Alltså, du frågar fel person. Jag springer inte så mycket, och kan inte alls lika mycket om löpträning som du. Men, det känns som att man inte kan få mjölksyra, typ. Du kan pressa kroppen mycket mera utan att det märks. Jag tror dock inte man blir så mycket starkare, men eftersom du kan lyfta vikterna flera reps än tidigare, så får du effektivare träning och blir starkare. Och, du är aldrig sjuk heller, och blir du skadad så läker det mycket snabbare. Du kan alltså träna utan sjukdomar, det är detta som elitlöparen Jonas Colting säger - men han äter vanlig stenålderskost. Och får du upp antalet träningstimmar så gör du större framsteg.På vilka distanser slog du personbästa? Det skulle vara roligt att se dina tider. Uttryck gärna distanserna i meter och kilometer och tiderna i minuter och sekunder.
Jag gillar att springa och är intresserad av alla metoder som kapar tid.
Jag tog aldrig tid när jag slog mitt personbästa tidigare, eftersom mina tider är icke tillförlitliga. Om man springer 3 ggr per sommar så är det inte lönt att föra statisitk?
Tidigare har jag sprungit 5-6 km som allra längst och det var jobbigt. När jag åt raw food förra sommaren, under två månader så sprang jag 5-6km och var inte ens uppvärmd, men då pajade knäet. Jag kunde sprungit flera mil kändes det som. Mitt personbästa var alltså följande: att jag sprang det längsta jag sprungit, utan att känna någon trötthet alls. Jag kunde alltså pressa hårt utan att bli trött, mao skulle jag fått bra tider om jag velat. Men jag ville bara prova på att springa och se om kosten gav någon effekt, och det gjorde det! I sommar ska jag börja springa.
Jag har en kollega som sprungit många år, och det vore kul om jag kunde slå honom med bara lite träning. Det stora problemet som jag ser det, är att stärka lederna och knäna. Hjärtat, musklerna och konditionen orkar utan problem, men det är lederna som strular. Det kändes som om jag fick en V12 som motor istället för hjärtat, jag ville hela tiden ut och pressa mig för att se hur pass bra motorn var. Det var fan asroligt med fysisk ansträngning. Det var så kul att ut och åka med min nya starka V12 och köra grisrally. Allt kändes lätt. Jag bara flöt fram.
Apropås det. Enzymer och juice. Det sägs att om man pressar juice så halveras enzymhalten efter 15 min. Det betyder att om man köper juice så finns inga enzymer kvar. Man bör svepa juicen omedelbart efter pressat den. Min kompis pressade äppeljuice och förvarade i pet flaskor i kylen. Nästa dag var juicen brun, den hade oxiderat. Köpt juice oxideras aldrig. Den kan förvaras länge. Jag är skeptisk mot pastörisering. Dödar enzymerna direkt.
Här säger Shannon efter att gått över till raw:
http://www.thegardendiet.com/shannon.html
"I decided to go raw for 30 days after the fast and did so! I felt tremendous and decided to go raw another 30 days. Well after the last 30 days, there was no turning back and I've been 100% RAW FOR LIFE EVERY DAY SINCE THAT DAY!! I would rather die than go back to a life full of addiction and cooked foods! For the first time in my life my sinuses are clear. I'm 6'3, 215 lbs. and 8% body fat. My chest is over 50 inches across in width, my waist is 36 inches and heading towards 34 inches. My arms measure at least 18 inches, not too shabby for a raw-vegan. I'm buffed and feel powerful! I ran 22 miles a week ago just for fun, 4 mile short of a marathon. Can you believe that, I just got up one morning and started running and didn't stop until I hit 22 miles. I still work 15 hour days and people are amazed at my energy levels and mental clarity."
Jag instämmer med honom. Han ljuger icke.
Här säger Steve Pavlina efter att provat raw i 30 dagar. Hans dagbok:
http://www.stevepavlina.com/blog/2008/02/raw-food-diet/
"I also noticed on several occasions that my aerobic workouts seemed easier than usual, as if my heart was beating at a lower rate even though the heart monitor showed that the rate remained the same.
...
The muscle endurance improvements helped me accelerate my strength gains because I was able to progress to heavier weights more quickly and manage more reps with those weights. Weights I struggled to do just 2-3 reps with, I could crank out 7-10 reps with ease the following week. The weight still seemed just as heavy, but my muscles didn’t give out as soon. That really surprised me."
Han mäter även sitt urin pH varje dag, och för statisitk över sin vikt, och mat, etc. Ganska omfattande och noggran bokföring från dag 1 på raw food. Rekommenderad läsning.
Här har vi förstås löparen som gått in i absoulta eliten i USA, från ingenstans. Han tränade lite grand och drog sig tillbaka när han var 20. Nu är han typ 40 och typ bäst i USA. Han menar att hans otroliga resultat beror endast på maten. Flera elitlöpare har ändrat kost nu, pga honom. Kolla hans resultat lista, massa fina priser:
http://runningraw.com/results.html
Han berättar om sin träning
http://www.runningraw.com/blog.htm
Intervju
http://www.welikeitraw.com/rawfood/2008/11/interview-with.html
Jag tror seriöst att det är möjligt att komma in i eliten i Sverige vid en ålder av 40 år, om man varit amatör fram till 30 år. Därför tror jag att jag ska springa marathon. Det borde inte vara vidare jobbigt?