Vargdödare dömd till fängelse.

Re: då forstätter väl hetsjakten...

patrikalmgren; sa:
Läste tidningen idag 21/11

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,733071,00.html

Tre jägare döda iår tack vare andra jägare...
Vilken är farligast???
Vargen eller jägaren?

Lämnar det fritt för egen slutsats.

Tänkte också på det.

Undrar hur många jägare som vådaskjutit andra när de varit på snusen? Eller när de är 105 bast och inte kan skilja på en älg och en lyckstolpe?

Är det ingen som har någon statistik på hur många skogsflanörer som vådaskjutits av jägare? Skulle vara kul att se.
 
varför full och dum...

...i skogen där det drabbar andra...:)
fram för skåpsupande alkisar i hemmet istället för fulla svenskar i skogen under älgjakten:)
vi svenskar har inget som helst vett när det gäller alkohol...jag vågar inte gå ut längre på fredag kvällar...för det är alltför många fulla unga som går och super så mycket att de nästan dör (en kväll när jag råkade flanera...så fick jag rycka in och hjälpa till fem gånger...en kille hade varken andning eller puls trots att vi försökte med mun mot mun och hjärt och lungräddning...först efter tjugo min fick vi igång honom...och jag vet inte ens om han överlevde..21 eller 22 år gammal...en stor ring runt honom med fulla kompisar..."vakna vi ska ragga brudar"...typ...) förr om åren vågade jag gå ut...för då var jag full och ingen annan :) nu är jag spiknykter sen jag fick mitt första barn (12 år tillbaka)...och törs inte gå ut...bara i skogen...och så släpper de lös supande älgjägare i skogen...var ska man då våga gå?? undrar ninapenda...
 
inte varg, men HLR.

Att någons hjärta börjar slå igen efter hjärtstop, användande HLR räknas som försvinnande liten. Att använda def är i regel det enda sättet att starta hjärtat igen. Men du kanske menade att ambulanspersonal var där och använde def och på så sätt fick igång hjärtrytmen igen? Eller var det den där promillen som faktiskt hjärtat startar igen?

HLR-skola idag lär ut att man kör HLR tills ambulans kommer eller att man inte orkar längre. Man stannar inte upp för att kontrollera puls var annan minut.

Detta har inte så mycket med varg att göra, men jag frågar för eget intresse ang HLR. Det skulle vara kul om du kunde beskriva hela händelseförloppet Anna. Det skulle jag uppskatta!

Till er alla andra: förlåt att jag bryter vargtråden lite, men detta är otroligt intressant för mig.

// Patrik
 
ang hjärt lung räddning...

...tja...det var ju en vargtråd...
så därför var det ju inte så detaljerat...
killen var stupfull...kompisarna raglade omkring runt honom...jag kommer dit...kollar...han ser blå ut...och alla övriga verkade oförmögna att hitta på nåt...nykter som jag var tog jag bara befälet liksom och såg till att nåt blev gjort...eftersom jag hör dåligt ber jag en av polarna kolla om han har nån puls...en hyfsat nykter men dock hysterisk tjej...nix...ingen puls...och ingen andning... kollar klockan...ber en tjej ringa ambulans...hon ser nyktrare ut...vänder upp hans huvud och blåser...vinkar till mig en halvfull polare och frågar om han kan...jodå...ser till att han tar över...jag säger blås...släpp...blås...släpp...frågar om nån kan hjärtlungräddning...och fram kommer en tjej...tryck...alla räknar....1,2,3,4...till tio...tryck blås...osv...han är "tvärdöd"...i en dryg kvart...sen spyr han och börjar rossla...ett par andetag...ambulansen kommer...elchock...adrenalin...inget händer...tre gånger...sen går han igång...då har det gått tjugo minuter...och ytterligare fummel med syrgasblåsan (de blåser ju inte själva ambulans personalen)och han andas lite själv...
läste på lite efteråt...för jag trodde verkligen inte att han hade klarat sig...och läste mig då till att hjärt lungräddning...det får man ju inte igång nån av...att pumpa hjärtat för hand blir ju som en ersättning för att det inte går själv...och att blåsa luft i lungorna ersätter ju andningen...utan nån insats alls hade han varit stendöd...men med det vi gjorde...upp till tjugo minuter stod det att det går att ersätta andning och hjärtat på det sättet liksom...men när det närmar sig en halvtimme då är det väl kört om jag förstod det rätt...
så...vem vet...hoppas han klarade sig...
/ninapenda
 
Pro rovdjur - storstadsfenome'n?

Det aer interessant att se att ju naermare Mellansverige och storstaederna man kommer, ju mer spport finns foer rovdjurens sak.
Det hade daerfoer varit spaennande att se just hur opinionen for rovdjurens vara eller icke vara hade svaengt om varg bekraeftats siktad i Stockholms utkanter.
Jag kaenner mig ganska saeker paa att krav paa omedlebar avlivning hade staellts och barn hade haallits hemma fraan skolan, etc. Det verkar paa mig som om supporten foer varg och bjoern okar med avstaandet till utbrdningsomraadet!
Eller har jag fel...?
 
Re: Re: Pro rovdjur - storstadsfenome'n?

daniol74; sa:
colnago; sa:
Det hade daerfoer varit spaennande att se just hur opinionen for rovdjurens vara eller icke vara hade svaengt om varg bekraeftats siktad i Stockholms utkanter.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...141=null&doneSearch=true&pageArt53141=0&sd=10

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11014837.asp

Har opinionen svängt? Tror inte det.

/Daniel
Har läst (här på forumet) att det där är bara en kyckling-varg... klart att folk inte blir rädda för en sån!
 
Jag tror inte att detta är något storstadsfenomen, så snart varg visar sig i bebyggt område så är klappjakten igång. Detta oavsett om det är en kommun, samhälle eller en liten by.
Visst, det hörs nog mer ju närmare storstäderna vargen kommer. Men diskussionerna svallar även högt i byar och samhällen ovan Dalälven.
Och gud förbjude, om vargen söker upp "naturliga" bytesdjur som får o dyl, som dessutom serveras på silverfat. Då svallar inte längre diskussionerna...då är det mer som "hela havet stormar"...Sedan spåras det som aldrig förr och bössan bärs med "i fall att".
Det är bra att det finns några domar att gå efter när det gäller lagar och regler för skyddsjakt.
Det blir lättare att tolka lagarna då.

Jag är av den fasta övertygelsen att har man djur i inhängnad, i vargtrakter, så får man faktiskt räkna med lite svinn. Vargen tillhör de rovdjur som har rätt att finnas till och vi får ha en attityd därefter.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg