Varför taktältstrend?

Eftersom det efterlystes ett inlägg där någon som faktiskt sovit i ett taktält delar sin erfarenhet tänkte jag beskriva min upplevelse. Inför årets fjälläventyr, där jag planerade att springa två fjällmaraton och däremellan vandra några dagar, funderade jag kring hur jag bäst skulle lösa boende och logistik. Jag ville inte behöva boka övernattning på flera olika ställen och därmed vara bunden till en bestämd rutt, utan ville hålla olika alternativ öppna. Jag införskaffade därför ett mindre taktält, Thule Tepui Foothill, som upptar halva takräcket och därför lämnar hälften kvar, om an vill ha cykel eller kayak eller annat med sig. Tältet i sig innebär att bilen drar ca 1 dl mer per mil, men jag upplever inte att jag störs av något vindbrus eller andra konstiga ljud.

I bilen stuvade jag in min utrustning, indelad i kategorier, i olika plastbackar. 1 för löpargrejer, 1 för kläder etc. Åkte upp Till Idre och hämtade ut min nummerlapp och åkte sedan ner i dalen norr om Städjan där jag hittade en liten grusväg vid en bäck där jag slog läger och fällde upp mitt taktält. Det går att få upp det på ca 5 minuter och man tar ner det på ca 10 minuter. På natten var det över 20 sekundmeter och ösregnade, men man ligger helt platt, på en hyfsat skön madrass, det är stabilt med grova stänger, grövre tältduk och helt vattentätt regnskydd. Dessutom är tältet helt mörklagt så det är kolsvart tills man öppnar luckorna. Till och med i halv storm sov jag väldigt skönt genom hela natten, gick upp och gjorde mig i ordning för Idre Fjällmaraton.

Efter loppet hoppade jag in i bilen och drog norrut mot ljungdalen, där jag hittade en fin plats precis utmed Ljungan där jag övernattade. Även den natten sov jag som en prins och vaknade helt utvilad. Jag körde upp till Kläppens parkering, packade ihop min ryggsäck och vandrade till Helags där jag slog upp mitt tunneltält för natten. Natten innebar vindbyar på upp till 25 sekundmeter och ca 3 grader varmt, samt tidvis ösregn. Tältet hoppade och skakade och jag fick inte jättemycket sömn den natten. Spenderade en dag med att gå upp till Helags Glaciär (det blåste för mycket för att gå till toppen, men eftersom vinden kom från söder var det lä inne i "grytan") Dagen efter gick jag norrut mot Ljungan. Jättefint väder på dagen, men även den natten var en prövning med rejäl vind och regn. Gick sedan tillbaka till bilen, tog mig ner i Ljungdalen och sov en natt i taktältet, återigen med en riktigt god natts sömn. Stabilt, skönt, platt, lugnt, mörkt.

Körde söderut, sov i taktältet vid stor-harundsjön norr om Idre presic vid stranden. Superfint, superskönt.
Körde till Sälen, hämtade nummerlappen, sov skönt i taktältet, sprang Sälen Fjällmaraton, duschade på Experum, käkade gott, sov som en kung i taktältet, körde hem.

Som ni säkert förstår så är min upplevelse av taktältet att det är väldigt bekvämt och det skapar frihet att inte behöva ha olika bokningar utan man kan anpassa sin tur som man vill. Det som kan vara en utmaning är att hitta fina platser att övernatta på. Jag har en vanlig personbil så jag kommer inte ut på allt för dåliga vägar. Det finns appar där användare kan tipsa om vina platser, men det innebär samtidigt att man ofta behöver dela plats med andra. Att använda Google Maps och själv leta efter plats innebär att du oftare får vara för dig själv. Taktältet kan naturligtvis inte ersätta ett vanligt tält om man vill komma ut i naturen, upp på fjället, ut i skogen eller skärgården, men för den här typen av äventyr är det utmärkt.

1725891664981.png

Bild från stor-harundsjön
 
Ingen erfarenhet av taktält till bil, inte heller något jag kommer överväga. Noterar dock att tältet i länken väger 49kg, och med ex 2 vuxna i det landar vikten på ca 200kg...vad är bilens högsta tillåtna vikt på taket? Inte kul om bilens kaross inte klarar den vikten.
Hållfastheten på de bärande balkarna är betydligt större än den maximala vikt som tillverkarna anger under körning. Detta har visualiserats bland annat av Volvo, genom den klassiska "volvo car-stack" bilden
1725892039370.png
 
  • Gilla
Reactions: DaK
Fattar inte varför taktält är så dyra och tunga ? Finns ju gott om bekväma 2-4 personers tält som väger kanske 5-8kg och kostar några tusen ??
Passar visserligen inte på taket, utan man måste ha dom bredvid....
Jag håller med om att taktälten är ganska dyra. Jag gav 16 000 för mitt (och då hade Thule temporärt sänkt det med 5 000 kr). Men det är inte rättvist att jämföra det med ett vanligt tält. Det är grym skillnad på tjocklek på tyg (det är helt kolsvart inne om du stänger till, även i fullt dagsljus), på myggnät, dragkedjor, på hållfasthet på stänger och på att det har en hel bottenplatta samt teleskopstege. Allt material ( i alla fall i mitt tält) är av väldigt hög kvalitet och känns ruskigt hållbart och robust. Ett vanligt Hilleberg kostar ju typ lika mycket.
 
Ja, varför inte, men borde passa bättre i länder med giftiga spindlar och ormar. Här kanske man slipper lämmlar, myror och möss.
Själv föredrar jag lite mer åt stealthcamping, speciellt på parkeringar. SKönare att ingen vet att jag sover i bilen.

Hur gjorde du vid frukosten? Finns väl inte plats att koka kaffe däruppe?
 
Ja, varför inte, men borde passa bättre i länder med giftiga spindlar och ormar. Här kanske man slipper lämmlar, myror och möss.
Själv föredrar jag lite mer åt stealthcamping, speciellt på parkeringar. SKönare att ingen vet att jag sover i bilen.

Hur gjorde du vid frukosten? Finns väl inte plats att koka kaffe däruppe?
Det är 1,20 m brett och 2,20 m långt så det finns gott om plats att koka kaffe! Men man sitter ju på en mjuk madrass och på en bil som rör sig lite, så man får vara försiktig. Jag kommer att skaffa ett litet ihopfällbart bord och ett par smidiga campingstolar för att få lite bättre komfort
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg