Jag anser mig mer veta att det är energi in och energi ut som spelar roll.
Självklart spelar energin roll. Man kan ju inte ändra på fysiken, entropins lagar säger ju sitt. Men jag menar dock att kalorier inte fångar alla aspekter, t.ex att vissa ämnen ökar fettinlagringen. Därför visar kaloriräkning fel, och man kan inte lita blint på det. Kaloriräkning visar inte exakt, det är alltid viss felprocent. Antag att kaloriräkning visar fel upp till... säg 30% (pga tar inte hänsyn till fettinlagring och annat). Då kan man äta 30% för mycket och ändå gå ned i vikt, vilket jag gör. Men självklart går man ju upp i vikt om man äter tokmycket mera, oavsett kost. Äter jag 100% för mycket så går man upp i vikt. Men kalorier är inexakta och tar inte hänsyn till alla faktorer, därför visar de fel, kanske upp till 50%? Om du äter rätt saker, och i rätt form, så kan du äta betydligt mera och må bra.
Kan du speca en vanlig matdag så man får en uppfattning om vad och hur du äter?
En typisk dag äter jag:
frukost:
1-2liter smoothie som jag gjort själv eller 1-2l juice som jag gjort själv.
Typisk Juice:
5 äpplen
5 morötter
1 selleristjälk
1 citron
3 kiwi
Jag stoppar ned allting helt, men avsköljda i juicepressen. En Philips HR1861 för 1200kr. Den raspar till i 0,5sek och allt grums går ut i en behållare som jag klätt med plastpåse, och det rinner ut saft i en kanna. Efter några min så är allt juicat och då plockar jag isär maskinen och sköljer de 4 bitarna. Efter några minuter har jag diskat och även pressat 2 liter nypressad juice. Detta står jag mig på, fram till kl 13:00-14:00 innan jag börjar känna någon hungerskänsla. Juicemaskinen kan jag rekommendera. Det är lätt hänt att alla äpplen ruttnar bort, men med juicemaskinen så pressar man äpplena istället. 0,5 liter äppeljuice är ju som godis. Man måste ha en apparat som är lätt att diska och snabb att använda, som tar hela äpplen, annars blir den bara stående och man använder den aldrig. Så nu handlar jag stora kassar med frukt och grönt, det blir så gott. Och äter man mycket frutk och grönt, så äter man mindre av annat. Vilket är bra. En bra juice press är ett måste om man ska få incitament att äta mycket frukt. Och en bra mixer.
Jag kan rekommendera en Blendtec mixer. Den är mycket trevlig och all frukt lägges i en kanna, som jag sen sköljer ur. Jag häller i lite varmvatten och en droppe diskmedel och mixar på full effekt i 20 sek, sen är den diskad. Om jag blandar i lite frysta bär i mixern, så blir det något som är förvillande likt fruktglass. Strö över nötter och du har fil och flingor - men nyttigt! Om jag gör en smoothie så måste jag rensa och ta bort kärnorna och sånt. Men då använder jag inte morötter, utan frukt istället. Såsom ananas, melon, etc. Alltid banan - det är billigt och nyttigt. Och då brukar jag knäcka ned ett ägg på slutet. Det känns inte i smaken, men det blir stor skillnad i mättnad för mig. Med ett ägg i, så står jag mig 1-2 timmar längre.
Lunch:
Jag småäter frukt eftersom jag inte blir vidare hungrig med den stora mängden vätska till frukost. Typiskt 4 bananer, 2 äpplen, 2 apelsiner.
Middag:
Typiskt: Sallad + lax.
1 isbergssalladshuvud
1 gurka
3-4 tomater
1 lök/salladslök
persilja
bladspenat
3 avocados
Dressing: citron och lite olivolja
salt och peppar
Detta blir 3-4 liter sallad.
300 gram rå lax som varit djupfryst. Färsk lax kan innehålla parasiter.
Kvällsmat:
Lite vad som helst. Oftast är jag mätt så jag nöjer mig med lite, typ 100g Nötter. Dadlar (smakar som smörkola - men nyttigt! Ät mycket av detta). Frukt. Igår åt jag en kvarts paj: mixade dadlar och nötter. Det blir nåt som liknar jordnötssmör. Bre ut det i botten på en form. Häll över mixade frukter - en smoothie. Garnera med kokos och bär. Ställ i kylen så det stelnar. Enormt nyttigt och gott. Ät hur mycket du vill av detta.
Som du ser äter jag allt rått. Jag äter alltså stenålderskost, men i rå form. Det blir tokmycket kolhydrater. Det är detta jag experimenterar med: att äta mat i rå form, vilket jag skriver om på min blogg. Effekterna är helt enorma. Jag sover 5h per natt och är helt utvilad. Vill inte sova mera. Normalt vill jag sova 8-9h för att vara helt utvilad. Det finns massor av andra effekter som jag ska beskriva senare. Jag blir helt paff om jag säger så, utforskar detta än. Helt sjukt. Jag känner mig EXAKT som han:
http://www.thegardendiet.com/shannon.html
Skillnaden är att jag även äter proteiner, han äter bara vegetariskt.
Så hur många kalorier blir detta tror du? Jag är 174cm. Jag äter tills jag blir nöjd. Jag är normatl ganska glupsk. Vid en ätartävling så åt jag mer än min kompis som vägde 100kg. Jag åt två st dubbla 150g hamburgare = 600g kött. Innan hade vi ätit hamburgartallrik med pommes och druckit 3-4 öl. Och 3h innan det, hade jag ätit 3 hamburgare hemma. Och då vägde jag 75kg. Jag är ganska stor i maten. Kan inte sluta äta.
Vill bara trycka på att det knappast är någon magi att du går ned på sådan kost. Jag tror att man kan gå ner på fläsk och potatis eller vad som helst så länge man ligger på minus.
Nej, självklart är det ingen magi. Men det är gott. Det är naturligt. Det är enkelt. Och besvärsfritt. Och framförallt: jag får enorma effekter, väldigt snabbt.