• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Varför då? Det handlade ju bara om att äta rätt. Du har varit glad, frisk, snygg och allt det där i hela sju år utan någon träning alls. Känns ju lite dumt att du ska överge ett så vinnande koncept.
Nja, jag har varit i Tokyo i 5 veckor, på jobbresa. Jag gick upp från 68kg till 76kg på 2 månader. Urk. Men nu har jag varit hemma i 2v och väger nu 73kg. Det kommer ta totalt 2 mån innan jag är nere på 68kg igen, gjort detta flera ggr tidigare.

Skälet att jag pendlar i vikt så mycket, är för att när jag är ute på jobbresa, så vill jag prova all sorts mat och så. Då stoppar jag i mig allting och går vips upp till 76kg. Det är cocktail hours varje dag på hotellet, gratis öl, vin småplock och sånt. Kan inte låta bli ölen. Men när jag är hemma i Sverige så är jag strikt med dieten och då väger jag 68kg. Skulle jag byta jobb så jag inte reser så mycket, så skulle jag konstant väga 68kg och inte pendla i vikt.

Så nu när jag väger 68kg igen (snart) så ska jag börja träna.


Nu ser vi fram emot länken till mirakelmedlet/boken/kursen/sekten som gör oss glada, smala, snygga och friska utan att vi behöver anstränga oss eller avstå från något. Eller får man den infon via privat meddelande? Med tanke på att det hela är så enkelt är det förvånande att du inte kan kläcka det ur dig på direkten.

Förlåt mig min skepsis men ditt inlägg låter som reklam som innehålls- och faktamässigt befinner sig ca tre steg under TV-shopreklam av den absolut lägsta formen. Det är till sin anda inte heller förenligt med dina andra inlägg i tråden.
Jag förstår din skepsis, det är många som tycker är samma sak. Men när de provar själva så ser de att det är sant. Det är busenkelt att gå ned i vikt, om du bara lägger om kosten.

Jag själv går ned 8kg på 2 mån. Min storasyster, 50 bast och 3 barnsmor, gick ned 7kg på 2 mån. Utan träning. Bara genom att lägga om vikten. Hon började prova sin dotters jeans! Min knubbiga kompis Patricia, gick ned 7kg på 2 mån, utan träning. Min lillebror gick ned 15kg på 3 mån. Min flickväns pappa har gått ned 8kg på 2 mån. ALLA går ned nästan 10kg på 2 mån - utan träning. Man äter hur mycket man vill, och hur ofta man vill. Går aldrig hungrig. Det kan inte vara sunt att räkna kalorier - låter onaturligt. Knepet är att äta rätt saker. Men, om man är smal, så går man upp i vikt och blir normalviktig. Jag har ALDRIG träffat nån som inte lyckats gå ned i vikt och skulle bli ytterligt förvånad om nån misslyckas. Då blir jag häpen - för det kan inte hända.

Om du verkligen vill veta mera, så kan du läsa t.ex. dessa två länkar på min blogg
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/bakgrundsteori-for-en-vettig-kost

http://marianova.com/users/kebabbert/blog/om-socker-och-fett

Synpunkter mottages tacksamt. Vill du diskutera mera, så finns jag här. :)
 
Gulsot fungerar utmärkt, ca 20 kg på 3v......men inte att rekommendera.

Den ökända dieten en potatis var 14 dag, för vitaminernas skull, fungerar definitivt, 50 kg på 3 månader är inte onormalt, men definitivft farligt.

Kostomläggning enbart brukar aldrig funka av den enkla anledningen att vanans makt är stor.

Träningsökning och kostomläggning med stöd kan fungera där motivationen är tillräcklig.

Hårt fysiskt arbete fungerar alltid då det håller individerna borta från kylskåp och mat.

Veckoslutsfuskande och unna sig brukar effektivt motverka andra strävaden.
 
Senast ändrad:
Den ökända dieten en potatis var 14 dag.
Den är ökänd därför att den inte funkar. Först ställer kroppen in sig på svält läge så den gör inte av me nån energi alls. Sen slår den där potatisen på insulinet nåt så jävulskt. Insulin är en av de starkaste fett in lagrande hormonerna eller sensorerna (minns inte så noga vilket) i världen så man går upp i vikt direkt, plus att socker suget ökar. Det blir en slags jojjo effekt av de hela. Läs på lite om GI metoden. Enda bi effekten är man börjar sär skriva efter ett tag.
 
De var inte intressanta. Gamla vanliga tjafset.
Om du tycker att "det" är det gamla vanliga, så får du gärna berätta mer om "det" för mig. Det har tagit flera år för mig att läsa på och finna en diet som alla går ned 10kg på, under 2 månaders tid. Det var helt nytt för mig, att det är farligt att äta vete eftersom det är giftigt. Har du mera information som du känner till, så vore jag tacksam om du berättade det. Eller postade länkar så jag kan läsa mera?


Däremot var det riktigt rolig läsning när "Jussi" drog ner byxorna på dig http://marianova.com/users/kebabbert/blog/om-brost-cancer. Ditt svar till Jussi var något i hästväg :-D
Vad var det som i hästväg tycker du? Att jag tog till mig informationen jag fick? Vadå, borde jag förkastat det han skrev, menar du? Jag förstår inte riktigt vad du menar?
 
Det har tagit flera år för mig att läsa på och finna en diet som alla går ned 10kg på, under 2 månaders tid.
Har du tänkt slira lika lång tid? Beskriv din metod snacka inte om att du har en metod. Put up or shut up.

Vad var det som i hästväg tycker du?
Du accepterar inte utan vidare en vetenskaplig studie om bröstcancer på människor därför att: "Din studie går dock emot många kattägares erfarenheter som säger att p-piller orsakar juvertumörer. Därför är jag inte riktigt villig att acceptera din studie utan vidare." Priceless :-D
 
Har du tänkt slira lika lång tid? Beskriv din metod snacka inte om att du har en metod. Put up or shut up.
Jag har ju beskrivit min metod i min blogg. Du kanske inte läste min blogg?

Du accepterar inte utan vidare en vetenskaplig studie om bröstcancer på människor därför att: "Din studie går dock emot många kattägares erfarenheter som säger att p-piller orsakar juvertumörer. Därför är jag inte riktigt villig att acceptera din studie utan vidare." Priceless :-D
Vad är det som är priceless? Min barndomsvän är nu överläkare, en av de bättre i Sverige. Och han har berättat att många medicinska studier är felaktiga. Läkarna behärskar inte statistik helt enkelt, och drar fel slutsatser. Det ser vi ju då läkarna säger att "fett är farligt", "man blir fet av fett", etc - vilket är helt fel. Mycket av fettforskningen är helt felaktig. Lyssna inte på de forskarna. Det finns massor av felaktiga studier ute. Om du litar blint på dem, så är du helt ute och cyklar. Hört talas om kritiskt tänkande?
 
Det är kul att du har hittat en metod som fungerar för dig i praktiken. Jag har också testat stenålderskost med gott reslutat, mådde jättebra av det, och man äter bara av det goda och hoppar över all onödig utfyllnad. Men man skall inte dra för mycket teoretiska slutsatser av det.

Du blandar ihop "läkare" och "forskare". Forskarna behärskar statistik, dem kan du lyssna på. Som med alla undersökningar där människor är inblandade kan de ge väldigt osäkra resultat, men de sammantagna resultaten är i alla fall betydligt mer pålitliga än en enskild läkares personliga erfarenheter.

Om du trivs med dieten: fortsätt bara att äta och njuta, det är rätt för dig, även om det beror på andra saker än det du tror! :)
 
Mycket av fettforskningen är helt felaktig. Lyssna inte på de forskarna. Det finns massor av felaktiga studier ute. Om du litar blint på dem, så är du helt ute och cyklar. Hört talas om kritiskt tänkande?

Riktigt så enkelt är det inte, oavsett vilken forskning det handlar om. Dock har just kosttudier lite av en särställning på det medicinska området då kosten är väldigt ombytlig och svår att följa över längre tid. Att lite blint på en studie kan man aldrig göra men det är lika fel att avfärda den utan att själv granska ev confounders, metod, slutsats etc. Det går aldrig att dela in studier i "dålig" resp "bra". Alldeles för mycket påverkar för att uppdelningen ska vara så enkel. T.ex. är det svårt att jämföra en RCT med en ekologisk med en kohort. Precis som det är svårt att jämföra prospektiva med retrospektiva studier.

Gällande fettforskningen utfördes en del av denna "felaktiga" forskning för ganska länge sedan och sett till analysmetoder, statistiska beräkningar och möjligheten att följa upp deltagarna så har mycket hänt genom åren. De fettstudier du dömer ut som felaktiga har inte fabricerats av ren ondska. Ge gärna exempel på de du pekar på.

Att vara läkare betyder inte automatiskt att personen är forskare. Många forskare är inte läkare. Att arbeta heltid som läkare och samtidigt lägga tid på att hålla sig uppdaterad inom all forskning på det egna området skulle jag säga är omöjligt.
 
