Hej!
Intressant diskussion, eftersom jag har varit i liknande tankar med vår familj.
Vi var i valet och kvalet med tält och sovsäckar för några år sedan. Vi är två vuxna och ett barn, men ville ha lite mer komfort samt utrymme om familjen skulle växa. Vårt tältval blev Bergans Trollhetta 4 pers (osäker på om tältet finns kvar under samma namn). Gott om plats för två vuxna och en tolvåring, ett barn till skulle inte alls ha problem att få plats. Bra med plats för matlagning etc i absiden. Vi har tältat på kalfjäll i Dividalen i stark blåst utan problem. Tältet väger 3,7 kg och kostade dryga 3000:- under någon drive som xxl hade då.
Jag var först skeptisk med tanke på priset, men slog till när min kompis berättade att han och hans fru använt Trollhetta 2 när de gick Padjelantaleden i 10 dagars ösregn utan att det blev blött.
Vad gäller sovsäckar, min fru som är frusen har en Marmot Sawtooth och är helnöjd. Själv tycker jag att jag klarar mig med en Marmot Always summer, den är svalare så klart men för mig funkar den vbra under den varmare årstiden. Vikten är dessutom ganska nätt på min säck. Vi tältar mest sommartid, men det kan bli kallt även då i Kiruna kommun.
Liggunderlag, vi kör faktiskt med en budgetvariant från Everest , uppblåsbara utan stoppning, en kompromiss mellan pris, vikt och användning. Vi tycker att de funkat bra första säsongen.
Jag hittade på att skära till en bit foam som var över från en golvläggning hemma, så att den passar till innertältet och så lägger jag den över hela golvet när vi slår läger. Då slipper man ligga direkt mot kall yta om man skulle glida av liggunderlaget (vilket vi inte gjort) och har lite extra isolering mot underlaget.
Vi sover mest i tält om sommaren, aldrig under den riktiga vintern, men om det är så ni använder tältet så kan jag rekommendera det vi har skaffat oss. Jag tror att vi befinner oss på ungefär samma breddgrader i landet.