• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Väger nu 69.4kg! :o)

Jo, jag kunde inte fortsätta skriva, eller editera. Pga detta forum har restriktioner i hur många citeringar man får göra, och hur långa texter man får skriva. Igår gick det inte att posta eller editera. Jag fick bara ett msg: "du har länkat till för många bilder". Men idag går det, så jag kan fortsätta. Argh, jag försökte editera mitt "test test" men det gick inte. Får posta på nytt.




Noob
"In på ett friluftsforum kommer du, en soffpotatis med en rätt komplicerad sjukdomshistorik, klen potens och ett teoretiskt intresse för "överlevnadsfrågor" (du ser på video...), och upplyser oss om att du har en metod som kan göra oss friska, glada och snygga. Begriper du vilket intryck du ger?"

Ja, jag vet själv att om någon kom och lovade guld och gröna skogar så skulle jag bli skeptisk. Låter det för bra för att vara sant, så är det antagligen för bra för att att vara sant. Och antagligen skulle jag avfärda honom. Men, om han därtill backade upp med forskningsartiklar och om massa vittnesmål från olika personer - så skulle i alla fall jag bli nyfiken. Jag skulle kolla upp hans påståenden för att se om de håller. Det är den vetenskapliga metoden. Hur tror du annars vetenskapen går framåt om man aldrig ifrågasätter och omprövar grunderna? Det sker hela tiden inom matematiken. Menar du att andra vetenskaper aldrig ifrågasätter och omprövar det gamla? Isåfall är det mycket illa. Isåfall förklarar det massor av saker, varför vi aldrig kommer någon vart med fettforskningen t.ex. Eller varför Semmelweiss hade såna stora problem.

Så här, om någon svamlar själv så tror man honom inte. Men om fler och fler backar upp honom, forskare, professorer, etc - så börjar man vackla lite. Vacklar man inte, så är man envis. Det sägs om intelligens att ett av kriterierna är att man anpassar sig. Att om en strategi inte funkar, så provar man en ny. Jag har en kompis som är erkänt korkad. Vi spelar ett strategispel tillsammans mot datorn och han kör exakt samma strategi hela tiden, och den strategin funkar inte. Jag försöker säga att det funkar inte, men han vägrar lyssna. Vi förlorar hela tiden. Det är dumhet i ett skal, mina herrar. Att inte anpassa sig effter utgången. Att, trots att det går dåligt, inte söka efter andra svar. Annars är man stel och rigid, speciellt när fler och fler saker pekar på att jag har rätt.

När du klagar över att jag länkar till Aftonbladet, så har jag förklarat tidigare att Aftonbladet länkar vidare. Bara för att du inte har tilltro till Aftonbladet (vilket jag förstår) så betyder inte det automatiskt att själva källan, dvs, forskningsartikeln är värdelös. Om du tror det, så är det märkligt. Så om Aftonbladet pratar om en forskningsartikel så är artikeln värdelös? Allt Aftonbladet pratar om tappar värde? Märklig förmåga Aftonbladet har. Du kan inte mena allvar? Dessutom har jag listat även andra källor än AB.





"Därmed tackar jag för mig i den här tråden. Jag får önska er alla en riktigt god helg och att ni får lika trevligt och friluftsfrämjande helgväder som jag"

Tack detsamma. Och jag vill önska även dig en trevlig helg! :)






greyling
"Äntligen ett argument som skulle kunna få mig att testa Hur gör man, sa du?"

HAHAHAHAHA! :)

Nej men seriöst, när man blir uppemot 40 bast, så är det vanligt att den inte pekar mot himlen längre. Men den har alltid pekat mot himlen för dig? Kom igen, det är klart vi kan diskutera detta, vi är ju män! :)
 
Niklaz,
Hehe, jag förstår att du tycker de människorna i den andra videon är dumma i huvudet. Men tro mig, det funkar. Allt de säger, är sant. Du ser att jag är inte ensam om detta. Det finns så många vittnesmål om att det verkligen funkar. Så det borde ligga något i detta, det låter orimligt att alla ljuger om detta? "Ingen rök utan eld." Du behöver inte tro på mig, eller alla tusen vittnesmål, eller alla forskningsrapporter utav professorer, etc, om detta. Noob avfärdar ju allt som ren idioti, varför skulle inte du?





Den första videon, han som äter rått kött, jag ser inget konstigt i det. Det finns flera som äter rått kött och rapporterar ungefär samma effekter som de som bara äter rå veganskt. Här är en intervju med honom, han rapporterar om att får gym uthållighet. Precis det vanliga raw veganer rapporterar också. Fascinerande historia. Och, även han rapporterar om potensändringar. Precis samma sak rapporterar, den dära andra länken jag gav, Shannon, den färgade killen som springer ett maraton när han känner för det, bara på kul. Utan träning. Det borde inte vara svårt att springa maraton.
http://drbass.com/aajonus.html

En kille som äter rått kött berättade om när han var på snabbköpet och blev närmad av 2 kvinnor, helt oberoende av varandra. Båda frågade hur han gjorde för att stråla så mycket och se så hälsosam ut. Han berättade att han mixar tvättade ägg med skalen på, med rå lever och dricker det varje morgon. Kvinnorna försvann ögonaböj. Hahahahaha! :)

Här finns en intressant tråd, ett stenålderskost forum som jag brukade hänga på förrut. men nu är forumet i stort sett dött. En kille äter rått kött och rapporterar direkt om effekterna han får. Mycket intressanta effekter. Jag blev själv inspirerad, men tyckte att grönt och frukt verkade aptitligare. Och man får ju samma effekter. Men jag lägger till lite lax och ägg för variation.
http://www.paleodiet.nu/forum/viewtopic.php?f=1&t=1144&p=9978&hilit=råd+angående+rått+kött#p9978
 
Nja, själva dieten eller livsstilen verkar du ju inte följa så strikt om du går upp 6-7 kg på jobbresa och dricker öl m.m. Öl har ju för övrigt spannmål, säd, som huvudingrediens. Har en kompis som på liknande sätt är "frälst" angående LCHF men kör samma stuk - dvs äter skräpmat då och då och nyttigt då och då. Man blir mindre plufsig, binder mindre vatten, om man äter mindre kolhydrater är min egen erfarenhet. Att spannmål är ren ondska håller jag dock inte alls med om. Sen att man inte ska tillaga maten låter så otroligt tråkigt.
 
Nej, jag följer inte dieten vidare strikt därför att jag är i en övergångsfas från vanlig stenålderskost till raw. Raw är en väldigt tuff diet och att bara bryta alla band omedelbart är svårt. Speciellt när man är ute och reser mycket. Men det brukar vara så att raw foodister gör flera trevande försök under längre och längre perioder, och till slut när de känner sig redo så byter de diet permanent. Jag är inte redo än.

Men när man väl provat raw, så är det bara en tidsfråga innan man blir raw foodist permanent. Fördelarna är enormt stora och man vill inte avstå från dem. Som den dära 60 åriga damen säger i den andra filmen "man vet inte hur det är att verkligen må bra, för man ätit raw". Precis det jag också sagt. Folk tror de mår bra, men nej. De har fel. Min chef med glutenintolerans trodde hon mådde bra, men det gjorde hon inte. När hon uteslöt spannmål så förbättrades hennes hälsa mycket men hon förstod inte innan hur dålig skick hon befann sig i. Det krävs raw en period för att verkligen förstå vad det innebär att må bra. Och när man provat, så byter man förr eller senare. Man vill inte vara utan de enorma effekterna.

Ett annat skäl att jag pendlar så mycket i vikt, är att det gör inget om jag går upp i vikt, därför att jag vet hur jag ska göra för att snabbt gå ned 8kg på 2 mån. Typ, som att det gör inget om det blir stökigt hemma, därför att jag kan städa upp det på några timmar. Om jag aldrig kunde städa så skulle jag vara mycket försiktig med att gå upp i vikt. Men nu är det enkelt att åtgärda stöket, bara städa lite. Det går snabbt och är enkelt. Det är enkelt att åtgärda viktuppgång, bara käka lite raw. Viktuppgång är inget seriöst problem, lätt att åtgärda.

Jag märker dock att när jag äter vanlig mat, så är min normala vikt på 75kg. När jag äter raw så är min normala vikt på 68kg. Det verkar som om jag har minst två olika normalvikter, en för vanlig mat och en för raw.





Men seriöst, det övergår mitt förstånd hur somliga tänker. Jag menar, om nån säger att det ligger en kittel med guld vid regnbågens slut så skulle jag avfärda honom. Men om 500 människor säger samma sak och därtill forskningsartiklar publiceras av professorer etc och man verkligen ser effekter: folk köper bilar, hus, etc - så skulle jag börja bli nyfiken även om det låter som idioti. Till slut blir jag så nyfiken att jag själv går ut och gräver för att se om det ligger sanning i det. Om jag INTE blir nyfiken så är det outsägligt korkat, om man frågar mig. Det finns något som heter Bayesiansk Inferens, dvs att ju fler bevis som presenteras desto troligare blir teorin. Vilket är helt korrekt.

Men det lustiga är att alla vittnesmål och forskningsartiklar rapporterar om EXAKT samma effekter. Det vore en sak om alla rapporterade olika effekter, då är det en indikation på att något är konstigt - att det är godtyckligt och subjektivt. Men nu rapporterar alla _samma_ effekter, det tyder på att det är sant. Frågar man massa olika vittnen om en händelse, och om alla avger exakt samma vittnesmål "ja, bilen var gul, ja, killen i blå jacka slog först, etc" - så vad betyder det? Men om alla säger olika saker "bilen var gul, grön, röd, blå och damen slog först, hunden bets först, etc" - så är något konstigt. Om alla säger exakt samma saker (utan att ha snackat ihop sig), så ligger det nog något i det hela? Speciellt som tusentals personer över hela världen rapporterar exakt samma effekter om raw:
-mer energi
-sover mindre. Just siffran 5-6h sömn, nämns hela tiden av alla.
-frisk, alla hälsoproblem försvinner
-bättre hud
-viktnedgång ca 10kg på 2 mån.
-mycket bättre fysik, råstyrka och förbättrad kondition
-nästäppa försvinner totalt
-bättre potens
etc.

Kolla på andra filmen, de alla rapporterar exakt samma saker som jag. Om man ändå förnekar alla samstämmiga vittnesmål - ja då skulle man aldrig göra succe som domare. Även trots att alla oberoende vittnen över hela världen lämnar samstämmiga vittnesmål så avfärdar man konsekvent?

Än märkligare blir det när en löpare placerar sig topp 3 i (nästan) alla tävlingar och kommer på första plats i hälften av alla tävlingar under en period av 5 år - om man då förnekar att han tillhör eliten, så undrar i alla fall jag hur mycket mer elit kan det bli? Han vinner ju nästan allt och är alltid topp 3, för bövelen! Vad innebär elit? Är det inte att man alltid vinner och placerar sig topp 3? Är det inte elit? Att då förneka även detta: "han är typ bäst i USA" - ja, stämmer inte det påståendet? Hur resonerar folk? Lever man i förnekelse? Hur långt är man villig att gå för att idiotförklara mig? Säga totalt felaktiga saker? "En löpare som vinner alla tävlingar är inte alls elit, du är ignorant och en soffpotatis. Tro inte du kan något om löpning"

Antag det regnar ute:
-du är våt, det regnar
-nej jag är inte våt
-jo, du är våt.
-nej.
-men jag såg att du torkade bort vätska från ansiktet
-nej det gjorde jag inte
-men jag såg det ju.
-nej det gjorde du inte, för övrigt är du dum i huvudet och obildad!
...

