Jägare dömt för jaktbrott.

Rovdjurs räkning då kollar man spår, man undviker att få kontakt med djuren (eftersom dom blir stressade). Så om det var så du följde lon så är jag INTE förvånad att du inte blev anfallen..

Rekommendationen när det gäller spårning från Rovdjurscentret är: Bakåt för att inte störa. Spåra framåt är olagligt (när det gäller Varg i alla fall, men det verkar gälla alla de stora som ju är skyddade, eftersom det inte finns allmän jakt på dom).

När varg spanarna är ute så kollar dom spår som är flera dagar gamla (annars så kan man inte se hur djuren uppför sig under normala förhållanden)....

Det är nu så att det är inte förbehållet jägare att ha kunskap om djur, har inget emot jägare men det är INTE bara ni som håller till ute i naturen och upplever saker och ting, som du verkar tro....

Det jag ville säga är att det är nog bäst att respektera de få rovdjur vi har och om man nu är så lycklig att få se ett av dom, NJUT av det men låt dom få vara i fred, dom har det jobbigt nog som det är med tjuvjakt och att vi människor som tar över mer och mer!

Om folk (även du kanske) vill läsa mer om våra 5 stora så finns detta:
http://www.de5stora.com/
[Ändrat av mydeza 2005-08-02 kl 01:33]

mydeza; sa:
Det jag ville säga är att det är nog bäst att respektera de få rovdjur vi har och om man nu är så lycklig att få se ett av dom, NJUT av det men låt dom få vara i fred, dom har det jobbigt nog som det är med tjuvjakt och att vi människor som tar över mer och mer!

jaa.. nog har vi inte ont om Björn i alla fall.. Oavsett så skall vi ha en stark och livskraftig stam av alla de stora rovdjuren i Sverige, men man skall direkt slå ut individer som har lärt sig att ta tamboskap, naturligvis så skall djurhållaren skydda sina djur med all tillgänglig teknik. Djurhållarna måste fatta att det inte duger med 2 trådar taggis på vingliga ekestolpar, se i Afrika där dom med elstängsel håller de stora kissarna på säkert avstånd, jag tror nog att 6trådar high tensil och ett regält el-agg på 14joul skulle hålla även en varg på rätt sida.. Rovdjuren är jaktbart vilt!

-PaTRiC-; sa:
mydeza; sa:

jaa.. nog har vi inte ont om Björn i alla fall.. Oavsett så skall vi ha en stark och livskraftig stam av alla de stora rovdjuren i Sverige, men man skall direkt slå ut individer som har lärt sig att ta tamboskap, naturligvis så skall djurhållaren skydda sina djur med all tillgänglig teknik. Djurhållarna måste fatta att det inte duger med 2 trådar taggis på vingliga ekestolpar, se i Afrika där dom med elstängsel håller de stora kissarna på säkert avstånd, jag tror nog att 6trådar high tensil och ett regält el-agg på 14joul skulle hålla även en varg på rätt sida.. Rovdjuren är jaktbart vilt!

Allt är relativt! Om du tror att vi i Sverige har en björnstam som är så stor som den kan bli under naturliga förhållanden så tror du nog fel, om du tycker att den är "stor nog", ja det är din åsikt...

Vet inte vad du kallar jaktbart vilt, men nu är det väl så att det krävs tillstånd av länsstyrelsen för jakt på Varg, Lo, järv och björn och det ges bara om det är djur som tagit boskap, är "farliga" för människor eller att vi människor tycker att det finns för mycket djur inom ett speciellt område.

Till skillnad från annat vilt (älg och rådjur till exempel) där det är generellt tillåtet att jaga dom under en viss tid av året där är ju bara antalet djur reglerat.

Att sen vissa individer (det var väl där tråden började) tar sig för att jaga "de stora" ändå är väl bara att beklaga och hoppas att dom blir tagna och satta bakom lås och bom!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg