Tälta på camping - säkert?

Tango, vi verkar vara överens om att man får tälta flera nätter på samma plats.

Apropå ”expertmyndighet” som du tar upp: Jag är inte så förtjust i tanken på att låta ”experter” ändra sådana här saker utan politisk debatt som involverar folket. Expertstyre verkar vara en tilltagande trend, som hotar demokratin enligt mig och många andra. Vem är det som styr experterna?

Om en mäktig kraft vill driva en dold eller impopulär agenda kan de använda sig av ”myrsteg”, dvs göra små gradvisa förändringar under lång tid där varje steg är så litet att folk inte reagerar.

Till syvende och sist är det domstolar som sätter rättspraxis i Sverige.
Svenska domstolar styrs inte direkt av politiker i Sverige och det är en viktig princip i Sverige.
Däremot kan man som medborgare påverka genom att rösta på parti som stiftar lagar som man gillar.
Ogillar man dagens lagar och dess tolkningar så får man rösta på parti som vill stifta lagar som bättre passar ens smak.
Så funkar svensk demokrati.

med tilltagande trend av husbilar och taktält ser jag vissa problem med att tilllåta längre tiders (många nätters) övernattning på samma plats. Det blir tyvärr lätt mycket skräp, urin/avföring och lokalt slitage när populära "fri-ställplatser".

/Patrik
 
Här är en djuplodande text om allemansrätten:
Markägarhänsyn i allemansrätten – Problem eller politik?

Det står helt klart att man kan tälta några dagar på samma plats (så länge man visar tillräcklig hänsyn, läs gärna vad vi har förordat i tråden.) Man får uppehålla sig på annans mark. Man får inte förhindra markägaren att använda sin mark. Det som inte är förbjudet verkar vara tillåtet.

(Det är lite tveksamt om det är smart av mig att skriva den sista meningen då jag absolut inte vill att allemansrätten ska missbrukas eller ställa till större problem för markägare eller andra som nyttjar allemansrätten.)
 
Allemansrätten är egentligen bara lite sedvana tillsammans med avsaknad av lagar.

Är väldigt svårt/omöjligt att veta vad den i praktiken innebär. Ska nog mycket till för att bli dömt för att t.ex. ha campat för många nätter eller något annan som det inte finns någon tydlig lag emot.
 
Hobbyjuristerna må ursäkta, jag återgår till huvudfrågan ...

Jag hade gjort så här: välj en tältplats där det finns många andra campare i närheten, helst av den sort som ogärna rör sig för långt från sin bekväma solstol. Gå runt och morsa på folk, bli bekant med grannarna och snacka lite allmänt (många blir nog imponerade av en mc-resenär, och drar skrönor om när de i sin ungdom körde genom Östtyskland på en gammal Triumph). Då kan man förhoppningsvis också räkna med att de håller koll på ditt tält, om någon suspekt filur skulle dyka upp (folk som knycker saker ur tält är knappast några "gentlemannatjuvar", så det borde märkas).

Värdesaker, förresten, hur mycket måste man egentligen lämna i tältet? Plånbok, nycklar och mobil har man ju i fickorna för det mesta. Skulle vara skinnställ och hjälm då, men enligt ovan lär det sticka ut om någon okänd halvfigur kryper in i tältet och vandrar iväg med famnen full av mc-kläder. Igen, grannarnas vaksamhet är antagligen den bästa försäkringen!

En öppen fråga angående fricamping: finns det många platser i riket där man kan sova över "i skogen" och fortfarande ha bekvämt gångavstånd till restauranger och folkliv? Min bild är att tältningsbara områden oftast ligger en bit från civilisationen, men jag har inte örnkoll på hur det ser ut kring rikets mindre städer.
 
Till trådskaparen som just nu lutar åt att sova på campingplats:
Här är en tidigare tråd som till stor del handlar om din frågeställning om vad man kan lämna i tältet osv:
Tälta ensam på camping?

Ser också att det finns ca 23 stycken tidigare trådar om allemansrätten, några riktigt livliga. Hittas via sökfunktionen under forumdelen och ordet "allemansrätten" som krav (klickruta) i rubriken.
 
Jag hade gjort så här: välj en tältplats där det finns många andra campare i närheten, helst av den sort som ogärna rör sig för långt från sin bekväma solstol. Gå runt och morsa på folk, bli bekant med grannarna och snacka lite allmänt (många blir nog imponerade av en mc-resenär, och drar skrönor om när de i sin ungdom körde genom Östtyskland på en gammal Triumph). Då kan man förhoppningsvis också räkna med att de håller koll på ditt tält, om någon suspekt filur skulle dyka upp (folk som knycker saker ur tält är knappast några "gentlemannatjuvar", så det borde märkas).
Ja, det är ju sällan helt öde på dagtid på en camping, och "långliggarna" håller nog ögonen öppna efter skumma typer. De har ju ofta en massa saker i förtältet när de inte är på plats, så "grannarna" hjälps åt att hålla koll.

Men just därför kan det vara vettigare att bo på en "campingtomt" än ett "tältområde", det är helt enkelt med folk där som har uppsikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Fabrikörn Straff för att tälta i naturreservat? Allmänt om friluftsliv 81
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28

Liknande trådar