• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

I know, "don't feed the troll" men missionerandet och att sen pina sig med vanlig mat, troligen för att det är otroligt mycket godare än att dricka råkostjuice dagarna i ända, blir väldigt tokigt.
Ja, du har helt rätt. Det är ganska tråkigt att äta Raw hela tiden. Och under semestern så går vi på restaurang eller samlas för att äta middag. Det är himla tråkigt att äta sallad då. Speciellt som de inte kan göra salladen på ett bra sätt ute. De bara choppar lite grönsaker och thats it. Så jag svullar då och då. Att gå permanent från tillagad mat till Raw är svårt. Jag vet inte om jag nämnt detta förrut? Men, det känns lättare och lättare att köra längre perioder Raw. Jag är inte redo. Än. Men det kommer. Det värsta är att äta mat är så socialt. Jag känner mig som en icke-rökare i en värld full av rökare. Det ÄR svårt att gå över till Raw. Speciellt imorgon när det är stor fest och vi ska supa och bli fulla. :)

Jag tycker nu att stekt biff är äckligt. Det ska vara Kobebiff, annars får det vara. Men jag kan äta t.ex. köttgrytor. Det är ok.

I vilket fall som helst, så är jag inte redo att ta steget permanent till Raw. Men jag känner att det närmar sig. Kanske något år bort. Och ju mer jag äter Raw, desto mer märker jag hur dåligt man mår när man äter vanlig mat. Helt otroligt vad seg man blir. Man tappar flås direkt. Känns som att röra sig genom sirap. Känns som man har 5-10kg ryggsäck. Inte roligt att träna alls. Men när man ätit Raw några dagar, så känner man sig lätt i kroppen. Stark. Kraftfull. Går inte att få mjölksyra, typ. Sover extremt lite. Man mår BRA. Men exakt hur bra man kan må, det förstår man inte förrän man provat själv. Man tror man mår bra, men det gör man inte alls.



Alla människor över hela världen som äter Raw, rapporterar samma effekter som jag gör. Det är mycket märkligt att somliga här, avfärdar alla oberoende vittnesmål som tokeri. Jag fattar inte hur somliga tänker. Det är väl ytterst märklig tanke att alla pratat ihop sig? För hur kan alla annars lämna samstämmiga vittnesmål? Jag menar, blir man inte lite nyfiken på varför alla över hela världen rapporterar samma effekter? Detta är lite konstigt fenomen? Vi har minst två fall: Antingen ljuger alla människor, eller så finns det substans i allas samstämmiga vittnesmål. Men vilket fall är sant? Det första eller det andra? Ja, hur ska man veta? Kan man ta reda på det? Kanske kan man själv testa Raw i några dagar och se om det funkar? Det kan vara bra att veta hur man klarar sig på lite sömn en period? Vore kul om någon här kunde testa och bekräfta det jag säger, så ser man att jag inte hittar på. Om inte någon orkar testa det här, så är det ok. Jag kör mitt race, så får ni köra erat race med att räkna kalorier och tokträna och sova länge.

(Jag åt min chili, var uppe till kl 01:00 och sov 9h på natten. Men jag hade ingen sömnskuld trots att jag sov 3.5h. Men nu har jag ätit vanlig mat igen, pga min flickvän kräver restaurangbesök under semestertider (jag är inte svårövertalad) så jag sover återigen 9h nu. När jag switchar till Raw så tar det 3 dygn innan jag fått ut all gammal mat ur tarmarna, sen börjar jag sova jag lite igen)
 
Men nu antar du ju att alla går på konstant jojodiet och mår dåligt. De flesta här äter och tränar för att man gillar mat och gillar att röra på sig. Det är knappast någon här som skulle vilja fjällvandra virtuellt pådatorn för att det är mycket enklare och inte kräver ansträngning.

Jag kör mitt race, så får ni köra erat race med att räkna kalorier och tokträna och sova länge.
 
Men nu antar du ju att alla går på konstant jojodiet och mår dåligt.
Nja, jag antar bara att alla har svårt att hålla vikten, vilket verkligen är fallet om man räknar kalorier. Och att alla mår dåligt, ja, så är ju fallet också. Innan man verkligen mår BRA så vet man inte hur det är att må bra. Det är ungefär som om en maskin som hummar dovt hela livet som helt plötsligt stängs av. Då blir det tyst och man förvånas över att det verkligen kan vara så tyst. Det anade man aldrig innan, man trodde det var tyst - men det var det inte. På samma sätt är det med hälsa och Raw food. Om man tittar på Raw Food videon så säger alla där, även detta, dvs man mår inte bra förrän man upplevt vad det innebär att må verkligt bra. Folk bara tror de mår bra, men det gör de inte.
 
Jag har just läst igenom hela tråden och det var verkligen spännande...
Människor som inte tror på något annat än livsmedelsverkets riktlinjer har svårt att acceptera att någon kan argumentera sakligt för sin teori.Detta trots att vederbörande gång på gång blivit
förlöjligad och provocerad.
Jag tycker trådstartaren har varit mycket tålmodig och tillfört detta forum ett intressant ämne.

Min inställning är också att det är bättre att prova någonting själv istället för att bara förlita sig på andra.
Ang dieten tror jag att den innehåller många positiva inslag liksom LCHF osv.Det svåra är bara att komma ifrån "skräpmaten" man är van med.
Jag har hört otaliga människor nämna att de mår mycket bättre och att de har blivit fria från tex diabetes och andra sjukdommar genom att äta annorlunda.Är personligen helt övertygad att detta stämmer.
 
Jag tycker att det låter väldigt likt såna som knackar på dörren med bibel och utgår ifrån att jag som ateist mår dåligt (pga avsaknad av tron). Du kanske mår dåligt för att du velar mellan raw och vanlig mat utan att du vet om det? :)

Edit:
Nu raljerade jag lite. Jag tycker att en proteinrik kost med mindre/lite kolhydrater funkar kanon för mig, det har jag testat under lång tid som diet. Jag är dock inte sugen på att testa raw då jag inte tycker att jag mår dåligt. Jag gillar dessutom att laga och äta tillagad mat, inklusive pasta och potatis m.m. kolhydrater. Jag reagerar på missionerandet och kanske ännu mer på att du själv inte ens kör raw. Det låter väldigt TV-shop över hela grejen så det kanske du ska tänka på om du vill värva medlemmar till råkostens underbara värld. Så fort någon hävdar att något hjälper i princip mot alla sjukdomar m.m. så är det förmodligen för bra för att vara sant, det håller nog än idag.

Nja, jag antar bara att alla har svårt att hålla vikten, vilket verkligen är fallet om man räknar kalorier. Och att alla mår dåligt, ja, så är ju fallet också. Innan man verkligen mår BRA så vet man inte hur det är att må bra. Det är ungefär som om en maskin som hummar dovt hela livet som helt plötsligt stängs av. Då blir det tyst och man förvånas över att det verkligen kan vara så tyst. Det anade man aldrig innan, man trodde det var tyst - men det var det inte. På samma sätt är det med hälsa och Raw food. Om man tittar på Raw Food videon så säger alla där, även detta, dvs man mår inte bra förrän man upplevt vad det innebär att må verkligt bra. Folk bara tror de mår bra, men det gör de inte.
 
Senast ändrad:
Mineral,
Tack för ditt stöd. Du är väl den enda(?) här i tråden som inte avfärdar mig som en idiot. Även om folk PMat och mailat mig. Det märkliga är att alla som äter Raw rapporterar exakt samma effekter. Det kan inte vara en tillfällighet? Om man avfärdar alla vittnesmål som tillfälligheter så kanske man borde läsa lite mer statistik? Vad är mest sannolikt, att alla talar ihop sig och har en världskonspiration, eller att det ligger något i alla vittnesmål?



Niklaz,
"Jag tycker att det låter väldigt likt såna som knackar på dörren med bibel och utgår ifrån att jag som ateist mår dåligt (pga avsaknad av tron). Du kanske mår dåligt för att du velar mellan raw och vanlig mat utan att du vet om det?"

Jag vet inte om du pratar med mig eller med Mineral. Men om det är till mig du riktat inlägget så kan jag säga så här. Jag mår dåligt när jag äter vanlig mat, men inte när jag äter Raw.

För att bara ta ett exempel: t.ex. när jag äter vanlig mat så får jag lunchkoma / paltkoma. Jag blir tung och däst och vill bara softa. Det sägs om en Texas chili kväll, att "man aldrig orkar göra något efteråt eftersom alla är så mätta". Detta händer aldrig när jag äter Raw, för man får aldrig extremt högt blodsocker som när man äter raffinerat socker (dvs stärkelse, dvs vitt bröd, ris, etc). Lite lunchkoma är väl inte så farligt? Det mår man väl inte dåligt av, alla får ju lunchkoma varje dag!

Men, jag påstår att lunchkoma ÄR att må dåligt. Huga. Tidigare brydde jag mig inte. Att få lunchkoma var ju normalt. Det var normalt att nästan gå i dvala. Men nu vet jag hur man kan må, och jag säger att lunchkoma är verkligen att må dåligt. Hur i hela friden kan man tycka att lunchkoma är normalt och inget att bry sig om? Jisses. Jag baxnar. När jag äter Raw så mår jag toppen efter en måltid, det känns som en blodtransfusion nästan. STARK. KRAFTFULL. Jag kan gå ut och springa eller vad som helst. På alerten. Och att från det vakna stadiet, gå till lunchkoma... Fy. Usch.

För att inte tala om andra effekter. T.ex. att få gaser i magen. Hur normalt är det på en skala? Hur fräscht? När man äter Raw så får man aldrig gaser. etc. Det finns MASSOR av effekter som man tror är normala. Sen när man äter Raw och slipper alla effekter, och man testar vanlig mat igen - då blir man chockad över hur dåligt man mår. Det är som natt och dag.

Återigen. Du vet inte hur det är att må bra förrän du verkligen mår bra. Jag vet inte hur många ggr jag måste säga detta. Men man förstår inte förrän man upplevt det själv. Det är alltså inget jag hittar på. Alla som äter Raw säger ju så. Se t.ex. den dära videofilmen. Varje ord de säger är sant.


Men det är självklart att om man inte har problem med sin kropp, så ser jag ingen anledning att äta Raw. Det är tufft att göra det. Det handlar mycket om en omprogrammering tror jag. Jag håller på att programmera om mig. Det tar tid. Om något år kanske jag är där. Just nu blir jag sugen på lagad mat när andra äter det. Jag hoppas jag kommer till stadiet att jag inte känner lust till lagad mat. Då kan jag switcha permanent. Hoppas jag.

Men jag vill inte ligga som ett paket på långvården och använda rullator och vara i dåligt skick. Jag har ju faktiskt problem med allergi, så jag måste äta Raw. Men har man inga problem, och tror fullt ut på läkarna, så varför ens testa och se hur grönt gräset är på andra sidan staketet?
 
Om du äter så att du får lunchkoma efter varje normal måltid så bör du tänka mer på vad du stoppar i dig. Jag har koll på det där och hade samma känsla när jag dietade och käkade protein och kapade kolhydrater hårt och sen jämför det med den sämsta möjliga svullmåltiden. Och även iofs när man har gått på lågt kolhydratintag och sedan plötsligt stoppar i sig mycket kolhydrater. Känslan du får skiljer sig knappast mellan en LCHF (som jag inte testat), eller proteindiet eller raw. Du pendlar ju mellan att neka kroppen kolhydrater och sen äta helt normalt och då ser jag inget som helst konstigt att du upplever en sån jäkla skillnad. Däremot att du får problem med hyn, vårtor, erektionen, gaser och så vidare - där känner jag inte igen mig. Däremot undviker jag att äta så mycket så att jag känner mig däst efteråt, s.k. paltkoma, men det händer ju såklart ibland att man vräker i sig mat för att det är så gott.

 
Om du äter så att du får lunchkoma efter varje normal måltid så bör du tänka mer på vad du stoppar i dig.
Jag får inte grov lunchkoma efter varje normal måltid. Jag säger bara att minsta tillstymmelse till lunchkoma över huvudtaget, reagerar jag på. Det gjorde jag inte förrut. Om man är 100% topp, och så dras man ned till 50% så märks det direkt. Du märker inget eftersom du alltid ligger där.


Jag har koll på det där och hade samma känsla när jag dietade och käkade protein och kapade kolhydrater hårt och sen jämför det med den sämsta möjliga svullmåltiden. Och även iofs när man har gått på lågt kolhydratintag och sedan plötsligt stoppar i sig mycket kolhydrater. Känslan du får skiljer sig knappast mellan en LCHF (som jag inte testat), eller proteindiet eller raw. Du pendlar ju mellan att neka kroppen kolhydrater och sen äta helt normalt och då ser jag inget som helst konstigt att du upplever en sån jäkla skillnad.
Jag pendlar inte alls. Det KRYLLAR av kolhydrater i grönsaker och frukt. Jag äter ännu mer kolhydrater när jag äter Raw, det är det enda jag äter. Men, jag minskar det förädlade sockret till noll när jag äter Raw. Men jag svullar kolhydrater och stärkelse när jag äter Raw, jag äter mycket mera än dig.


Däremot att du får problem med hyn, vårtor, erektionen, gaser och så vidare - där känner jag inte igen mig.
Jag får inte riktigt problem som du tror. Jag har inga hudproblem, visst jag har 3 vårtor på tårna som jag haft länge. Erektionen har jag inga problem med - den funkar bra. Det är bara det att den inte pekar upp mot himlen när jag äter vanlig mat. Men den pekar upp mot himlen när jag äter Raw. Det är inte direkt ett problem för potensen. Men när man närmar sig 40 så är det vanligt att vinkeln ändras nedåt. Hur gammal är du? (Det är t.ex. inte vidare smart av en 25 åring att håna en 40 åring för att vinkeln ändrats nedåt).

Gaser, visst, jag får aningens gaser i magen när jag äter vanlig mat, men många människor pruttar nån enstaka gång ibland. När jag äter Raw så får jag inga gaser alls.

Antag att må bra är en skala från 1 till 10. Där 10, betyder att man mår toppen. Alla som äter normal mat har 5. Alla som äter Raw mår 10. När jag äter normal mat så går jag ned till 5 och jag mår alltså jävligt dåligt, eftersom jag kan jämföra mot 10. Du, som alltid ligger på 5 tror att jag är nere på 1, eftersom jag klagar så mycket. Och då tror du att jag måste vara något missfoster, impotent, vårtig hud, etc. Men nej, det stämmer inte. Jag bara klagar för att jag är nere på 5. Jag är inte nere på 1 som du tror. Vi har helt olika referensramar. Om jag går från 10 ned till 5 så märker jag hur dåligt jag mår och klagar vilt. Du fattar ingenting av alla mina klagomål, eftersom du är van. Du vet inget annat.

Du tror det är normalt att sova 8h per natt under semester. När jag går 4-5h sömn upp till 8h, så klagar jag över att jag börjat sova tokmycket och inte har lika mycket tid över. Då tror du självklart att jag är uppe i 10-12h sömn och säger att "kebabbert har sömnproblem eftersom han sover så mycket, det är fel på honom". Men nej, jag har bara en annan referensram än dig.

Det känns som att jag försöker förklara färgen rosa för en som är blind sedan födseln. Hur beskriver man en färg som aldrig upplevt det? Du har aldrig upplevt hur det är att må bra. Det är svårt att beskriva det för dig. Vad jag än säger, så misstolkar du det eftersom du inte har mina referensramar.

Hur vet jag att du mår dåligt, och hur vet jag att jag mår bra? Jo, alla som äter Raw säger så. Det är massor av oberoende vittnesmål som säger att när de äter normal mat så mår de i själva verket python. Alla säger så. Så det borde ligga någon sanning i det de säger. Jag själv har upplevt exakt samma skillnad, och jag instämmer. Jag kan inte se att du skulle vara annorlunda än alla människor som provat Raw, varför skulle du må bra när ingen annan mådde bra? Orimligt att du är den enda som mår bra, när ingen annan gjorde det tidigare.
 
Jag glömde att du dricker 2 liter juice, och sen inget annat förrän på eftermiddagen, och får i dig massor med fruktsocker. Nåja, nu ger till och med jag upp: "Du har aldrig upplevt hur det är att må bra. Det är svårt att beskriva det för dig. Vad jag än säger, så misstolkar du det eftersom du inte har mina referensramar.". Hoppas bara folk som läser är kritiska och fattar att det inte finns några genvägar. Träna, bra mat och ordentligt med sömn för återhämtning funkar bra för de flesta. Att fruktbanta tror jag inte på.
 
Jag glömde att du dricker 2 liter juice, och sen inget annat förrän på eftermiddagen, och får i dig massor med fruktsocker.
Ja precis. Jag får i mig massor av fruktos och kolhydrater, mycket mera än dig. Fruktos bryts ned till Glukos som är det kroppen använder (tror jag). Förädlat socker är Glukos, så kroppen kan använda det direkt. Därför har frukt ganska lågt GI, trots att det är mycket kolhydrater och socker däri. Det är alltså en annan form av socker, som måste brytas ned i vidare steg innan kroppen kan använda det. Det är bättre och långsammare kolhydrater att äta frukt, än t.ex. Pasta. GI för pasta är högre än för frukt, pasta går direkt ut i blodet.

Angående att jag dricker 2l juice, det är bara vissa dagar jag gör så. Nu är jag i en period när jag gör 1l smoothie till frukost.

Jag kan säga att jag äter mycket mindre mat nu, än när jag äter normal mat. Mitt blodsocker är lågt och megastabilt. Blir aldrig tokhungrig. Kan äta lite och vara nöjd ändå.


Nåja, nu ger till och med jag upp: "Du har aldrig upplevt hur det är att må bra. Det är svårt att beskriva det för dig. Vad jag än säger, så misstolkar du det eftersom du inte har mina referensramar.". Hoppas bara folk som läser är kritiska och fattar att det inte finns några genvägar. Träna, bra mat och ordentligt med sömn för återhämtning funkar bra för de flesta.
Och nu är vi där igen. Jag påstår att det FINNS genvägar. Jag fattar inte hur du kan tvärsäkert säga att det inte finns, när du inte vet något om saken? Du har ju bara sett en sida, men jag har sett båda.

Det är som om jag sitter inne i ett rum, där du aldrig varit, och jag berättar vad som finns i rummet. Och du påstår att jag har fel. Hur i hela friden kan du påstå det? Du vet ju ingenting om saken! Du har aldrig varit inne i rummet! Snart ger till och med jag upp! Och när du säger "ordentligt med sömn för återhämtning". Vad är ordentligt med sömn för dig? 8h? Det räcker med halva. Men du vet ju inget om saken, så hur kan du ens uttala dig? Och inte heller vill du gå in i rummet och titta.

Jag hoppas att de som läser här är kritiska och fattar att när massor av människor som inte känner varandra, rapporterar om exakt samma effekter så måste det ligga någonting i det vi alla säger. Det är den enda rimliga förklaringen. Statistisk Inferensteori säger det också.


Att fruktbanta tror jag inte på.
Vad är det inte tror på? Att man går ned i vikt? Men det gör man. Har du provat fruktbanta? Nähe. Great. Har du hört talas om Semmelweiss?

Sen kan jag tillägga att jag inte fruktBANTAR. Jag bantar inte. Jag vill ha en snabb frukost. Att pressa 2l juice och diska maskinen tar 3-4min. Det är en frukost. Jag sparar tid. Att tugga och skala/förbereda/etc massa frukt och grönsaker tar för lång tid.

Det är idel missförstånd här. "Jag svälter mig omväxlande och svullar omväxlande" - nej, jag äter tills jag är mätt. "Du får inga kolhydrater" - jo det får jag visst. "Du har seriösa problem med kroppen" - nej det har jag inte. Jag ser högst normal ut. Ser bra ut, enligt tjejerna. Min hud ser högst normal ut. Min erektion funkar bra. etc. etc. etc. Får jag fråga, hur gammal är du?

Återigen, jag har helt andra referensramar än dig. Du förstår inte vad jag pratar om. Vad säger hon kl 07:23?
http://www.youtube.com/watch?v=z3xOU2tLl7g
-You dont know you are healthy, until you really get healthy.

Detta är sant och något jag gång på gång försökt förklara här. Man förstår ingenting, förrän man upplevt det själv. Det är som att beskriva en färg för en blind. Det går inte. Jag har andra referensramar numera.

Nån som slutat salta på maten kommer att reagera när han får lite salt i maten, vilket du tolkar som att maten är extremt salt. Men nej. Problemet är olika referensramar. Det verkar liksom inte gå in.