Jag menar... vad säger man? *himlar med ögonen* Men det är en god sak att Noob lämnade tråden så slipper jag alla aggressiva påhopp utav honom
 
Jag tror att de flesta negativa reaktioner får du för att du är på som en irriterande telefonsäljare. Jag bryr mig inte om jag får en bra affär av en telefonsäljare, jag lägger på ändå eftersom den metoden av försäljning stör mig så in i h*lv*te. Folk som oavbrutet predikar uppfattas som galningar, vare sig det de predikar om är bra eller dåligt, sanning eller lögn. Din till synes outtröttliga förmåga till att predika om detta gör att folk vänder sig mot dig. Detta är inget konstigt, det är en hyffsat normal mänsklig reaktion. Oavsett om det är trångsynt, elakt eller rent utav dumt så har människor altid reagerat så här på predikanter som predikar om något som är ovant. "Jorden är rund" predikanter har fått sätta livet till...

Nog om mitt eget predikande... Jag har själv inga erfarenheter av raw food diet, men känner en som har gått ett snäpp längre... Du har kanske tagit upp detta men jag har inte orkat läsa genom allt ditt predikande... Förrutom att han kör raw food dieten så kör han även mono diet. Teorin bakom detta är att när vi var apor så åt vi altid av en sak i taget. Om vi hängde i ett bananträd så åt vi inte bara en banan för att sedan leta upp ett kokospalm för att det började bli tråkigt med bara bananer. Vi åt bananer tills vi var nöjda, sen under nästa måltid så hängde vi kanske i ett kokospalm och då åt endast kokusnötter tills vi var nöjda. Då vi bara åt en sak i tagit så anpassade sig våra magar efter det vi åt och kunde på så sitt utvinna nyttigheterna på ett mycket effektivare sätt. När vi blandar flera saker så förvirrar vi våra magar och det mesta av nyttigheterna går till spillo för magen har svårt att behanda de olika inslagen och blir mindre effektiv på att utvinna vitaminer osv.
Så är teorin iallafall. Jag kan inte svara för denna diet, han som har kört den några år påstår att han aldrig mått bättre men det får han stå för, men det är kanske något för dig?
 
Det är en intressant teori och jag har hört något liknande. Det låter inte orimligt att kroppen tar bättre upp en ingrediens i taget? Detta förutsätter att magen ställer in sig i olika lägen, t.ex. bryta ned fett (utsöndra mycket galla). Vad händer om galla är kontraproduktivt mot frukt? Då är det inte bra att blanda.

Men samtidigt finns det folk som säger att man ska äta varierat. Jag har funderat på detta en del, men vet varken ut eller in. Dock säger de som bara äter frukt, att i början så gjorde de magnifika rätter, sallader och allt möjligt. Efter några år så tröttnar de och bara äter frukten som den är. Då äter de gärna 1kg apelsiner och inget mera. Nästa måltid så äter de bara avocado. etc. Precis det du beskriver. Men eftersom jag inte kommit fram till något om detta, eller har egna erfarenheter så har jag inte skrivit om detta här.

Angående att jag predikar och är irriterande. Vill du veta hur jag ser på saken? Jag ser på saken som att jag helt plötsligt blir angripen och idiotförklarad och allmänt dum i huvudet och obildad, från flera olika håll. Hur mycket reagerade du på de personangreppen just då? Inte alls? Men när jag försvarar mig och försöker visa att det finns belägg genom att posta länkar och forskningsartiklar och argumentera till försvar, så är jag irriterande? Det verkar som om vi inte delar samma syn? Hur förklarar du denna diskrepans? Jag blev aldrig angripen från ingenstans - jag har inbillat mig?
 
Angående att jag predikar och är irriterande. Vill du veta hur jag ser på saken? Jag ser på saken som att jag helt plötsligt blir angripen och idiotförklarad och allmänt dum i huvudet och obildad, från flera olika håll. Hur mycket reagerade du på de personangreppen just då? Inte alls? Men när jag försvarar mig och försöker visa att det finns belägg genom att posta länkar och forskningsartiklar och argumentera till försvar, så är jag irriterande? Det verkar som om vi inte delar samma syn? Hur förklarar du denna diskrepans? Jag blev aldrig angripen från ingenstans - jag har inbillat mig?
Ja, jag får väll skylla mig själv som involverade mig i detta, men jag får väll svara då... Om du tittar på ditt allra första inlägg så är det precis som från ett reklamavsnitt från TV shop: "Jag har gått ned i vikt, jag mår bra och det var hur enkelt som helst" men ingen förklaring... Bara första inlägget får en att tro att det är reklam för nån bantninspiller av nått slag istället för en seriös rekomendation på en alternativ diet. Sen kommer mer reklam då du börjar dra in din flickväns pappa och din knubbiga syster... Du bara väntar på att folk ska ställa frågan så att du kan börja predika... Då kommer en massa hänvisninar till länkar och en hel drös av långa predikande inlägg som svar som pågår i 15 sidor...

En mera seriöst skriven trådstart skulle kanske sett mera ut som "jag prövade raw food dieten och har aldrig mått så bra", men det hade inte generarat den uppmärksamheten du vill ha... Hela ditt upplägg för detta är som taget direkt från TV shop. Du vet mycket väl var alla påhopp kommer ifrån, men det ger väll dig bara ännu mera glöd för att fortsätta predika så att tråden hamnar högst upp på listan igen... Och nu har jag bidragit till ännu mera av det... D'oh!
 
här är något för kebabbert, verkar mycket bättre än grottdieten

http://di.se/Artiklar/2010/6/7/208436/Superdryck-fran-Nordkorea/
Jag har sett den och tänkte väl att "somliga" på utsidan kommer att jämföra denna dryck med raw. Jag satt bara och väntade på att någon skulle posta den, och, har man sett! :)

Nej men seriöst, om nu verkligen flera forskare och 500 personer vittnar om att det funkar, så kan jag absolut tänka mig att prova. Varför skulle jag inte göra det? Jag kan dricka en dryck ett par gånger och observera effekterna. Blir det inga effekter, so what? Då funkar det inte och det de säger, stämmer inte.

Återigen, det viktigaste är experimentet. Om nu verkligen ett par idioter försäkrar att något funkar, och om det verkligen funkar - ja, då har de rätt. Funkar det inte, så har de fel. Jag är inte så elititisk som somliga här, som vägrar lyssna på folk utan fina titlar såsom professor, docent etc. Fast iofs, somliga vägrar ju lyssna på dem med.



Mike C,
Hahahaha! Ja, om det är så du ser på saken, så föreslår jag att du slutar titta i denna tråd? Så svårt är det väl inte att låta bli att titta i tråden? :) Jag har två gånger faktiskt försökt få moderator att låsa denna tråd - varför skulle jag försöka låsa tråden två gånger om nu jag så gärna vill irritera?

Och folk postar här hela tiden så vad ska jag göra? Ska jag ignorera och undvika att svara på deras inlägg tycker du? Det är väl inte artigt?

Har jag förstått dig rätt, att du ser denna tråd som en ren provokation från min sida? Och när folk idiotförklarar mig så får jag skylla mig själv som skapade denna tråd? Och därför reagerar du inte när somliga visar länkar om psykiska sjukdomar och säger åt mig att läsa där? Det är bara rätt åt mig, eftersom jag skapat denna tråd?
 
jag tror de flesta kan tänka sig att grottdiieten har vissa positiva effekter men inte på det överdrivna sätt du beskriver
 
jag tror de flesta kan tänka sig att grottdiieten har vissa positiva effekter men inte på det överdrivna sätt du beskriver
Men det är inte bara jag som säger att det är enormt stora positiva effekter. Det finns tusentals vittnesmål som säger exakt samma saker. Se bara på andra videon, som iofs mer liknar ett reklaminslag. Men de hälsoeffekter folket rapporterar, är faktiskt sanna. Det som påstås där, är SANT. Det är enkelt att uppnå precis de effekterna. Jag har ju rapporterat precis samma effekter här, innan jag ens såg videon. Alla vittnesmål är samstämmiga, de skiljer inte alls åt. Googla lite, så ska du få se hur samstämmiga alla oberoende vittnesmål är. Jag hittar inte på om detta.

