• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Hehe, du behöver inte tro på mig. Det är helt ok.

Jag kan dock tycka att du går lite hårt åt de som inte håller med dig till 100%.
Aj då. Det får jag be om ursäkt för, förstås. URSÄKTA! :)

De sidorna du länkade till var långt ifrån några vetenskapliga referenser.
Det finns vetenskapliga rapporter högst upp, om du klickar på andra länken, högst upp på "OurResearch". Jag borde förstås förtydligat detta.




Jag körde enligt den här: http://www.skandiet.se/ Dvs. körde med en del proteinprodukter som måltidsersättning, går ju lika bra med kött/fisk och grönt, och lågt på kolhydrater plus främst styrketräning 3-5 ggr per vecka.
Ah, men du uteslöt de giftiga spannmålen? Själv äter jag tokmycket kolhydrater. På en dag juicar/äter jag typ 2-3kg frukt och äter 2liter blandad sallad. Och äter även fisk och ägg för att få en allsidig kost. Varje dag äter jag mer frukt och grönt än vad många andra äter på en hel vecka. Jag konsumerar alltså tokmycket kolhydrater.

Du verkar totalt ha fastnat på att minus på vågen är det enda som gäller oavsett om det innebär förlust av muskler och fett eller mer muskler och mindre fett på kroppen. Jag tycker är att det är att lura folk att gå ner snabbt kortsiktigt. När man sedan slirar tillbaka lite på gamla vanor efter en tokdiet så har man *ännu* mindre muskler och lägre grundförbränning = jojobantning.
Just nu fokuserar jag på vågen eftersom jag väger för mycket. Mår inte bra av det. Känner mig tung i kroppen. Men jag kommer att ta tag i muskulaturen. Jag har dock inte känt att jag har problem att bygga muskler på stenålderskost. Speciellt rå mat, gör underverk. Man tar upp näringen mycket bättre då. Kroppen är i bra form och i fin trim med bara lämplig kost.

Du frågade om jag tror att jag kunnat nå samma resultat utan träning. Svaret är ett klockrent NEJ. Jag hade då tappat ännu mer muskler och fått kämpa ännu mera efteråt för att återställa tappet. Om målet bara är att se ut som Miss Twiggy så hade svaret varit nästan då kosten spelar väldigt stor roll om målet bara är att se lägre siffror på vågen. Dock tycker jag att man bör se lite längre än näsan räcker.
Absolut. Mitt ideal är ju typiskt muskulös snubbe med tvättbräda. Och dit vill jag. Men det tar nog tid. Det är svårt när jag reser mycket, då jag alltid äter allt möjligt och går upp i vikt. Men normalt ska jag ligga på 68kg - när jag äter bra. Innan, när jag åt normal mat (dvs uteslöt smör på brödet, åt fettsnålt såsom fettfri majonäs, etc) så låg jag normalt på 75kg. Det var min normala vikt. Men nu, när jag äter bra så är min normala vikt på 68kg.
 
kebabbert: jag har inte läst din blogg men ska kolla. Jag tror själv på energibalans på lång sikt, dvs. att man bör ligga still i vikt om summa energi/mat in minus basalmetabolism minus arbete/träning är lika med noll. Drar man ner så minskar man och tvärtom. Jag tror inte på magiska dieter osv. Om du höftar, hur mycket kcal får du i dig på en dag?

Kolla gärna på programmet jag länkade till. Vissa saker var på dagisnivå men andra tester klart intressanta. Bl.a. så gav de två grupper militärer likadan mat; kyckling, ris, grönsaker och ett glas vatten. Ena gruppen åt maten normalt och den andra fick allt inklusive vattnet mixat till en soppa. Sedan fick de göra övningar under en dag och magsäcken kontrollerades med ultraljud men jämna mellanrum. De som fick maten i soppform behöll mättnadskänslan och maten i magen mycket längre. Det var lite intressant. För de andra så rann vattnet snabbt igenom och magsäcken drogs ihop snabbare.
 
kebabbert: jag har inte läst din blogg men ska kolla. Jag tror själv på energibalans på lång sikt, dvs. att man bör ligga still i vikt om summa energi/mat in minus basalmetabolism minus arbete/träning är lika med noll. Drar man ner så minskar man och tvärtom. Jag tror inte på magiska dieter osv. Om du höftar, hur mycket kcal får du i dig på en dag?
Jag vet inte hur många kalorier jag får i mig. För det första räknar jag aldrig kalorier. Jag äter mig mätt. Och hur ofta jag vill. Får aldrig samvetskval om jag äter något dåligt, därför att jag vet att jag är immun mot viktuppgång eller andra besvär. Jag äter ju så bra ju, så jag kan tillåta mig vilka felsteg jag vill. Jag kan gå på en matfrossar orgie i 5v i Tokyo, utan problem. Jag går snabbt ned till 68kg igen utan problem. Imorse vägde jag t.ex. 72.5kg. Inom en vecka har jag brytit 72kg vallen.

För det andra så är kalorier för trubbigt instrument som inte är tillämpbart på levande varelser. Det är missvisande. Tar inte hänsyn till att vissa ämnen ökar fettinlagringen, och andra inte. Du måste alltså äta mindre av vissa ämnen och kan äta fritt av andra ämnen - trots att de har lika många kalorier båda två.

Kolla gärna på programmet jag länkade till. Vissa saker var på dagisnivå men andra tester klart intressanta. Bl.a. så gav de två grupper militärer likadan mat; kyckling, ris, grönsaker och ett glas vatten. Ena gruppen åt maten normalt och den andra fick allt inklusive vattnet mixat till en soppa. Sedan fick de göra övningar under en dag och magsäcken kontrollerades med ultraljud men jämna mellanrum. De som fick maten i soppform behöll mättnadskänslan och maten i magen mycket längre. Det var lite intressant. För de andra så rann vattnet snabbt igenom och magsäcken drogs ihop snabbare.
Mycket intressant. Jag ska titta.

Men jag undrar lite grand, jag. Du säger att du tror på "energibalans", men samtidigt så du beskriver ett experiment där det är skillnad på i vilken form man intar maten, mixad eller fast. Mixad föda förstärker mättnadsskänslan, mao äter de antagligen mindre föda om vi fortsätter detta i en månad. I båda fallen äter de lika många kalorier, men beroende på om det är mixad så äter de mindre. Hur går det ihop, om nu det enda viktiga är att räkna kalorier? De äter lika många kalorier, men i ena fallet så äter de mindre. Experimentet motsäger alltså "energibalans" teorin, anser jag. Det verkar som det är skillnad på fast kalori eller mixad kalori. Ytterligare ett tecken på att man inte ska lita för mycket på kaloritabeller. Jag själv räknar aldrig. Det är onaturligt. Bättre äta när man är hungrig, och äta tills man är mätt. Ät naturligt. Ute i det vilda, så tror jag inte djur eller infödingar räknar. De äter när de känner för det och är ändå i mycket bättre skick än oss.





Varför hänger man på ett friluftsforum om man bara skriver i fritt forum?
Jag ser inte riktigt varför jag borde redogöra för dig? Men, jag kan tillägga att jag är intresserad av lägerliv och sånt. Har flera överlevnadsböcker skrivna av SAS folk, Bear Grylls, och sånt där. Inte vidare seriöst, jag vet. Men lite småkul. Däremot är jag för bekväm för att verkligen resa till norrland och tampas med myggen. Jag är stockholmare ju! :) Men det är kul att läsa trådar om sånt. På samma sätt är det kul att läsa trådar om bågskytte. Men jag har ingen båge själv. Men funderar lite löst på att köpa en.

Angående denna tråd, så trodde jag inte den skulle röra om så mycket i grytan. Jag trodde den dött ut, men helt plötsligt blir det värsta rabaldret först på sidan 3!!!! :)
 
Jag anser mig mer veta att det är energi in och energi ut som spelar roll. I programmet hävdar de att såna som tycker att det är konstigt att de inte går ner i vikt missade ca 40% av sitt intag när de skrev matdagbok.

Det där med kycklingen/soppan var mer en fysikalisk grej som jag tyckte var intressant. Tydligen fyller maten i testet i soppform upp magsäcken bättre och längre vilket gör att man inte blir hungrig lika fort igen. Det kanske kan medföra att man inte stoppar i sig lika mycket mat på ett dygn, om man nu är ute efter att gå ner i vikt.

Kan du speca en vanlig matdag så man får en uppfattning om vad och hur du äter?

Jag kollade lite vanliga frukter som äpple, päron, vindruvor och banan och de ligger alla mellan ca 50-100 kcal/100 gram. Äter du 2-3 kg så blir det runt 500-1000 kcal av det. Äter du sen bara grönt och säg 400 gram nötkött (800 kcal) så ligger du ju på ett duktigt energiunderskott varje dag. Äter du bara 2 kg frukt och 400 gram kött (=mycket) så blir det 1300 kcal. Jag räknar med att jag gör av med kanske 2400 kcal en vanlig dag med stillasittande arbete. Vill bara trycka på att det knappast är någon magi att du går ned på sådan kost. Jag tror att man kan gå ner på fläsk och potatis eller vad som helst så länge man ligger på minus.
 
Det är helt vedertaget och reken är att dricka extra mycket vätska vid diet. Det säger sig själv när en del av mättnadskänslan kommer från signaler från magsäcken. Jag äter grönsakssoppa i nuläget varje dag.
 
Jo det fattar man ju men jag tycker ändå att det var lustigt att de stoppade i sig precis samma mängd. Skillnaden var bara att maten + glaset med vatten mixades för den ena gruppen. Det bästa är ju att få i sig fibrer som binder vatten annars rinner det ju i princip rakt igenom. Jag hade inte trott att skillnaden blev så stor.

Det är helt vedertaget och reken är att dricka extra mycket vätska vid diet. Det säger sig själv när en del av mättnadskänslan kommer från signaler från magsäcken. Jag äter grönsakssoppa i nuläget varje dag.
 
Jag anser mig mer veta att det är energi in och energi ut som spelar roll.
Självklart spelar energin roll. Man kan ju inte ändra på fysiken, entropins lagar säger ju sitt. Men jag menar dock att kalorier inte fångar alla aspekter, t.ex att vissa ämnen ökar fettinlagringen. Därför visar kaloriräkning fel, och man kan inte lita blint på det. Kaloriräkning visar inte exakt, det är alltid viss felprocent. Antag att kaloriräkning visar fel upp till... säg 30% (pga tar inte hänsyn till fettinlagring och annat). Då kan man äta 30% för mycket och ändå gå ned i vikt, vilket jag gör. Men självklart går man ju upp i vikt om man äter tokmycket mera, oavsett kost. Äter jag 100% för mycket så går man upp i vikt. Men kalorier är inexakta och tar inte hänsyn till alla faktorer, därför visar de fel, kanske upp till 50%? Om du äter rätt saker, och i rätt form, så kan du äta betydligt mera och må bra.





Kan du speca en vanlig matdag så man får en uppfattning om vad och hur du äter?
En typisk dag äter jag:

frukost:
1-2liter smoothie som jag gjort själv eller 1-2l juice som jag gjort själv.
Typisk Juice:
5 äpplen
5 morötter
1 selleristjälk
1 citron
3 kiwi
Jag stoppar ned allting helt, men avsköljda i juicepressen. En Philips HR1861 för 1200kr. Den raspar till i 0,5sek och allt grums går ut i en behållare som jag klätt med plastpåse, och det rinner ut saft i en kanna. Efter några min så är allt juicat och då plockar jag isär maskinen och sköljer de 4 bitarna. Efter några minuter har jag diskat och även pressat 2 liter nypressad juice. Detta står jag mig på, fram till kl 13:00-14:00 innan jag börjar känna någon hungerskänsla. Juicemaskinen kan jag rekommendera. Det är lätt hänt att alla äpplen ruttnar bort, men med juicemaskinen så pressar man äpplena istället. 0,5 liter äppeljuice är ju som godis. Man måste ha en apparat som är lätt att diska och snabb att använda, som tar hela äpplen, annars blir den bara stående och man använder den aldrig. Så nu handlar jag stora kassar med frukt och grönt, det blir så gott. Och äter man mycket frutk och grönt, så äter man mindre av annat. Vilket är bra. En bra juice press är ett måste om man ska få incitament att äta mycket frukt. Och en bra mixer.

Jag kan rekommendera en Blendtec mixer. Den är mycket trevlig och all frukt lägges i en kanna, som jag sen sköljer ur. Jag häller i lite varmvatten och en droppe diskmedel och mixar på full effekt i 20 sek, sen är den diskad. Om jag blandar i lite frysta bär i mixern, så blir det något som är förvillande likt fruktglass. Strö över nötter och du har fil och flingor - men nyttigt! Om jag gör en smoothie så måste jag rensa och ta bort kärnorna och sånt. Men då använder jag inte morötter, utan frukt istället. Såsom ananas, melon, etc. Alltid banan - det är billigt och nyttigt. Och då brukar jag knäcka ned ett ägg på slutet. Det känns inte i smaken, men det blir stor skillnad i mättnad för mig. Med ett ägg i, så står jag mig 1-2 timmar längre.



Lunch:
Jag småäter frukt eftersom jag inte blir vidare hungrig med den stora mängden vätska till frukost. Typiskt 4 bananer, 2 äpplen, 2 apelsiner.



Middag:
Typiskt: Sallad + lax.
1 isbergssalladshuvud
1 gurka
3-4 tomater
1 lök/salladslök
persilja
bladspenat
3 avocados
Dressing: citron och lite olivolja
salt och peppar
Detta blir 3-4 liter sallad.

300 gram rå lax som varit djupfryst. Färsk lax kan innehålla parasiter.



Kvällsmat:
Lite vad som helst. Oftast är jag mätt så jag nöjer mig med lite, typ 100g Nötter. Dadlar (smakar som smörkola - men nyttigt! Ät mycket av detta). Frukt. Igår åt jag en kvarts paj: mixade dadlar och nötter. Det blir nåt som liknar jordnötssmör. Bre ut det i botten på en form. Häll över mixade frukter - en smoothie. Garnera med kokos och bär. Ställ i kylen så det stelnar. Enormt nyttigt och gott. Ät hur mycket du vill av detta.



Som du ser äter jag allt rått. Jag äter alltså stenålderskost, men i rå form. Det blir tokmycket kolhydrater. Det är detta jag experimenterar med: att äta mat i rå form, vilket jag skriver om på min blogg. Effekterna är helt enorma. Jag sover 5h per natt och är helt utvilad. Vill inte sova mera. Normalt vill jag sova 8-9h för att vara helt utvilad. Det finns massor av andra effekter som jag ska beskriva senare. Jag blir helt paff om jag säger så, utforskar detta än. Helt sjukt. Jag känner mig EXAKT som han:
http://www.thegardendiet.com/shannon.html
Skillnaden är att jag även äter proteiner, han äter bara vegetariskt.

Så hur många kalorier blir detta tror du? Jag är 174cm. Jag äter tills jag blir nöjd. Jag är normatl ganska glupsk. Vid en ätartävling så åt jag mer än min kompis som vägde 100kg. Jag åt två st dubbla 150g hamburgare = 600g kött. Innan hade vi ätit hamburgartallrik med pommes och druckit 3-4 öl. Och 3h innan det, hade jag ätit 3 hamburgare hemma. Och då vägde jag 75kg. Jag är ganska stor i maten. Kan inte sluta äta.





Vill bara trycka på att det knappast är någon magi att du går ned på sådan kost. Jag tror att man kan gå ner på fläsk och potatis eller vad som helst så länge man ligger på minus.
Nej, självklart är det ingen magi. Men det är gott. Det är naturligt. Det är enkelt. Och besvärsfritt. Och framförallt: jag får enorma effekter, väldigt snabbt.
 
Senast ändrad:
Det där lät ju inte helt kul tycker jag som gillar mat och att laga mat... Är det där en diet eller nåt du planerar att hålla på med för evig tid? Hur fasen fjällvandrar du då grönsaker ju väger bly?
 
Det där lät ju inte helt kul tycker jag som gillar mat och att laga mat... Är det där en diet eller nåt du planerar att hålla på med för evig tid?
Min flickvän gillar inte heller det här. :)
Jag planerar att alltid äta så här typ. Effekterna är för stora för att jag ska kunna säga nej. Okej om man bara mådde lite bättre eller så, men nej. Jag mår enormt mycket bättre. Det är faktiskt sjukt stor skillnad. Overkligt. Doping. När jag äter vanlig mat, så märker jag hur dåligt "normalstadie" är. Jag mår pyton i jämförelse. Äter jag lagad stenålderskost så får jag effekter, men inte alls lika stora.

Men jag kan tillåta mig vilka excesser jag vill. Kanske går jag tillbaka till lagad stenålderskost ibland när min flickvän klagar för mycket. Typ, wokade grönsaker och stekt kycklingfile. Kyckling i ugn med massa rotsaker: morötter, palsternacka, etc med honung och timjan över. Biff och bearnaise. Ägg och sill. Kalops och rotsaker (potatis är förbjudet). etc. Då är vin bättre att dricka än öl - eftersom vin är gjort på frukt och öl på spannmål. Men jag bryr mig inte, jag dricker öl.

Hur många kalorier tror du det är? Är det många?

Hur fasen fjällvandrar du då grönsaker ju väger bly?
Jag fjällvandrar icke. Jag är ju en nollåtta! :)
 
Men grejen är ju att inte se kortsiktigt. På en dag eller en vecka kanske biff och bearnaise mycket och juice och sallad lite kalorier. Det är ju energi in och ut över lång tid som avgör om man stabiliserar sin vikt eller går upp/ner. Det är bra för dig om du hittat nåt som passar dig och gillar det. För mig skulle det där blir för tråkigt i längden, utan de där excesserna du nämner men då äter du ju som vanligt folk (minus spannmål).

...Hur många kalorier tror du det är? Är det många?...