borde ge många en tankeställare! -Varför vinklas rovdjurfrågan (nästan) alltid från den positiva sidan när fakta (som björnangrepp/incidenter t.ex.) egentligen visar något helt annat?!

T.ex. påståendet att björnar bara anfaller jägare som skjutit på dem, eller bara ger sig på jägare med hund som retat upp björnen, när angrepp skett ett flertal gånger oprovocerat mot både skogsarbetare (bl.a. röjare), och jägare som varit påväg till pass utan hund och utan att ha skjutit mot björnen först. Naturen är varken grym eller romantisk, den bara är, så att vinkla resultat är riktigt illa. -Frågan är bara varför det sker och i vems/vilket syfte?

Likaså framställs ofta folk som är emot varg i närhet av bebyggelse som "töntiga" och "inskränkta" bönder, medans motståndarsidan som belästa stadsbor.
-Varför? "Varghat" liksom "vargiver" är lika illa. Rovdjuren skall givetvis finnas, men var och till vilket pris? I vilken omfattning samt för vems skull, deras egen i en rimlig mängd, eller många som ett trevligt inslag för tätortsbor som inte behöver ha dem springande runt knutarna och som kan höra/läsa vinklade resultat? hm...
 
Re: Rovdjur

n´Mikal; sa:
/...T.ex. påståendet att björnar bara anfaller jägare som skjutit på dem, eller bara ger sig på jägare med hund som retat upp björnen, när angrepp skett ett flertal gånger oprovocerat mot både skogsarbetare (bl.a. röjare), och jägare som varit påväg till pass utan hund och utan att ha skjutit mot björnen först.../
Ett påstående är alltid ett påståënde tills det verifierats. Alltså: "angrepp skett ett flertal gånger oprovocerat mot både skogsarbetare (bl.a. röjare), och jägare" är också ett påstående.
Angrepp har alltså skett flertal gånger, således mer än en. Hur många gånger, var hände det, när hände det. Finns det någon källa, är källan trovärdig. Vad är ett oprovocerat anfall? Vem kan avgöra om en björn är provocerad eller inte?
 
Angrepp!

Angrepp av björn oprovocerat har hänt här senast för någon månad sedan. Sundsvalls tidning skrev en artikel om hur tre skogsarbetare hade fått kasta sina röjsågar mot björnen för att den skulle backa undan och gå ifrån dem. Datumet kommer jag inte ihåg eftersom jag nu kastat tidningen... Tyvärr :(.
Problemet är att information gällande rovdjur måste gälla all information, även negativ. Vi måste hålla det nyanserat och förstå att vi har att göra med vilda djur som kan vara både fina, gulliga och roliga att se på men även farliga.

En som råkade riktigt illa för ett björnangrepp är en kurskollegas kompis som blev anfallen av en björn (när han gick uppför en slänt) utanför Vilhelmina. Det är många år sedan nu och han får kontinuerligt fortfarande ta medicin mot smärtan som skadorna orsakat i nerver (utan minsta ekonomisk kompensation). Björnen hade slagit en älg en bit därifrån och sprang på honom och bet honom uppför benet, i armen och sidan. Det skedde under en älgjakt, men han hade inte sett björnen, inte skjutit mot den, ingen hund hade ställt den utan den gick till anfall helt utan hans vetskap. Den händelsen är ett exempel på "konstig" rapportering där incidenten rapporteras som vanligt -Att det bara är jägare som anfalls när de jagar björn eftersom de då retar upp den. Myglet av rapportering är ett hot i sig mot rovdjurens fortsatta existens. Och problemet är att så fort någon nämner något negativt/en allvarlig händelse med våra rovdjur så känns det som om man direkt blir ett "villebråd" själv.

En saklig debatt byggd på rätt information måste till för att säkra de här djurens fortlevnad. Jag håller mig neutral eftersom jag arbetar i tätort, bor på landet (där varg nu börjat ställa till det för småjordbrukarna) och är uppvuxen i Härjedalens björntäta marker. Jag tror att jag på det sättet får en ganska bred bild. Problemet är som sagt att bara vissa fakta gäller och kommer fram i media och rapporter... Frågan kvarstår; -Varför?
 
Och inte blir det mera trovärdigt av att man inte kan hitta artikeln på Sundsvalls tidnings webbplats.

Än sålänge har jag inte sett någon som kan visa att en björn anfallit oprovocerat

mvh Christian, som också blir sur om någon skjuter på mig.
 
Avslutar diskussionen...

Härmed avslutar detta "villebråd" ;) diskussionen, men ni som vill veta mer om björnar, vargar och rovdjur i stort bör besöka "de 5 stora" där alla sidor av djuren skall tas upp enligt vad jag vet.

Givetvis skall rovdjuren finnas, de är en del av naturen precis som vi, men missanpassade individer bör få "vård", det gäller ju vi människor precis som rovdjuren. De som inte följer gällande regler skall givetvis få chansen att ändra sig (läs infångas och flyttas i djurens fall). Fungerar inte det måste problemindivider tas bort (skjutas) utan att den som gör det hetsjagas av media och olika aktivister.

En klar och tydlig reglering i lagen är en förutsättning, och så har inte varit fallet hittills. Frågan är om det nya lagförslaget gör någon skillnad då anfallande rovdjur endast får skjutas om de är inom hägnat område (alltså att vilt/rovdjursstängsel sätts upp). I min stilla undran funderar jag på om detta månne bli nådestöten för den samiska rennäringen? Sista ordet är nog ännu inte sagt i detta. Men för min del är det, här på forumet. -Tack.
 
Varför misstänkliggjord?!

Såg att någon mailat medans jag skrev förra mailet och vill komma med tips... Men sen är det slut för mig;)

Varför misstänkliggörs jag (hoppas att jag misstolkar dig) för att du inte hittar artikeln på Sundsvallans Web-plats???

Ring dit och fråga vet jag :)

Det är just det här jag menar... Stämningen känns tryckt bara för att man tar upp något annat än att alla vilda djur är jättesnälla jämt och alltid. Det konstiga är att jag varken ställer mig mot eller för och ändå blir "villebråd". Som sagt lycka till i er fortsatta diskussion. Själv ska jag ut i friska luften och inte sitta mer framför burken idag i varje fall.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg