Vandra i fjällen

En riktig Weber är värt den extra vikten.

Personligen tycker jag Weber har för hög tyngdpunkt och för stort vindfång, därmed olämpliga i fjällen. Jag hade satsat på en gasolgrill. På fjället kan man aldrig vara säker på att få grilla vindfritt, och då kan det kännas tryggt med en bredare bas och något extra kilo för stabilitetens skull. Med en gasolgrill skulle man väl dessutom kunna spara in på Trangiaköket i packningen? Input någon?
 
Personligen tycker jag Weber har för hög tyngdpunkt och för stort vindfång, därmed olämpliga i fjällen. Jag hade satsat på en gasolgrill. På fjället kan man aldrig vara säker på att få grilla vindfritt, och då kan det kännas tryggt med en bredare bas och något extra kilo för stabilitetens skull. Med en gasolgrill skulle man väl dessutom kunna spara in på Trangiaköket i packningen? Input någon?

Även trangiaköket fungerar dåligt. Tunna kastruller som bränner såsen. En riktig såskastrull med gedigen kopparbas är nödvändig. Blåser inte bort så lätt. Balongvisp och gasspis är självklarheter. Att då kombinera med gasgrillen är ett första steg mot UL.

Till TS. Underbar satir. Om du mot förmodan är seriös bör du tänka om rejält. Sarek solo är för mycket erfarna fjällvandrare. Börja med en låglandstur och prova din utrustning. Tänk på att allt ska fungera i svårare terräng och klimat. Välj sedan kungsleden eller annan led där du inte är ensam.
 
Personligen tycker jag Weber har för hög tyngdpunkt och för stort vindfång, därmed olämpliga i fjällen. Jag hade satsat på en gasolgrill. På fjället kan man aldrig vara säker på att få grilla vindfritt, och då kan det kännas tryggt med en bredare bas och något extra kilo för stabilitetens skull. Med en gasolgrill skulle man väl dessutom kunna spara in på Trangiaköket i packningen? Input någon?

Även trangiaköket fungerar dåligt. Tunna kastruller som bränner såsen. En riktig såskastrull med gedigen kopparbas är nödvändig. Blåser inte bort så lätt. Balongvisp och gasspis är självklarheter. Att då kombinera med gasgrillen är ett första steg mot UL.

Till TS. Underbar satir. Om du mot förmodan är seriös bör du tänka om rejält. Sarek solo är för mycket erfarna fjällvandrare. Börja med en låglandstur och prova din utrustning. Tänk på att allt ska fungera i svårare terräng och klimat. Välj sedan kungsleden eller annan led där du inte är ensam.

:)

Stor underhållning!
 
Du kan skippa fiskeutrustningen. Inte så poppis att att dra upp fisk i nationalpark...

Kika lite på Lars Monsens egenfilmade solovandringar: Kanada på tvärs eller Nordkalotten 365 (för att nämna några, finns någon serie "inga gränser" på nrk:s hemsida motsarande svtplay, har ej sett den men den kan mycket väl vara ett bra alternativ med) för att få lite känsla för vad man kan behöva för utrustning. Den käre normannen är dock lite väl extrem på alla sätt och vis, men det är inte många servetter och sugrör i hans ryggsäck...

Utifall du inte tänkt på det så är toapapper ganska trevligt att ha med sig på en vandring också, och tvål så man inte får brunt i maten...

Krävs nog lite mer erfarenhet och efterforskningar från din sida . Som så klokt föreslogs så ska du nog inte börja solo i sarek utan i skogsdungen hemma och kanske med en kompis.

Stora delar av sarek är utan mobiltelefon täckning så om någonting händer läser vi något år senare (eller hur lång tid det tar att hitta dig) om en Bear Grylls - inspirerad vandrare som tragiskt nog inte hittade en kamel att krypa in i när nätterna blev kalla...

Tycker verkligen du ska ha en solovandring i sarek som mål men inte i år, inte nästa år, men kanske inom en 5-års period och när du känner dig själv och din utrustnings gränser.

MVH Erik
 

+1 !

För övrigt, Frans Krans, så kan du får lite tips och idéer på min packlista http://itrekk.wordpress.com/packlista/

Det var en del onödiga saker på din lista tycker jag. Du nämnde konservöppnare, så jag befarar att du tänkt ta med konserver. Dessa är sjukt tunga så vill du få en trevlig vandring tycker jag du bör banta ner packvikten duktigt. Vad gäller mat så finns många lösningar i pulverform och torkad mat.

Skippa grillen och köp ett stormkök. Vid bra väder, gör upp en brasa och laga mat över den.
 
Ditt upplägg bäddar ju verkligen för ett riktigt äventyr. Tycker dock du skall försöka få med ett följe av något slag på expeditionen. Det är riskabelt att vara ensam i oländig terräng. En karta kan ju också vara bra ifall du vill ta någon typ av JENväg.
 
