• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Vi äter magrare mat än nånsin förr, men titta dig omkring - vi är fetare än någonsin.
Varifrån har du fått att vi äter magrare mat? Det enda som är säkert är att vi äter MER nu än förr, större portioner av allt.

Det är vare sig fettet eller kolhydraterna vi blir feta av, utan energin. Vad den kommer ifrån spelar ingen roll. Däremot ger protein mer mättnadskänslor, och stenålderskost är väldigt proteinrik, därför kan du äta mindre och ändå känna dig mättare.
 
Varifrån har du fått att vi äter magrare mat? Det enda som är säkert är att vi äter MER nu än förr, större portioner av allt.
Light produkter har aldrig varit i ropet, så mycket som nu. Lätt margarin, majonäs utan fett, etc. "Man blir fet om man äter fett" - yeah right. På samma sätt blir man grön om man äter grönsaker, eller hur? Lika logiskt.


Det är vare sig fettet eller kolhydraterna vi blir feta av, utan energin. Vad den kommer ifrån spelar ingen roll. Däremot ger protein mer mättnadskänslor, och stenålderskost är väldigt proteinrik, därför kan du äta mindre och ändå känna dig mättare.
Jag håller inte med om att det är energin man blir fet av. Om man äter korrekt, så kan man äta mer kalorier än förrut, och ändå gå ned i vikt.
 
Men sluta trolla pajas.
Så här är det. Kaloriebegreppet är inte tillämpbart på människokroppen. Man eldar upp ämne i ett slutet system och mäter energin och kan räkna ut kalorierna. Men människokroppen utvinner inte energi genom att elda ämnen, utan genom kemiska processer - detta är en stor skillnad. Dessutom är inte kroppen ett slutet system, utan växelverkar med omgivningen - ytterligare en stor skillnad. Dessutom kan man göra experiment, om man verkligen äter fler kalorier - men av rätt saker - så är det möjligt att gå ned i vikt ändå. Dessutom kan jag tillägga att jag är civ.ing. från KTH
och fil.mag - matematik, så jag är ingen pajas utan däremot har jag ett visst mått av kritiskt tänkande.

Faktum är att den kost jag föreslår FUNGERAR. Det vore annat om jag sade saker, och det inte funkade. Men man uppnår precis de effekter jag påstår. Kolla här, du behöver inte tro mig. Men om du provade så skulle du se att jag har rätt. Troll eller inte? Tja, enklast kanske är att prova några veckor och se efter? Vad säger du om det visar sig att du får exakt de effekter jag påstår? Ber du om ursäkt då? :)
 
Visst. Och energilampor och miljöbilar är också på ropet - betyder det att vi gör av med mindre energi än för 20 år sen?
Nej, men fokus är på att göra av med lite energi.

När det gäller light produkter, så är fokus på att konsumera så lite fett som möjligt. Folk äter magrare idag än nånsin förr, och är fetare än nånsin förr. Något är fel, man blir inte smalare om man äter lite fett - vilket är kostrekommendationer idag. Däremot, folk äter mera socker idag än förr, och är fetare än förr. Så kanske socker och viktuppgång har en korrelation?
 
Nej, men fokus är på att göra av med lite energi.

När det gäller light produkter, så är fokus på att konsumera så lite fett som möjligt. Folk äter magrare idag än nånsin förr, och är fetare än nånsin förr.

Min poäng är att jag inte är säker på att vi inte äter mindre fett. Men jag håller naturligtvis med om att sockret antagligen är ett större problem. Men det är i och för sig inget nytt. Problemet är snarast att befolkningen och massmedierna bara klarar att fokusera på en sak i taget. Men det är ju knappast forskarnas fel.

Du hävdar dock att insulin är ett tillväxthormon och att sockerintaget har gjort befolkningen längre. Du får gärna utveckla det och komma med lite källor. Vad jag vet är de befolkningar som överdoserar socker kortare än andra jämförbara. 70-talister är så vitt jag vet längre än 80-talister som exempel. USA:s europahärstammande befolkning är kortare än motsvarande europeer, osv.
 
Så här är det. Kaloriebegreppet är inte tillämpbart på människokroppen. Man eldar upp ämne i ett slutet system och mäter energin och kan räkna ut kalorierna. Men människokroppen utvinner inte energi genom att elda ämnen, utan genom kemiska processer - detta är en stor skillnad. Dessutom är inte kroppen ett slutet system, utan växelverkar med omgivningen - ytterligare en stor skillnad. Dessutom kan man göra experiment, om man verkligen äter fler kalorier - men av rätt saker - så är det möjligt att gå ned i vikt ändå. Dessutom kan jag tillägga att jag är civ.ing. från KTH
och fil.mag - matematik, så jag är ingen pajas utan däremot har jag ett visst mått av kritiskt tänkande.

Faktum är att den kost jag föreslår FUNGERAR. Det vore annat om jag sade saker, och det inte funkade. Men man uppnår precis de effekter jag påstår. Kolla här, du behöver inte tro mig. Men om du provade så skulle du se att jag har rätt. Troll eller inte? Tja, enklast kanske är att prova några veckor och se efter? Vad säger du om det visar sig att du får exakt de effekter jag påstår? Ber du om ursäkt då? :)

Det finns inga seriösa studier som belägger det du säger. Däremot finns det flera studier som belägger motsatsen bla en en svensk metastudie som kom förra året.

Så sluta ljug.
 
Min poäng är att jag inte är säker på att vi inte äter mindre fett.
Förrut, tidigt 1900 tal, så fanns inte light produkter. Det är först på senare år som medicinarna och dietisterna hux flux fått för sig att fett är farligt och det blir man fet av - vilket det inte fanns mycket belägg för, även då. Så jag försöker säga att i takt med att light produkter introduceras, så går folk upp i vikt. Det fanns inte light produkter förrut, och man var inte fet förr. Idag äter vi magrare och mindre fett än förr - och är fetare nu än förr. Jag är säker på att vi äter mindre fett idag, än förr. Jag tror knappast man räknade kalorier förr i tiden, och ändå var man smalare. Nu äter vi däremot mer socker än förr.

Men jag håller naturligtvis med om att sockret antagligen är ett större problem.
Kul att vi är överens om något i alla fall! :)

Men, när jag säger socker, så menar jag även raffinerade spannmål t.ex. vete. Vetemjöl = socker. Så jag säger alltså att man äter mera raffinerade spannmål idag (dvs socker) än förr. Jag skriver på min blogg att vete = socker:
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/om-socker-och-fett

Men det är i och för sig inget nytt. Problemet är snarast att befolkningen och massmedierna bara klarar att fokusera på en sak i taget. Men det är ju knappast forskarnas fel.
Nej, men om forskarna kunde försöka börja tänka lite, så kanske det skulle gå framåt. Du läste länken här va? "Inget har hänt på 2400 år inom fettforskningen":
http://www.aftonbladet.se/debatt/article354650.ab

Du hävdar dock att insulin är ett tillväxthormon och att sockerintaget har gjort befolkningen längre. Du får gärna utveckla det och komma med lite källor. Vad jag vet är de befolkningar som överdoserar socker kortare än andra jämförbara. 70-talister är så vitt jag vet längre än 80-talister som exempel. USA:s europahärstammande befolkning är kortare än motsvarande europeer, osv.
Jag kommer inte ihåg var jag läst det. Hittar jag källorna igen så klistrar jag in de här igen. Jag läste att våran kroppslängd började accelerera då vi började äta bröd och spannmål. Innan var vi korta, dvs några 1000 år tillbaka.



Det finns inga seriösa studier som belägger det du säger. Däremot finns det flera studier som belägger motsatsen bla en en svensk metastudie som kom förra året.

