Patric, det du skriver säger mig att du är betydligt yngre än vad jag är. När man är ung förstår man inte att man har en begränsad kunskap – man kan så lite att man tror att man kan allt. Jag menar inte att vara elak. Men tänk efter. Jag har varit på sekunden lika gammal som du är nu – och haft ungefär samma erfarenheter som du har nu. Sedan dess har jag levt ytterligare ett antal decennier – och fått mera erfarenheter = lärt mig mer. Yngre har ofta svårt att förstå detta – eftersom de saknar den erfarenheten.
Är man som jag över 60 så har man gjort allt det som du troligen drömmer om att göra senare i livet. För oss är det redan avklarat. Been there, done that.
Jag har rest over hela världen, hoppat fallskärm, dykt I havet, simmat med hajar, klättrat I berg, sett giftormar i Australien, jag har bott i andra kulturer, varit anställd likaväl som egen företagare, varit rik och förlorat pengarna och byggt upp allt igen, varit både gift och skild – och är farfar 10 ggr. Och jag har haft riktigt ordentligt kul och njutit av livet under tiden.
Jag är inte dement, min hjärna har inte ”ruttnat”, både din och min hjärna ÄR en geléklump, och jag tror inte att jag är speciellt trångsynt eftersom jag är uppfinnare, problemlösare samt teknisk konstruktör och jag har byggt både tekniska lösningar i metall, smitt knivblad samt konstruerat avancerade datasystem.
Hur jag är om fem år har jag ingen aning om, kanske har min hjärna då stelnat – men det har inte så mycket med ålder att göra har jag lärt mig – det har mera med synsätt att göra, t.ex hur man ser på äldre människor när man är ung…
Problemet med en restaurang på Keb är att det efter ett tag söks nya toppar att bestiga, sådana som inte är lika ”civiliserade” = det man gör är att flytta gränserna ett steg till in i fjällen. När Sveriges högsta topp är ”fördärvad” (många kommer att se det så) så kanske man söker sig till Sveriges näst högsta topp – och efter ett tag kommer det då krav på en restaurang även där…och så kommer det att fortsätta till dess att alla attraktiva toppar har minst en krog.
Men vattenkraften är väl den största faran i grund och botten. Jag måste erkänna att jag inte ser vindkraften som en stor fara vilket kanske upprör en del. Många är ju emot vindkraften därför att den syns – och vattenkraften syns ju inte eftersom allt är överdämt… Men vattenkraften är den kraft som verkligen skadar fjällen eftsrom näringskedjans bas är just i skärningspunkten mellan land och vatten.
Måste jag välja…bygg vindkraft i fjällen, så mycket ni vill – om jag får garantier på att ingen mer vattenkraft byggs ut – då blir skadorna betydligt lägre. Konkret är vi alltså tillbaka där jag började denna tråd. Många är emot vindkraft därför att den syns – och många är inte ens medvetna om att dem utsikt de njuter av (och som är bedövande vacker) är en vattenreglerad sjö som har 30 meters amplitud.
Det man inte ser har man inte ont av…och det vet de som vill bygga ut vattenkraften.
Thomas