• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Fel rent teoretisk? Jag pratar praktik sedan får du svamla på bäst du vill. Skall man jämföra skall självklart alla äta lika många kcal.
:)

Ja, du får väl fortsätta tro att kaloriebegreppet även gäller för levande varelser, men teorin och praktiken stämmer inte överens där. Levande varelser utvinner inte energi genom att elda upp ämnena i 800 grader.

Spelar roll vad vi tycker egentligen. Om du vill kämpa med träning och späka dig och räkna kalorier och sånt, för att gå ned 1-2 kg/månad så får du göra det. Jag själv tränar inte, äter mig mätt varje måltid, äter hur ofta jag vill, räknar aldrig kalorier, etc - och går ned 8 kg på 2 mån utan ansträngning. Och mår bra under tiden. Denna metod funkar på alla som jag talat med.

Om du hittat en metod som funkar för dig, så är det bra för dig. Jag själv är tyvärr kraftigt kattallergisk och astmatisk, så jag måste äta på detta sätt, det är enda sättet att ta bort alla besvär eftersom jag har 2 katter hemma. Sen är det ju en bonus att jag går ned nästan 10kg på 2 mån och håller vikten på 68kg utan träning eller räkna kalorier eller svälta mig. Äter jag som du, så får jag astma, det vill jag inte. Därtill måste jag börja träna och räkna kalorier och skaffa andra onaturliga vanor. Jag vill slippa tänka på sånt och har hellre ett naturligt förhållningssätt till mat; äter när jag vill. Och hur ofta jag vill. Och mätt varje måltid.

Trevlig länk, men som sagt, jag slipper gärna astma och alla allergier så jag fortsätter med min kost. :)






Kebabbert: Hur ska du kunna göra en rättvis jämförelse om den ena gruppen äter ad libitum? Då kan det mycket väl vara så att just stenåldersgruppen äter mindre kcal totalt och därmed håller vikten bättre.
Men spelar det någon roll, varför stenåldersgruppen går ned i vikt? Det enda som räknas, är väl resultatet? Det spelar väl ingen roll om den kosten mättar bättre, eller varför man äter mindre kalorier, det viktiga är att man verkligen går ned i vikt? Utan artificiella hjälpmedel som miniräknare och kosttabeller och sånt?

Sen kan jag tillägga att folk som äter som jag, kan äta MER kalorier än normalt och går ned i vikt ändå. Det är skillnad på kalori och kalori.


Sen allergier. Hur menar du att dessa kan försvinna med rätt kosthållning? Menar du ex veteallergi så förstår jag att man slipper en del bekymmer om vetet försvinner ur kosten men i övrigt? Pollen?
Ja, pollenallergier försvinner också. Och även andra allergier. Jag har bett andra allergiker prova på min diet i 3v och alla bekräftar att det funkar, allergierna försvinner.

Jag har på min blogg, länkat till OS simmaren Lars Frölander som nästan tvingades sluta simma, pga klor allergi. Men efter att ändrat kost så försvann hans klorallergi:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/kost-och-allergi-lars-frolander-berattar
Han äter numera, nästan stenålderkost. Men inte riktigt. Skälet till att stenålderskost tar bort allergier, är detta som jag skrivit om:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/bakgrundsteori-for-en-vettig-kost
Det visar sig att alla spannmål är GIFTIGA och FARLIGA. Sluta äta spannmål, så blir du frisk från allergier och astma! :)

Du har rätt i att kroppen är ett slutet system.
Nja, jag menade snarare tvärtom. Att kroppen interagerar med sin omgivning. Kroppen är alltså inte ett slutet system och därför kan man inte tillämpa kaloribegreppet på levande varelser.

Så att säga att en kost hög på ex fett ger en metabol fördel är fel.
Mycket möjligt. Men det är inte det jag påstår.

Och sen. Att referera till aftonbladet och dess artiklar håller inte.
Ah, ok. Så nästa gång så visar jag inga länkar? Jag klistrar in texten direkt här, menar du? Faktum kvarstår: En läkare publicerar en text, och han sammanfattar fettforskningen. Spela roll i vilken tidskrift han publicerar? Blir han mindre läkare för det? Om Andrew Wiles skulle publicera i t.om. Expressen så skulle jag läsa det! Han är ett matematiskt geni och har antagligen något vettigt att säga, och jag skiter i var han publicerar. Men fine, jag kan klistra in hela texten här, nästa gång. Utan att ge länkar om det gör en sammanfattning utav fettforskningen trovärdigare för dig? Jag finner det märkligt. Om jag läser en text, så läser jag texten och ser hur vettig den är. Jag skiter i var jag läser den. På samma sätt, om jag läser en korkad text i en anrik tidning så sågar jag texten direkt. Jag skiter i vem som säger något, eller var jag läser texten. Jag tittar på innehållet. Om alla läkare i världen säger att "man blir fet av att äta fett" och publicerar i de mest anrika tidskrifterna, och då tittar jag mig omkring och alla är fetare än nånsin förr - så är något fel. De har fel, trots att de publicerar i fina tidskrifter och har fina titlar och Nobelpris och jag vet inte vad. Man har gett Nobelpris för dumma saker, så det säger inte så mycket egentligen.

Detta kallas för kritiskt tänkande. Jag köper inte vad folk säger, om det inte är vettigt. Motsäger deras utlåtanden verkligheten, så har de fel. Det är inte svårare än så för mig. Resultat går före teori. Teorin kan vara hur bra som helst, men funkar det inte - så är det fel. Får jag inte omedelbara resultat - så är det fel. Då tittar jag mig omkring efter en annan lösning och försöker lösa det själv.
 
Ah, ok. Så nästa gång så visar jag inga länkar? Jag klistrar in texten direkt här, menar du? Faktum kvarstår: En läkare publicerar en text, och han sammanfattar fettforskningen. Spela roll i vilken tidskrift han publicerar? Blir han mindre läkare för det? Om Andrew Wiles skulle publicera i t.om. Expressen så skulle jag läsa det! Han är ett matematiskt geni och har antagligen något vettigt att säga, och jag skiter i var han publicerar. Men fine, jag kan klistra in hela texten här, nästa gång. Utan att ge länkar om det gör en sammanfattning utav fettforskningen trovärdigare för dig? Jag finner det märkligt. Om jag läser en text, så läser jag texten och ser hur vettig den är. Jag skiter i var jag läser den. På samma sätt, om jag läser en korkad text i en anrik tidning så sågar jag texten direkt. Jag skiter i vem som säger något, eller var jag läser texten. Jag tittar på innehållet. Om alla läkare i världen säger att "man blir fet av att äta fett" och publicerar i de mest anrika tidskrifterna, och då tittar jag mig omkring och alla är fetare än nånsin förr - så är något fel. De har fel, trots att de publicerar i fina tidskrifter och har fina titlar och Nobelpris och jag vet inte vad. Man har gett Nobelpris för dumma saker, så det säger inte så mycket egentligen.

Detta kallas för kritiskt tänkande. Jag köper inte vad folk säger, om det inte är vettigt. Motsäger deras utlåtanden verkligheten, så har de fel. Det är inte svårare än så för mig. Resultat går före teori. Teorin kan vara hur bra som helst, men funkar det inte - så är det fel. Får jag inte omedelbara resultat - så är det fel. Då tittar jag mig omkring efter en annan lösning och försöker lösa det själv.

Du kan ju hänvisa till de vetenskapliga artiklar läkaren har publicerat. Borde ju gå att hitta på pubmed. Finns väl ingen som har fått nobelpris i nutritionsvetenskap? Om du måste ha omedelbara resultat är du ju inte riktigt funtad.
 
Du har inte alla hästar hemma.
Jasså, det tycker du? :) Men här är faktiskt en snubbe som äter fler kalorier och ändå går ned i vikt:
http://www.stevepavlina.com/blog/2008/02/raw-food-diet/
"Here are my daily nutrient averages for the 30-day trial:

2,298 calories
29g fat
532g carbs
40g protein
352mg sodium
86g fiber
305g sugar
10% of calories from fat
6% of calories from protein
84% of calories from carbs

Before this trial I averaged about 2,000 calories a day on a cooked vegan food diet, so I actually lost weight even as I increased my daily calories by 15%."

Alltså, om man slutar äta dåliga saker som ökar fettinlagringen, och istället äter andra saker så kan man ändå gå ned i vikt, trots större konsumtion. Du behöver inte tro mig, det är helt ok. :) Men kanske skulle du bli överraskad om du provade en månad? Sluta träna, ät hur ofta du vill, och sen observerar du din viktnedgång. Och säg sen om jag har rätt eller inte! :)


Du kan ju hänvisa till de vetenskapliga artiklar läkaren har publicerat. Borde ju gå att hitta på pubmed. Finns väl ingen som har fått nobelpris i nutritionsvetenskap?
Antagligen borde de gå att hitta på pubmed, ja. Om du hittar dem så kan du väl posta dem här. Jag tror inte läkaren ljuger, när han sammanställer fettforskningen. Jag tror inte han hittat på studierna han refererar till?

Angående Nobelpris, så har man gett såna till lobotomi och andra korkade saker. Nån sak var riktigt riktigt knäpp, men kommer inte ihåg den nu. Man kan ju googla fram det om man verkligen vill veta. 1920-talet så var det en framstående läkare som opererade in get testiklar i livmodern på promiskuösa kvinnor, för att de skulle bli mindre kåta - men det fick han inte Nobelpris för. Men det var nåt liknande korkat. 1980 så drog man ut alla tänder för att bota migrän, men det fick man inte heller Nobelpris, men lika korkat är det.
 
Om du måste ha omedelbara resultat är du ju inte riktigt funtad.
Varför det? Får man inga snabba resultat, så är ansatsen fel och då bör man försöka på andra sätt. Är det korkat att alltid kräva resultat som märks snabbt? Det är å andra sidan, i mitt tycke mindre bra att prova och prova samma saker igen och igen, trots att inget händer efter många försök. Det är en indikation på att något är fel. Eller tycker du inte?

Kanske skulle även du bli överraskad om det visade sig att du fick snabba resultat med den diet jag förespråkar? Men det är klart, om du provade så kommer du se att jag verkligen har rätt och då måste du omvärdera din världsbild. Och sånt är alltid jobbigt. :)

Faktum kvarstår, man får snabba omedelbara resultat med den diet jag talar om. Med kaloriräkning så får man inte det - vilket alla som provat, känner till. Du kan dra dina egna slutsatser, så drar jag mina.

Som sagt, det spelar egentligen ingen roll om vems teori som är bäst, det är ju bara resultaten som räknas. Om du får bra resultat, så är det bra för dig. Fortsätt med din diet du, så fortsätter jag snabbt gå ned i vikt här borta, och blir av med alla allergier. Så är alla nöjda. Vi kanske borde utbyta tips eftersom vi alla vill må bättre, istället för att skrika skällsord såsom "sluta trolla din pajas", "du är inte riktigt funtad", "du har inte alla hästar i hagen", etc? Eller tycker du inte man borde samarbeta istället? :)
 
Jag har själv gått ner mycket på kort tid, 20 kg på 4,5 månader och sen ännu mera, med lågkolhydratskost och främst lätt styrketräning. Det gjorde mig gott men jag tappade helt klart muskler på en sådan resa. Att predika att man inte behöver träna och att man ska bli smal osv. leder bara till att folk sedan har en spenslig kropp med låg grundförbränning.

Varför är det minimal insats och maximalt resultat, alltid mätt i förlorade kilon, som gäller? Det låter som nåt från Året Runt som tanterna läser i väntrummet på Vårdcentralen. Predika istället bra mat *och* träning i kombination. Att vänta med att träna för att det är så jobbigt om man väger 10 kg för mycket låter också jättekonstigt i mina öron. Man bör helt klart röra på sig och om det sen är gång, cykel, inlines, styrketräning, simning, vandring eller nåt annat spelar mindre roll. Huvudsaken är att det ska vara roligt.
 
:)

Nja, jag menade snarare tvärtom. Att kroppen interagerar med sin omgivning. Kroppen är alltså inte ett slutet system och därför kan man inte tillämpa kaloribegreppet på levande varelser.

Felskrivet av mig. Jag menade också att kroppen INTE är ett slutet system. Dock går det fortfarande att tillämpa begreppet kalori även där.

Angående refenser. Att referera till en artikel på pubmed är inte svårt och är du så säker på den forskning du hänvisar till borde det inte vara några problem.

Anser du förresten att det finns andra fördelar med att träna och hålla sig aktiv? Med tanke på att du själv inte tränar och att det enda du verkar tycka är av betydelse är att hålla vikten. Jag ser många fördelar i träningen i sig, jag äter utan att räkna och får vettiga resultat av detta. Kan du inte med ett par korta meningar förklara vad din metod går ut på, kanske har jag missat något?
 
Jag har själv gått ner mycket på kort tid, 20 kg på 4,5 månader och sen ännu mera, med lågkolhydratskost och främst lätt styrketräning.
Intressant! Vad åt du? Tror du att du skulle fått samma resultat även utan träning? Det tror jag.

Det gjorde mig gott men jag tappade helt klart muskler på en sådan resa. Att predika att man inte behöver träna och att man ska bli smal osv. leder bara till att folk sedan har en spenslig kropp med låg grundförbränning.
Men är det verkligen så himla bra att se ut som en broiler då? Att ha en spenslig kropp, är det negativt? Kanske naturen avsett av vi egentligen ska se ut så? Du utgår från rådande ideal: muskulös och lite fett - men något som går emot det idealet är alltså dåligt? Är det dåligt för att det inte passar ditt ideal, eller är det bara dåligt rent allmänt?

Varför är det minimal insats och maximalt resultat, alltid mätt i förlorade kilon, som gäller?
Vi lever i ett sånt samhälle idag. :) Man ska få resultat snabbt. Det tycker jag iofs är helt ok, då man tvingas vara effektiv. Varför harva dag ut och dag in, om man inte får resultat? Då väljer jag hellre en annan effektivare metod.

Att vänta med att träna för att det är så jobbigt om man väger 10 kg för mycket låter också jättekonstigt i mina öron. Man bör helt klart röra på sig och om det sen är gång, cykel, inlines, styrketräning, simning, vandring eller nåt annat spelar mindre roll. Huvudsaken är att det ska vara roligt.
Självklart bör man röra på sig. Men jag är ju lite soffpotatis och det känns så tungt att släpa på 10kg extra. Det blir inte riktigt njutningsfylld träning, utan mera, plåga. För mig. Jag gillar när man känner sig lätt och bara flyger fram, känner sig stark och så. Då är det roligt att träna!





Felskrivet av mig. Jag menade också att kroppen INTE är ett slutet system. Dock går det fortfarande att tillämpa begreppet kalori även där.
Det håller jag inte med om. Kroppen eldar inte näringsämnena i 800 grader till kol. Det är väldigt stor skillnad på energiutvinningen om man eldar, eller använder kemiska processer. Kalorier är bara ett riktmått. Det gäller inte för levande varelser. I själva verket är det skillnad på vilka födoämnen man äter, vissa ökar fettinlagringen, andra inte. Kaloribegreppet tar inte hänsyn till sånt, det är för trubbigt verktyg. Jag säger, strunta i alla kalorier och ät som du själv känner för. Ät naturligt. Lyssna på din kropp.

Angående refenser. Att referera till en artikel på pubmed är inte svårt och är du så säker på den forskning du hänvisar till borde det inte vara några problem.
Jag har tagit fasta på ditt önskemål och har idag ordnat fram några referenser på min blogg, enkom för dig. Se senaste blogginlägget och läs dem. Återkom gärna. Diskutera med andra människor och deras erfarenheter, är alltid intressant! :)

Anser du förresten att det finns andra fördelar med att träna och hålla sig aktiv? Med tanke på att du själv inte tränar och att det enda du verkar tycka är av betydelse är att hålla vikten. Jag ser många fördelar i träningen i sig, jag äter utan att räkna och får vettiga resultat av detta. Kan du inte med ett par korta meningar förklara vad din metod går ut på, kanske har jag missat något?
Självklart bör man träna så man blir starkare, då får man mindre problem med kroppen. Men jag tycker det är tråkigt att träna om det går dåligt. Om jag är dålig på något, så är det tungt att göra det. Men, det är roligare om man är bra på något, om det bara flyter på utan ansträngning. Typ, om man är 10kg lättare!

Om du mår bra av din metod så är det bra. Kör på och må väl! :)

"Min" metod är mycket enkel. Det visar sig att infödingar inte lider av välfärdssjukdomar som vi gör. T.ex. cancer existerar inte. Bokstavligen, existerar inte. Inte heller fetma. Alleriger. Astma. MS. Parkinsons. Schizofreni. Hjärtinfarkter existerar inte. etc etc. Dessa problem är helt okända. När läkarna åkt ned dit och beskrivit symptomen "det strålar ut smärta i vänster arm" (hjärtinfarkt) eller andra symptom så har infödingarna aldrig hört talas om dem. Bokstavligen helt okända. Varför är det så här? Man vet inte alls, men en del människor tror sig veta: kosten! Om man sätter dessa infödingar på vanlig kost så utvecklar de snabbt alla besvär som vi har. Exakt vad är det som är problemet med våran kost? Jo, det beror på att vi äter massa gifter. Vi förgiftar oss. Om vi slutar äta gifter, så blir vi friska, och går ned i vikt, och slipper allergier, etc.

Du behöver inte tro mig, men det enklaste är kanske att prova själv? Jag äter massor av frukt och grönt (dvs tokmycket kolhydrater) och proteiner. Men inga giftiga saker. För då kommer min allergi och astma och viktuppgång fram igen. Och det vill jag inte.
 
Jag tror dig. Jag kan dock tycka att du går lite hårt åt de som inte håller med dig till 100%. Referenserna har jag inte kollat. Återkommer om detta.
 
Jag körde enligt den här: http://www.skandiet.se/ Dvs. körde med en del proteinprodukter som måltidsersättning, går ju lika bra med kött/fisk och grönt, och lågt på kolhydrater plus främst styrketräning 3-5 ggr per vecka.

Du verkar totalt ha fastnat på att minus på vågen är det enda som gäller oavsett om det innebär förlust av muskler och fett eller mer muskler och mindre fett på kroppen. Jag tycker är att det är att lura folk att gå ner snabbt kortsiktigt. När man sedan slirar tillbaka lite på gamla vanor efter en tokdiet så har man *ännu* mindre muskler och lägre grundförbränning = jojobantning.

Från random träff på jojobantning, sökt mha Google:
"Jojobantning är något som är mycket vanligt och tyvärr är det även det sämsta sättet att gå ner i vikt. När man går ner i vikt snabbt förlorar man inte bara fett utan även muskler. Detta leder till att din kropps ämnesomsättning minskas och det går inte längre att äta lika mycket ostraffat. Vid viktuppgång kommer fettet snabbt tillbaka men musklerna är borta. Förbränningen är fortfarande låg pga avsaknaden av muskler och risken för att gå upp mer än startvikten är hög.

När man bestämt sig för att gå ner i vikt är det frestande gå ut alldeles för hårt för att uppnå maximal viktminskning. Ta det istället försiktigt och lått kroppen vänja sig vid de nya kostvanorna. Korta och snabba dieter sägs ge snabba resultat, men resulterar nästan alltid i jojobantning eftersom matvanor tar tid att ändra. En långsam viktminskning på runt ett kilo i veckan är bäst och minimerar risken för jojobantning."

PS.
Du frågade om jag tror att jag kunnat nå samma resultat utan träning. Svaret är ett klockrent NEJ. Jag hade då tappat ännu mer muskler och fått kämpa ännu mera efteråt för att återställa tappet. Om målet bara är att se ut som Miss Twiggy så hade svaret varit nästan då kosten spelar väldigt stor roll om målet bara är att se lägre siffror på vågen. Dock tycker jag att man bör se lite längre än näsan räcker.