Ännu mindre tänkte jag. Och betydligt billigare! 😋
Fast de är fina, de där, det är de.
Fast de är fina, de där, det är de.
Hållfastheten på de bärande balkarna är betydligt större än den maximala vikt som tillverkarna anger under körning. Detta har visualiserats bland annat av Volvo, genom den klassiska "volvo car-stack" bildenIngen erfarenhet av taktält till bil, inte heller något jag kommer överväga. Noterar dock att tältet i länken väger 49kg, och med ex 2 vuxna i det landar vikten på ca 200kg...vad är bilens högsta tillåtna vikt på taket? Inte kul om bilens kaross inte klarar den vikten.
Jag håller med om att taktälten är ganska dyra. Jag gav 16 000 för mitt (och då hade Thule temporärt sänkt det med 5 000 kr). Men det är inte rättvist att jämföra det med ett vanligt tält. Det är grym skillnad på tjocklek på tyg (det är helt kolsvart inne om du stänger till, även i fullt dagsljus), på myggnät, dragkedjor, på hållfasthet på stänger och på att det har en hel bottenplatta samt teleskopstege. Allt material ( i alla fall i mitt tält) är av väldigt hög kvalitet och känns ruskigt hållbart och robust. Ett vanligt Hilleberg kostar ju typ lika mycket.Fattar inte varför taktält är så dyra och tunga ? Finns ju gott om bekväma 2-4 personers tält som väger kanske 5-8kg och kostar några tusen ??
Passar visserligen inte på taket, utan man måste ha dom bredvid....
Det är 1,20 m brett och 2,20 m långt så det finns gott om plats att koka kaffe! Men man sitter ju på en mjuk madrass och på en bil som rör sig lite, så man får vara försiktig. Jag kommer att skaffa ett litet ihopfällbart bord och ett par smidiga campingstolar för att få lite bättre komfortJa, varför inte, men borde passa bättre i länder med giftiga spindlar och ormar. Här kanske man slipper lämmlar, myror och möss.
Själv föredrar jag lite mer åt stealthcamping, speciellt på parkeringar. SKönare att ingen vet att jag sover i bilen.
Hur gjorde du vid frukosten? Finns väl inte plats att koka kaffe däruppe?
Faktiskt en riktigt bra idé, tack för den. Det finns ju ett fönster på baksidan som man kan öppna och där man lätt kan konstruera ett ”bord” som vilar på takräcket. Dessutom under regnskyddet. 👍🏻Du måste ju skaffa ett balkongbord som du kan hänga från takräcket, så att du kan koka kaffet uppe i luften =)
Fast du har aldrig sovit i ett taktält va, Hasse?Äh, taktält är svindyrt och onödigt. Man tar sitt vanliga tält och slänger upp bredvid bilen !
Fast du har aldrig sovit i ett taktält va, Hasse?