Men du tror det inte är omöjligt att man får positiva effekter av att äta frukt och grönt, i alla fall? Det kan de flesta gå med på? Så det vi inte är överens om, är hur stora effekterna blir?

Det visar sig att om man äter endast lite tillagad mat så får man inte de stora effekterna alla rapporterar. T.ex. vid ett tillfälle så åt jag raw hela veckan, till middag åt jag sallad och rå lax. En kväll tröttnade jag på detta och ville ha varm mat. Jag ugnsbakade laxen lite grand (8 min i ugn) och åt sallad till. På kvällen var jag tvungen att sova 8-9h igen, precis som när jag äter tillagad mat. Detta höll i sig i 3 dygn tills jag fått ut sista resterna av den tillagade laxen ur min kropp, sen sov jag 5-6h igen. Mao, jag åt alltså lite tillagad lax och det sabbade rejält. De stora effekterna försvann direkt.

Mao, äter man lite raw så får man lite effekter. Och man tycker att "visst, det var väl bra, men så himla bra var det inte". Men när man tar steget till 100% raw så händer det något rejält drastiskt och omtumlande. Första effekterna visar sig efter endast 3-4 dygn, då börjar man sova 5-6h.

Så jag förstår att folk är skeptiska, de kan äta 95% raw och se små effekter. Men det man aldrig förstår, är att steget till 100% raw är mycket drastiskt och det är endast då man uppnår alla enorma effekter. Själv trodde jag aldrig på detta, men jag var tvungen att prova för att kunna avfärda. Och se, det funkar verkligen.

Det lustiga är att alla som äter raw är så fanatiska, varför det? Jo, därför att effekterna är så stora att man bara blir frälst. Effekterna är så enorma att man kan inte bli annat än frälst. Man kapitulerar helt. Det är ungefär som nån säger "ge mig 5kr, om en vecka får du tillbaka 1 milj kr, och detta funkar varje gång" - och om det nu verkligen vore sant så vill man bara skrika högt. Man kapitulerar fullständigt.

Min kompis tvingade mig läsa "Vattenmelonen" av Marian Keyes. En skitbok om romantik och relationer, typ "Bridget Jones Dagbok". Jag hatar såna böcker och anser sånt vara rejäl skit. Men för att ha underlag för min rå-diss, så måste jag i alla fall läsa några sidor. Man kan ju inte uttala sig om saker utan att provat? Då svamlar man bara. Så jag läste några sidor i skitboken när jag skulle lägga mig, och vips så var klockan 3 på natten. Oj. Jag... tyckte det var roande läsning. Och har nu läst flera böcker av Keyes. Så jag fick ändra inställning om de s.k. skitböckerna. De är absolut inte stor litteratur, men rolig läsning och jag läser det då och då och rekommenderar dem. Jag förstår inte folk som dissar saker utan att veta något om saken. Det bästa är att testa själv, annars har man nästan inte rätt att uttala sig. Anser jag.

Den värsta sorten är folk som har en mycket bestämd uppfattning utan att veta något som saken eller är pålästa. Som tur är, har jag ingen sådan dogmatisk uppfattning som de hade på medeltiden. Jag kommer osökt att tänka på kyrkans män under medeltiden, ibland. Jag själv är beredd att ändra uppfattning om jag ser nya bevis - är detta fel inställning? Är det bättre att hålla fast vid det gamla och vägra ta till sig de nya bevisen? Trots att det gamla inte ger några resultat?