Så sluta ljug.
Exakt vad är det jag ljuger om, menar du? Allergier? Vad syftar du på? Fett? Kalorierna? Vilka studier motsäger det jag säger, och vad är det för något jag säger som motsägs? Här nedan talas det om metastudier som ger mig rätt angående fettet, dock. Så du har inte övertygat mig än om att jag har fel. Jag är fortfarande inte helt övertygad än, av dina argument:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article354650.ab

Men det är klart, om du slipar på dina argument så kanske jag inser att jag har fel, rent teoretiskt. Men ändå, faktum kvarstår: Sätt en person på tallriksmodellen och att räkna kalorier, och sätt en person på stenålderskost (ät så ofta han vill, och aldrig räkna kalorier) och se vem som får störst viktnedgång - utan träning. Se vem som slipper allergier och astma. Sen vems naglar blir starkare och hår blir bättre. Se vem som sover mindre. Se vem som mer sällan blir sjuk. Se vem som aldrig går omkring hungrig. etc etc etc. Slutresultatet talar för sig självt. Du kan övertyga mig hur mycket du vill, men jag lovar, allergierna försvinner inte om du fortsätter med tallriksmodellen.
 
Senast ändrad:
För drygt 2v sedan vägde jag 76kg. Idag morse väger jag 72.9kg. Om 1.5 månader så väger jag 68kg. Sen ska jag börja träna. Det är så tråkigt att träna när man väger 10kg för mycket. Men mycket lättare och roligare att träna när man känner sig fit och smal. :)
 
Kebabbert: Hur ska du kunna göra en rättvis jämförelse om den ena gruppen äter ad libitum? Då kan det mycket väl vara så att just stenåldersgruppen äter mindre kcal totalt och därmed håller vikten bättre. Om det nu skulle bli resultatet. Dock håller jag fullt med om att den typen av mat ofta är bra mat men man får skilja på näring och energi.

Sen allergier. Hur menar du att dessa kan försvinna med rätt kosthållning? Menar du ex veteallergi så förstår jag att man slipper en del bekymmer om vetet försvinner ur kosten men i övrigt? Pollen?

Du har rätt i att kroppen är ett slutet system. Och visst påverkar detta hur energin från respektive energigivare tas tillvara och används. Dock kommer vi inte ifrån att den totala energimängden i slutändan påverkar. Det effektivaste vi kan göra för att öka förbrukningen är att äta mer proteiner, pga den termogena effekten, men även då blir skillnaden högst marginell. Även om du ökar proteinintaget ganska rejält så kanske det handlar om 100 kcal extra i förbrukning på daglig basis. För fett och KH gör det ingen skillnad alls. Så att säga att en kost hög på ex fett ger en metabol fördel är fel. Detta har också studerats och ingen har någonsin kunnat visa på att sådana metabola fördelar skulle komma av en förändrad kostsammansättning. Mättnadseffekter kan däremot ha en större påverkan men där vet man alltför lite för att kunna uttala sig säkert.

Och sen. Att referera till aftonbladet och dess artiklar håller inte. Kom med riktiga referenser på det du säger eller undvik att referera helt och hållet. Mycket av det du säger skulle vara riktigt intressant och i vissa fall rena medicinska genombrottemen då du inte kan visa att det faktiskt är som du säger så har det ingen styrka.
 
Men det är klart, om du slipar på dina argument så kanske jag inser att jag har fel, rent teoretiskt. Men ändå, faktum kvarstår: Sätt en person på tallriksmodellen och att räkna kalorier, och sätt en person på stenålderskost (ät så ofta han vill, och aldrig räkna kalorier) och se vem som får störst viktnedgång - utan träning. Se vem som slipper allergier och astma. Sen vems naglar blir starkare och hår blir bättre. Se vem som sover mindre. Se vem som mer sällan blir sjuk. Se vem som aldrig går omkring hungrig. etc etc etc. Slutresultatet talar för sig självt. Du kan övertyga mig hur mycket du vill, men jag lovar, allergierna försvinner inte om du fortsätter med tallriksmodellen.

Fel rent teoretisk? Jag pratar praktik sedan får du svamla på bäst du vill. Skall man jämföra skall självklart alla äta lika många kcal.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/alla-bantningsmetoder-ger-dig-lika-daligt-resultat-1.807923