• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad tycker ni om "ni"?

crazy; sa:
Vem bryr sig? Snacka om småsaker.

Man får inte glömma att anledningen till att det numera är just en vem-bryr-sig-småsak är att många faktiskt har kämpat hårt för rätten att få kalla vem som helst för "du".

Idag har vi lyxen av att faktiskt ha ett val.

Fråga tyskarna eller fransoserna om det är en småsak att kalla sin chef för "du"...
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-04 kl 13:50]
 
.. ett gammalt sätt ..

att tilltala folk på, finns det alltså folk som gör det idag ? om man hör det från äldre personer kan jag förstå det men från yngre .... Du & jag passar mig bäst ! /Gunnar
 

avslutad210712

Gäst
Kan faktiskt tänka mig att tilltala någon som är äldre än mig med Ni om jag känner att den personen skulle vilja det. Inte för att jag tycker att han/hon är mera värd utan bara för att det kanske glädjer dem. Fast å andra sidan lär det aldrig inträffa för äldre än mig är väl ingen *L*.

Fast själv vill jag definitivt inte bli tilltalad med Ni eftersom jag växte upp på den tiden när niandet hade ett statusvärde och för mig känns det fel på något sätt.
 
Nordesjö; sa:
Man får inte glömma att anledningen till att det numera är just en vem-bryr-sig-småsak är att många faktiskt har kämpat hårt för rätten att få kalla vem som helst för "du".

Idag har vi lyxen av att faktiskt ha ett val.

Fråga tyskarna eller fransoserna om det är en småsak att kalla sin chef för "du"...
[Ändrat av Nordesjö 2004-05-04 kl 13:50]

Om man skall dra paraleller till status vilket är relevant så finns det väl mycket värre saker i sådant fall. Status styr ju fortfarande samhället i stor utsträckning och är enligt min mening en av de främsta drivkrafterna tyvärr.

När man förstorar upp skitsacker och stör sig på att någon kallar en ni så är man ju inte bättre själv än de som kräver/krävde att ni skulle/skall användas vilket uppenbarligen en skribent hade erfarenhet av.

För femtio år sedan kanske det var viktigt men idag är det en petitess enlig min mening.
 
Att fixa en småsak är ett steg åt rätt håll

crazy; sa:
Om man skall dra paraleller till status vilket är relevant så finns det väl mycket värre saker i sådant fall.

Absolut!
Det finns alltid värre saker, viktigare saker och mer meningsfulla saker, oavsett vad man kollar på. Men att man bryr sig om en relativ småsak betyder ju inte att man struntar i nåt stort, tvärtemot vad många verkar tro.
Det är detaljerna som gör helheten, och småsaker är ofta lätta att fixa.
 
Ni i affärer

När jag frågar efter något i en affär brukar jag säga "Har ni ...?" men då menar jag med ni inte just den personen jag frågar utan alla som jobbar där, dvs flera personer. Kanske är niandet tillbaka i vissa fall bara ett misslyckat försök att svara på samma sätt?

För övrigt tycker jag inte om att nias utan vill i så fall tilltalas med Civilingenjör Folkesson eller möjligtvis Herrn. Ska vi gå bakåt i utvecklingen så varför nöja oss med att ta bort Du-reformen? Bort med Ni-reformen också!

/Klas
 
Re: Att fixa en småsak är ett steg åt rätt håll

Nordesjö; sa:
Absolut!
Det finns alltid värre saker, viktigare saker och mer meningsfulla saker, oavsett vad man kollar på. Men att man bryr sig om en relativ småsak betyder ju inte att man struntar i nåt stort, tvärtemot vad många verkar tro.
Det är detaljerna som gör helheten, och småsaker är ofta lätta att fixa.

Nja det har jag svårt att tro. Det tar en hel del energi att irritera sig över småsaker som man kan lägga på de stora i stället. Tyvärr så orkar inte många männiksor att bry sig om de stora problemen utan tycker det är viktigare att grämma sig över hemmalagets förlust.

En som förnärvarande har för mycket tid över för denna sorts diskussioner.
 
"Ger man dom fingret..

..så tar dom hela armen, och slår en med den blodiga änden."

Min uppfattning är att man måste även bråka om dom små sakerna.
Som fackligt halvaktiv har jag märkt att "dom" hela tiden är och naggar i kanten med småsaker, därför måste man mota Olle i grind. Läggs all energi på de stora sakerna så smyginförs de små under tiden. Detta gör det sedan lättare att införa de stora, ty de är inte så stora längre eftersom de små redan införts.
Däri ingår Ni-andet (som jag dock inte stött på, än).

Men, på tex. krogen så är den andra frågan, efter vad man heter: "Vad jobbar du med då?".
Också en form av statuskoll.

Stå-med-mössan-i-hand-samhället vill jag definitivt inte ha tillbaka.


/BAX
 
Nordesjö; sa:
Fråga tyskarna eller fransoserna om det är en småsak att kalla sin chef för "du"...
Faktum är att det blir mer och mer vanligt i Tyskland. På mitt företag är man relativt frikostiga med att dua, faktum är att redan första dagen frågade chefen om det var OK att vi duade varandra...

Jag har svårigheter med att veta när jag ska säga du resp. Ni. Normalt är det inga problem, men när personen jag möter befinner sig "nånstans i gränslandet mellan du och Ni" så har jag inte den där ryggradskänslan som tyskarna har. T ex när vi skulle anlita en barnvakt, hon presenterade sig som Kara, 17 år. Jag svarade naturligtvis med att jag heter Håkan. Jag fick en väääldigt konstig blick tebax. Min kära hustru berättade senare att vi duar barnvakten och Niar oss, vi är ju så mycket äldre (och där kommer ett annat problem in, det finns folk som anser att jag börjar bli gammal).

/Håkan
 
Statusmarkör - ja!

För mig fungerar niandet nu som en starkare statusmarkör än vad jag förstår att det gjorde innan du-reformen (jag var inte med på den tiden, med god marginal). Det klassiska niandet signalerade vad jag förstår bara att den som använde det hade en lägre formell status i samhället, vilket långtifrån behövde göra vederbörande till en sämre människa i allmänhet. När jag nu blir niad i affärer och liknande uppfattar jag inte en formell statusskillnad, utan ett avstånd i allmänbildning och uppfostran vilket är mycket värre.