minsann
Ja inte ska vi ha roligt på andras bekostnad och kunskapsnivåer.Låt oss istället ta hand om den som blivit intresserad av friluftslivet.
Jag är också nybörjare men jag har köpt in allt det som jag tror är nödvändigt inför mina fjällvandringar, i sommar bär det av norrut mot Abisko-trakten.
1. Ett tält
2. Ett liggerunderlag
3. En sovsäck
Där har du skydd för oväntat väder och en god natts sömn.
4. Ett par stabila kängor (funkar nog fint med rejäla skor också)
5. Ett par byxor, gärna lite friluftsstuk på dem. (brukar finnas en del bra fickor på sådana byxor)
6. Ett underställ av ull (ska tydligen inte lukta så mycket efter några dagars användning)
7. Nått att ha över understället kan va gött å ha också
8. En tunnare jacka...kanske en tunn Goretex-jacka.
9. Ett regnställ. Jag köpte jacka och byxor som heter Marmot Precip. Går du in på addnature hemsidan nu så har de rejäl rabatt på det just idag. Om de funkar bra ut på fjället vet jag inte än men de verkar ha fått gott betyg. Regnstället funkar mycket bättre än paraply ute i naturen, skulle det blåsa lite så är det risk att paraplyet går sönder.
10. Det är skönt att ha med en mössa och ett par vantar som passar för årstiden.
10,5. En handduk är gött att ha med sig, det finns speciella sådana som torkar snabbt och inte väger så mycket.
10,75. Ett kök av Gasmodell är att föredra...dessa fungerar bra ner till 0 C så vitt jag vet. Vid riktigt kallt väder fungerar bensinköken bättre. När det gäller grill så är det bättre att grilla med naturens bränslen som finns i skogen så länge det tillåtet att elda. Annars får det bli att steke i stekpannan som följer med gasköket.
Där har du saker för att ha det bra på dagarna.
11. En del förstahjälpen-grejer kan va bra att ha med också.
Ifall man får för sig att trilla omkull eller råka ut för något annat olämpligt.
12. Mat...man ska försöka undvika konserver har jag fått höra. De innehåller mycket vatten som är tungt att bära. Frystorkat ska tydligen vara kanon att bära med sig. Eller sådant som man helt enkelt torkat i ugnen hemma, man kan söka på internet hur man torkar sin egen mat.
Dricka...skrev du...jag antar att du menar Läsk av något slag....det är ju gott men jag skulle bara ta med vatten i vattenflaskan, det gäller dock att ta med så mycket vatten som behövs så att man klarar sig fram tills att man kan fylla på vatten igen. Godis kan va gött att ta med några bitar.
Servetter och sugrör har jag svårt att se användningen för men känner du att det behövs...ja då är det så. Man har ju olika behov.
Det är något av det man kan ha med sig...säkert något av det man kan lämna hemma också =)