• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om "ni"?

Re: Re: Att fixa en småsak är ett steg åt rätt håll

crazy (Michael Eriksson) skrev:
Det tar en hel del energi att irritera sig över småsaker som man kan lägga på de stora i stället.

Så kan det kanske vara, men jag ser inte engagemang som en fara. Att hacka på obetydliga småsaker med darrig verklighetsförankring* håller jag med om kan vara onödigt, och avleder uppmärksamheten från viktigare saker.

Men om vi för ett ögonblick lyfter blicken från ett litet jämställt land på kanten till Nordpolen så är det här med statusmarkerande tilltal inte alls en struntsak (och det var inte det när du-reformen genomfördes).
För mig är niandet ett steg tilbaka mot "yes, boss:andet" som man kan uppleva som vit i södra Afrika, till exempel.

En som förnärvarande har för mycket tid över för denna sorts diskussioner.

Hehe...


* Till exempel tjatet "det heter faktiskt större än DU", vilket saknar grammatisk förankring.
 
Niarna är helt ute och cyklar

Ja, en sak är säker - de som tror att användande av "Ni" fungerar som praktisk, universell artighetsmarkering har fullständigt fått saker och ting om bakfoten.

Nu riskerar jag väl att få på skall'n, men jag får känslan av att ju yngre man är, desto mindre insikt i detta har man (eller är man benägen att ha)!

Själv är jag i gränszonen - jag växte upp i tiden när du-reformen fortfarande var fräsch och de dominerande generationerna i samhället fortfarande tydligt kunde jämföra med hur det var innan.

Att använda "Ni" är i mina medelklassakademiska öron ett sätt att stämpla sig till innehav av brist på finess och social känsla, mindre vetande eller dyrkande av icke-svenska principer ("would you like some cognac with your coffee, sir?"). Eller möjligen hunsad av någon dito.

Själv rör jag mig i alla möjliga "sociala skikt", allt från "knegare" till "direktörs-ligan", så jag har ganska breda referensramar - även internationellt.

Nä - jäsikens vad skönt att säga och höra "du" överallt. Själv skulle jag möjligen inte säga du till kungen som enda undantag. "Ers Majestät" kan man väl kosta på sig om det skulle inträffa - nå'n ordning får det väl vara :)

/Med bestämda tangentnedslag hävdat av en som är född 1970.