Gällande fettforskningen utfördes en del av denna "felaktiga" forskning för ganska länge sedan och sett till analysmetoder, statistiska beräkningar och möjligheten att följa upp deltagarna så har mycket hänt genom åren. De fettstudier du dömer ut som felaktiga har inte fabricerats av ren ondska. Ge gärna exempel på de du pekar på.
1970 talet anser jag inte vara "ganska länge sedan". Än värre, Det har inte hänt något på 2400år. Här är exempel:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article354650.ab

Att vara läkare betyder inte automatiskt att personen är forskare.
Det är jag högst medveten om. Men jag pratar om forskare. Inte läkare. Jag bara nämnde att min läkarkompis säger att medicinrapporterna är väldigt ofta felaktiga pga felaktig statisitk.





Det är kul att du har hittat en metod som fungerar för dig i praktiken.
Och den metoden funkar för alla andra som provat, som jag talat med. :)

Men man skall inte dra för mycket teoretiska slutsatser av det.
Nej, men om det funkar, så kan man ju fundera lite, eller hur? Det finns hur mycket studier som helst, om tallriksmodellen, etc - och de funkar inte. Vi äter magrare mat än nånsin förr, men titta dig omkring - vi är fetare än någonsin. Något är fel på förhärskande teori. Det värsta är att folk inte fattar det.

Du blandar ihop "läkare" och "forskare". Forskarna behärskar statistik, dem kan du lyssna på.
Nej. Jag blandar inte ihop dem. Bara för att man är forskare, så säger det inte så mycket. Det finns så mycket korkade forskare och korkad forskning idag, så det inte är sant. Min kompis som är överläkare berättade att typ 40% av alla medicinstudier (dvs forskningsrapporter) är felaktiga. Jag litar inte ett dugg på dem, speciellt inte på en enda studie - som jag avfärdar utan större besvär (Noob, förstår du nu varför jag inte fäster större tilltro till en enda artikel?). Om jag lytt läkarna så hade jag tvingats avliva mina katter. Nu har jag kvar dem och vi trivs bra ihop. Bakgrunden till min koständring, är att jag blev kraftigt kattallergisk och astmatisk, och därför var tvungen att försöka bota allergier själv (eftersom läkarna inte visste något) - och till slut upptäckte jag själv att kostomläggning tar bort alla allergiska symptom och astma. Vilket det står om, på min blogg.

Jag kanske låter lite irriterad på de allmänna kostråden, men jag känner mig grundlurad. "7-8 brödskivor om dagen gör dig stark"?! Pyttsan. Om jag lyssnat på amatörerna som forskar i fett och allergier så skulle jag varit tungt medicinerad idag, och avlivat mina katter, och därtill skulle jag varit fet och astmatisk. Och jag skulle fortfarande ätit bröd utan smör och undvikit allt fett - och ändå varit fetare än någonsin förr. Tack, men nej tack.

Jag skiter i vad teorierna säger och vad forskningen säger - för det är egentligen inte viktigt. Det viktiga är vilka resultat man får. Blir man av med alla allergier? Minskar man i vikt? Mår man bättre? Blir man sjuk mer sällan, eller inte alls? Om inte, så är forskarnas teorier FEL. Då är mina teorier mer korrekta - eftersom de ger mycket större effekt än gängse rekommendationer.

Som med alla undersökningar där människor är inblandade kan de ge väldigt osäkra resultat, men de sammantagna resultaten är i alla fall betydligt mer pålitliga än en enskild läkares personliga erfarenheter.
Jag litar generellt inte på forskningsartiklar, speciellt inte inom medicin. Undantaget är artiklar inom matematik - där man kan bevisa rigoröst och fastställa bortom allt tvivel att något verkligen är så. Pythagoras sats var sann för 2000 år sen, och sann även idag. Men medicin forksningen för 2000 år sen, är helt värdelös idag. Samma med fysik. Kemi. Biologi. etc etc etc. Den enda vetenskapen som är "sann" är matematik. Är det omöjligt att om 2000 år från idag, dagens medicinska kunskaper är helt förkastade? Nej. Men Pythagoras sats kommer gälla även 2000 år från idag, och för ALL framtid. Den är SANN. Den är BEVISAD. Matematik. Deduktion. Inte induktion.

Om du trivs med dieten: fortsätt bara att äta och njuta, det är rätt för dig, även om det beror på andra saker än det du tror! :)
Ja, och det som är bra är att dieten funkar bra för alla andra också, och det funkar även mot allergier och astma. Jag har tipsat flera allergiker detta, pollenallerigker, etc - och alla personer bekräftar att alla allgeriska besvär försvinner. Det tar 3v ungefär.