Tycker att du ska skippa konservöppnare, Godis+dricka, Paraply, madrass Sugrör och servetterna och läs lite om utrustning man kan ha med sig på denna sidan. Rätt onödigt att kånka på de grejorna.

Håller med här. Dock tycker jag det kan vara guld värt att ha med någon form av godis, för både energin och humöret :)
Dricka är sjukt tungt. I de svenska fjällen finns det gott om bäckar med fint vatten. Vill du lyxa till det så finns det alltid kaffe eller c-vitamin brus att skoja till vattnet med. Även blåbärssoppspulver är fint att blanda i vattnet.
Sen tycker jag du ska behålla paraplyet, såvida du har ett som är litet och lätt.
 
minsann

Ja inte ska vi ha roligt på andras bekostnad och kunskapsnivåer.Låt oss istället ta hand om den som blivit intresserad av friluftslivet.

Jag är också nybörjare men jag har köpt in allt det som jag tror är nödvändigt inför mina fjällvandringar, i sommar bär det av norrut mot Abisko-trakten.

1. Ett tält
2. Ett liggerunderlag
3. En sovsäck
Där har du skydd för oväntat väder och en god natts sömn.


4. Ett par stabila kängor (funkar nog fint med rejäla skor också)
5. Ett par byxor, gärna lite friluftsstuk på dem. (brukar finnas en del bra fickor på sådana byxor)
6. Ett underställ av ull (ska tydligen inte lukta så mycket efter några dagars användning)
7. Nått att ha över understället kan va gött å ha också
8. En tunnare jacka...kanske en tunn Goretex-jacka.
9. Ett regnställ. Jag köpte jacka och byxor som heter Marmot Precip. Går du in på addnature hemsidan nu så har de rejäl rabatt på det just idag. Om de funkar bra ut på fjället vet jag inte än men de verkar ha fått gott betyg. Regnstället funkar mycket bättre än paraply ute i naturen, skulle det blåsa lite så är det risk att paraplyet går sönder.
10. Det är skönt att ha med en mössa och ett par vantar som passar för årstiden.
10,5. En handduk är gött att ha med sig, det finns speciella sådana som torkar snabbt och inte väger så mycket.
10,75. Ett kök av Gasmodell är att föredra...dessa fungerar bra ner till 0 C så vitt jag vet. Vid riktigt kallt väder fungerar bensinköken bättre. När det gäller grill så är det bättre att grilla med naturens bränslen som finns i skogen så länge det tillåtet att elda. Annars får det bli att steke i stekpannan som följer med gasköket.
Där har du saker för att ha det bra på dagarna.

11. En del förstahjälpen-grejer kan va bra att ha med också.
Ifall man får för sig att trilla omkull eller råka ut för något annat olämpligt.

12. Mat...man ska försöka undvika konserver har jag fått höra. De innehåller mycket vatten som är tungt att bära. Frystorkat ska tydligen vara kanon att bära med sig. Eller sådant som man helt enkelt torkat i ugnen hemma, man kan söka på internet hur man torkar sin egen mat.
Dricka...skrev du...jag antar att du menar Läsk av något slag....det är ju gott men jag skulle bara ta med vatten i vattenflaskan, det gäller dock att ta med så mycket vatten som behövs så att man klarar sig fram tills att man kan fylla på vatten igen. Godis kan va gött att ta med några bitar.

Servetter och sugrör har jag svårt att se användningen för men känner du att det behövs...ja då är det så. Man har ju olika behov.

Det är något av det man kan ha med sig...säkert något av det man kan lämna hemma också =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
Ringo86 Vandra och vatten Allmänt om friluftsliv 35
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
lsjonsson Efter sommarens nedskräpning i fjällen – ny kampanj hoppas ge fjällvett Allmänt om friluftsliv 12
veni Mycket folk i fjällen, hur upplevde ni det? Allmänt om friluftsliv 20
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2019 Allmänt om friluftsliv 0
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
J88 Samåkning Skåne-fjällen Allmänt om friluftsliv 0
Nirrebosse Packraft i fjällen. Söker råd. Allmänt om friluftsliv 25
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
desireman Radioaktivt i Svenska fjällen? Allmänt om friluftsliv 20
desireman Berätta: Den gången blev det farligt i fjällen! Allmänt om friluftsliv 18
waltruz Vill uppleva i södra fjällen: isfiske, snöskoter, längdåkning, bastu osv. var? Allmänt om friluftsliv 1
veni Väderförhållande i fjällen Allmänt om friluftsliv 2
ickaster fjällen i mitten på september Allmänt om friluftsliv 7
Dannepihls Att fiska i fjällen.... Allmänt om friluftsliv 7
Fjällvinden Skotertrafiken ökar i fjällen Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
avslutat 73229 Tre omkomna i Norska fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Johansp Väder i fjällen? Allmänt om friluftsliv 2
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg