Fjällräddning ute igen!

Rungá; sa:
Sju personer får problem för att vinden sopar iväg två av tre tält. De ringer och berättar att de försöker klara av situationen men på kvällen ber de att bli hämtade. Sex fjällräddare med skoter plockar upp dom.

Jag utgår från att de hade tillgång till mobiltelefon. Hur hade de gjort utan mobiltelfoner? Inte gett sig ut? Satt upp tälten tidigare? Grävt ner sig tidigare? Eller klarat av situationen i alla fall?

Skall man förbjuda mobiltelefoner i fjällen?

Hmmm.... Jag var ute i samma område denna dag. Väderprognosen spådde 7-12 m/s på kalfjället, vilket i sig är ganska mycket MEN inget som är hindrande.
Väl framme i vindskyddet mellan Storulvån och Sylarna visade vindmätaren konstant över 20 m/s (27-28 m/s i byarna) under den timme vi var där ~13.00.

Vad vill jag då säga med detta?
Vädret i fjällen är nyckfullt, prognoser måste tas med en nypa salt. Om man överraskas av dåligt väder är mobiltelefonen värd sin vikt i guld MEN man skall inte förlita sig på den.

Skall man förbjuda mobiltelefoner i fjällen?

Nej. Ta med den, men lita inte på att den fungerar (= ta inte fler risker än om den inte varit med).

Re: Skall man förbjuda mobiltelefoner i fjällen?

Duracellkaninen; sa:
Nej. Ta med den, men lita inte på att den fungerar (= ta inte fler risker än om den inte varit med).

Fast det där är ju väldigt enkelt att säga, däremot tror jag att du undermedvetet känner dig säkrare med mobilen i fickan. Vilket såklart kan ställa till det ibland...därmed inte sagt att det var så i ovanstående exempel.

Re: Re: Skall man förbjuda mobiltelefoner i fjällen?

öringen; sa:
Duracellkaninen; sa:

Fast det där är ju väldigt enkelt att säga, däremot tror jag att du undermedvetet känner dig säkrare med mobilen i fickan. Vilket såklart kan ställa till det ibland...därmed inte sagt att det var så i ovanstående exempel.

Självklart har du rätt i det. Det handlar ju om hur man hanterar risk. Själv har jag dock erfarenheten att de här små manickerna (GPS, telefon) har en lustig tendens att inte fungera pga radiotäckning, kyla, batterier, felhantering etc. Därför har jag bara med dem som en sista utväg om inte kompass(erna), spaden, tältet eller vindsäcken fungerar.

Det finns få tillfällen som man får så lång näsa som när en sådan här fantastisk manick plötsligt inte fungerar. I synnerhet om man slarvat med de gamla säkerhetsåtgärderna och därför står på bar backe. Lita aldrig på en sak när det gäller något viktigt.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg