• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Men grejen är ju att inte se kortsiktigt. På en dag eller en vecka kanske biff och bearnaise mycket och juice och sallad lite kalorier. Det är ju energi in och ut över lång tid som avgör om man stabiliserar sin vikt eller går upp/ner. Det är bra för dig om du hittat nåt som passar dig och gillar det. För mig skulle det där blir för tråkigt i längden, utan de där excesserna du nämner men då äter du ju som vanligt folk (minus spannmål).
Japp, jag äter som vanligt folk. Enda skillnaden är att jag inte äter spannmål och potatis (t.ex. mackor är ju riktigt illa och äter man mackor så kan man inte göra några framsteg, lyckas man ändå göra framsteg så är man särdeles enveten och beslutsam, och det är bara att beundra). Och det är den kosten, som är stenålderskost. Och det är då, man går ned typ 10kg på 2 mån. Det är ingen stor uppoffring att äta så? Och alla magbesvär försvann då (gaser, hemorojder, sura uppstötningar när jag ska sova, etc). Kanske kan man prova stenålderskost ett tag, och när man gått ned 10kg så återgår man till vanlig kost?

Men jag äter allt rått, som ett experiment just nu. Effekterna är oerhört mycket större nu. Overkligt.

WTF? Vågen visar fortfarande 72.5kg idag?! Det här går långsamt...
 
Så bra att din diet funkar för dig kebabbert, men jag tror inte du vill bära 10 dagars foder enligt ditt flörslag, jämte dina matberedare med sladdar (som måste bli vådligt långa) för att gå ut i naturen.
Men det är ju den typen av mat vi här funderar på, den vi orkar att bära för 10 dygn eller fler.
Så som jag ser det har du hamnat rejält fel.
Vi som vill bära vår mat behöver en torkad lätt, smakrik och inte minst kaloririk kost som gärna blandar sig till varm mustig soppa eller stuvning, utan att för den skull bli till en gröt.
Har du några goda tipps i den riktningen?
Monotona ätövningar oavsett innehåll är åtminstone för min del helt ointressanta. Mat bör smaka och ha struktur. Berätta gärna vad du har för tipps på god och riktig ryggsäcksmat!
Go tur!
 
Så bra att din diet funkar för dig kebabbert, men jag tror inte du vill bära 10 dagars foder enligt ditt flörslag, jämte dina matberedare med sladdar (som måste bli vådligt långa) för att gå ut i naturen.
Men det är ju den typen av mat vi här funderar på, den vi orkar att bära för 10 dygn eller fler.
Så som jag ser det har du hamnat rejält fel.
Vi som vill bära vår mat behöver en torkad lätt, smakrik och inte minst kaloririk kost som gärna blandar sig till varm mustig soppa eller stuvning, utan att för den skull bli till en gröt.
Har du några goda tipps i den riktningen?
Monotona ätövningar oavsett innehåll är åtminstone för min del helt ointressanta. Mat bör smaka och ha struktur. Berätta gärna vad du har för tipps på god och riktig ryggsäcksmat!
Go tur!
Inte en aning om detta. Jag vet bara att alla allergiker och överviktiga bekräftar att det funkar med stenålderskost mot problem.

Angående ryggsäcksmat har jag inte en aning. Då skulle jag nog också göra avsteg från min diet och packa det man brukar packa. Jag kan inte bära på 20kg frukt och grönt, det innehåller för mycket vatten och för lite energi. Jag skulle nog ta något med lite vatten, som man sen själv tillsätter vatten till? Eller? Jag har faktiskt inte en aning om sånt här, detta kan ni mycket bättre än mig. Det bästa vore ju förstås att äta det man finner ute i naturen, men det är ju ett heltidsjobb och då blir det inte mycket vandring antar jag. Stenålderskost funkar inte ute på vandring, tror jag.
 
Stenålderskost funkar inte ute på vandring, tror jag.
Det beror väl på hur man definierar "stenålderskost", på stenåldern fanns inga frystorkar. :) Men den typen av mat finns som frystorkat, rotfrukter är superenkla att torka själv, och nötter är ju väldigt bra och vanlig vandringsmat. Enda problemet är väl att det blir dyrt med bara frystorkat kött och frukt, men då får man tillsätta riktigt mycket olja i så fall för att komma upp i den energimängd man behöver! Torkad frukt och kött kan man ju också ta, men de innehåller ju en del vatten, så det blir tyngre. Men visst tror jag att det skulle kunna funka!
 
Ja, som sagt, jag har inte en aning om detta. Sista gången jag tältade var typ... jättelängesen. Men det vore ju bra om man kunde äta färska bär och frukter ute. Som på stenåldern. (Helst i rå form förstås). Jag tror dock inte det finns så mycket att äta i skogarna i Sverige? Jag menar, var hittar man närmaste McDonald eller ICA eller bankomat??? Jag skulle känna mig handikappad ute i vildmarken. Jag kan ha balkongen öppen dygnet runt, hela sommaren och få in totalt typ 3 myggor. Ser jag myggor eller bromsar eller nåt sånt, så sticker jag in omedelbart. Då blir det obehagligt och jag stannar hellre inomhus framför datorn. Men tre myggor totalt, under hela sommaren tål jag. :)

Jan Lindblad fick frågan om de tropiska moskiterna och insekterna var så hemska som sägs. Han svarade att de norrländska myggen är mycket mycket värre! *rys* Jag tänker inte åka till norrland, det är säkert.
 
Hur kommer det sig att du skriver på just Utsidan? Borde ju finnas andra mer specialinriktade siter för detta kan man tycka.
 
Hur kommer det sig att du skriver på just Utsidan? Borde ju finnas andra mer specialinriktade siter för detta kan man tycka.
Alltså, jag menade inte att denna tråd i "Fritt Forum" skulle spåra ur. Den var lugn och fin ända till sidan 3, då det exploderade rejält.

Nu är det flera som undrar varför jag skapade denna tråd i "Fritt Forum", jag har fått Privata Meddelanden och sånt. Och man ska ta en hint, och inte framhärda. Därför tycker jag att moderator kan låsa denna tråd nu. Jag kommer att läsa trådar här, men inte vara aktiv därför att jag kan alldeles för lite om lägerliv i praktiken, har inget att tillföra. Jag vill gärna ha något vettigt att säga, tycker inte om att komma med menlösa frågor. Jag tycker det är intressant med överlevnad, men är aldrig ute i vildmarken. Jag tycker mera om att sitta och läsa och fundera, är en teoretiker. Men det var kul att diskutera, så länge det varade! Tack alla ni som var med i diskussionen. :)
 
Det är väl inte urspårat och du får gärna skriva. Jag undrade mer varför du väljer Utsidan för att diskutera dietmat och stenålderskost.
 
Som jag sade, jag läser trådar här. Intresserad av överlevnad och sånt. Och detta är fritt forum, då kan man väl posta vad som helst för trådar? Men jag väntade mig inte värsta rabaldret, och det beklagar jag.

Nåja, nu tycker jag vi låser denna tråd.

Må väl! :)
 
Frukost: En liter blåbär och mandlar.

Lunch: Sallad med salami och pastrami, svamp och oliver.

Middag: Lammstek, spenatsallad med rödlök. En apelsin.


Fanns det salami och pastrami på stenåldern?
 
Grottmans-NewYorkare kan inte helt lämna det glassiga livet. Nog måste du ha något från närmaste Deli utöver blåbär och svamp.