Varför hålla på och kämpa upp och ner i vikt och äta konstiga dieter? Det låter lite som hetsätning på resor och helger följt av stenhård tråkig kosthållning i perioder och allt detta utan fysisk träning. Det låter inte vettigt. Jag måste få fråga varför du reggade dig på ett friluftsforum bland folk som gillar att röra på sig, träna och vara ute i skog och mark. Är du ute och missionerar rent allmänt eller varför valde du just Utsidan?
Jag hetsäter inte, jag äter bara stora portioner. Annars har jag inga konstiga vanor, som att spy eller nåt. Jag bara äter mycket mat. Jag gillar mat!
När jag är ute och reser, så kan jag inte upprätthålla diet. Därför äter jag vad som erbjuds, och då går jag automatiskt upp i vikt. Jag går upp i vikt av spannmål, som bröd, potatis, pasta, etc. Alltid. Och jag blir allergisk, etc. Det är inte så att jag hetsäter. När jag äter husmanskost så ligger jag normalt på 75kg. När jag äter raw så ligger jag normalt på 68kg. Jag är 174cm. Jag tycker 75kg är alldeles för mycket, eftersom jag mår så dåligt då. Så jag anser inte att jag hetsäter. Jag äter bara normalt, men är matglad.
Angående varför jag reggade mig här, jag har ju sagt tidigare att jag är intresserad av överlevnad och sånt, har böcker och filmer. Jag googlade på sånt och hamnade på detta forum. Angående "missionerandet", ja, jag har blivit kraftigt personangripen och idiotförklarad. "Missionerandet" är en reaktion. Innan angreppen så var tråden lugn.
PS. Hur går det ihop med din teori att äta nötter när allt med skal i princip är förgiftat?
Om vi ska vara noga så är det inte "min" teori. Jag har bara återupptäckt en del saker på egen hand, saker som varit kända sedan länge. Detta är ett stort forskningsfält som heter "evolutionsmedicin" med många aktiva forskare och professorer. Och gängse teori, ja, du har missuppfattat den teorin, som står på min blogg. Läser man på bloggen så förstår man att det inte är så att "allt med skal är förgiftat". Det är fel.
Istället säger teorin om "evolutionsmedicin" så här, alla organismer måste försvara sig, annars dör de ut. Speciellt måste fortplantningsorganen försvaras, annars dör arten definitivt ut. Alla fröer innehåller därför stora mängder gifter, vilket är välkänt: lektiner, fytinsyror, etc. Vetekorn som är 1000 år gamla kan fortfarande gro, pga de innehåller så mycket gifter, konserveringsmedel, insektsgifter, och jag vet inte vad.
Fröätare såsom råttor, fåglar, etc kan hantera gifterna, deras matstrupe har ett tjockt keratinlager, tarmarna kan bryta ned fytinsyror, etc. Sluta äta fröer, så slipper du förgifta kroppen. Och då får du en diet utan spannmål: dvs, stenålderskost. Eller avvarter: GI, Atkins, Montignac, Blodgruppsmetoden, etc.
Men frukter då? Ja, de VILL bli uppätna, så man bajsar ut kärnorna. De är alltså giftfria, söta och serverar sig själv, faller ned på marken inom räckhåll. Frukt är bra mat, utan gifter. Nötter, som du pratar om då? Ja, nötter är ju en typ av frö. Men hur försvarar sig nötter? Jo, med ett tjockt skal. De har inga gifter alls. Deras försvar är ett hårt skal. Kommer du igenom skalet så är allt lugnt. De är alltså riskfria att äta. Frukt och nötter är giftfria och bra mat. Du går ned i vikt, blir av med allergier, blir friskare, starkare, etc.
Växter då? T.ex. chilifrukter innehåller ju stora mängder nervgift för att ingen ska äta upp dem. De är ju helt klart giftiga. Likaså lökar, de innehåller svavelhaltiga föreningar som försvar. Ja, dessa växter har vi ätit under många 100.000 år och kan hantera gifterna. De är inga problem. Men hur länge har vi ätit spannmål? Kräver eld, redskap, etc. Kanske 2000 år? Våra kroppar kan inte hantera de gifterna än. Våra matsmältningsorgan ser likadana ut som för en halv miljon år sen, och kan inte hantera glutamat, spannmål, etc. Men om en halv miljon år så har våra kroppar anpassat sig och då är det nog riskfritt att äta spannmål.
Men precis allt det jag skrivit ovanför, står på min blogg. Typ, ord för ord. Om du vill ha fördjupad info om exakt detta ovanför, läs då blogginlägget som heter "Bakgrundsteori för en vettig kost" eller nåt sånt. Eller gå in på docent
www.staffanlindeberg.com eller googla "evolutionsmedicin" för djupare info och forskningsartiklar.
Och nej, jag är inte knäpp i huvudet. Jag har stöd av massa forskare om detta.