Galdhöpiggen med 9-åring?

Norge är ju duktiga på att ta betalt för sin natur och camping runt Spiterstulen kostar en peng, det kostar även en slant att åka förbi vägbommen på vägen dit.
Så har jag aldrig tänkt. Det som ganska ofta kostar pengar i Norge är privata bomvägar, utan avgifter hade man antagligen inte fått/kunnat köra på den vägen och parkering av samma orsaker.

Angående tråden. Det varierar väldigt mycket vad barn orkar/vill. De flesta 9 åringar vill nog inte gå upp på Galdøpiggen men en del kan nog göra det utan problem.

Rätt tråkigt om de tröttnar på toppen och vägrar fortsätta ned eller att det går väldigt sakta.

Är nog både lättare och roligare att gå från Juvass men där bör man ha guide.

Så har jag aldrig tänkt. Det som ganska ofta kostar pengar i Norge är privata bomvägar, utan avgifter hade man antagligen inte fått/kunnat köra på den vägen och parkering av samma orsaker.
Kan vara bra att veta att saker kostar pengar om man är barnfamilj med tajt budget. Tror tältavgiften för mig och mina söner vid Spiterstulen gick på 900 norska kronor, (två tält) samt väg- och bompeng på vägen dit, ca 500 norska kronor.
Oavsett hur man tänker.

Senast ändrad:
Kan vara bra att veta att saker kostar pengar om man är barnfamilj med tajt budget. Tror tältavgiften för mig och mina söner vid Spiterstulen gick på 900 norska kronor, (två tält) samt väg- och bompeng på vägen dit, ca 500 norska kronor.
Oavsett hur man tänker.
Reagerade på att du skrev att man i Norge är duktiga på att ta betalt för natur och camping.

Ta buss till fjällen eller parkera innan du kommer till en privat bom väg så är det gratis. Är inte heller realistiskt att alla privata vägar skulle vara öppna för alla och vara gratis.

Vad jag kan se så kostar 4.5 km sista biten in till Spiterstullen 150 kr (ovanligt mycket) och campingen kostar 120 kr per person.

I Sverige kostar campingen vid en fjällstation 200 kr för vuxna, mindre för ungdommar och barn är gratis. Vet att närmaste parkeringen vid Storulvån kostar pengar men vet inte hur mycket.

Tag Glittertind ist för Galdöpiggen är ok för de flesta men 9 år ? om ej vältränad eller storväxt 14-15 mer ok ålder var i den åldern första tält tur men även då kan en del få hemlängtan efter någon dag om det är dåligt väder eller för tuff tur, och du får avbryta turen.
Går tälta både efter första brant vid en sjö eller högre upp om bra väder.
När jag kom till Spiterstulen så var vädret för dåligt för Galdöpiggen de som ändå provat var i samma skick som de som åkt Vasaloppet på 8-12h.
Går bra att tälta en bit från stationen gratis men tag ej vatten ur älven med glaciärvatten utan tag i bäckar på andra sidan vägen.
Ganska mkt störningar av bil,motorcyklar samt älven.
Om det är tältavgift på andra sidan bron vet jag ej men där såg det fint ut.

Även när det verkar vara lugnt kan det plötsligt blåsa igen,vädrade och torkade utrustning på baksidans uteplats när väggen under tak helt plötsligt blåste det upp ej bortstädade glas från tidigare gäster flög ner från borden min regnjacka och enda jacka blåste över hela huvudbyggnaden och en anställd nere på gårdsplan fick springa och hämta upp innan den flugit i väg till fjälls.

Går parkera bil längre bort och ta buss fram till Spiterstulen på sommaren är det nedsatta priser finns lokalbussar men även de som går till Oslo.
Står bilar utefter vägarna ända ifrån Beitostulen finns även avgiftsbelagda parkeringar men såg inga parkeringsböter på bilarna som stod jämte vägen på väg mer i diken eller inbrott i dessa.

Nu vet jag inte hur uthållig och envis din 9-åring är, men en tur upp på Galdhöpiggen från Spiterstulen kräver en hel del av båda sakerna, speciellt om vädret skulle slå om under turen. Ett förslag är att testa först med en lite mer tillgänglig topp som Gaustatoppen, och utsikten uppifrån i fint väder är riktigt fin. Från närmaste parkering är det trots allt en hyfsad tur med 733m höjdskillnad och 6km i vardera riktning.
Föreslå det som träning inför nästa "expedition" till Galdhöpiggen ;)

Tack för alla tips!
Ingenting är spikat än, och vi kanske tar Besseggen istället. Men dottern är stenhårt inställt på att ta sig upp på Galdhöpiggen och vill hålla igång träning med mig för att hon ska få uthålligheten nog till det. Men vi får se vad det landar i sommar. Friluftsvanan är det dock ingen brist på för henne, och det är hon som trycker på om att ge oss ut på tur om det gått för många veckor emellan.

Barn är olika, och du är den som känner henne bäst.
En av mina ungar blev "trött" när det var för snällt, platt och enformigt. Men mystiskt pigg så fort det blev häftiga stup, klättringsterräng eller intressant på något annat, enbart för henne förståeligt vis.
Hón kom som sjuåring, utan synbar ansträngning, 1000 m rakt uppför hyfsat alpin terräng, i ett tempo jag hade svårt att hänga med i, efter att samma förmiddag ha deklarerat "jag är trött och går inte ett steg längre" på en skogsstig nere i dalen.

Små barn har korta ben, men de har också, även proportionellt sett, så mycket mindre massa att förflytta uppåt. De kan, av bl a den anledningen, snabbt bli duktiga klättrare.

Det viktigaste är ju hennes egen motivation och att det sker på hennes villkor. Se till att hon slipper bära något nämnvärt i ryggsäcken, välj en dag med fint väder, starta tidigt och testa - med avstämning senast halvvägs om det skulle finnas antydningar till att ni kommer att behöva vända.

Barn är olika, och du är den som känner henne bäst.
En av mina ungar blev "trött" när det var för snällt, platt och enformigt. Men mystiskt pigg så fort det blev häftiga stup, klättringsterräng eller intressant på något annat, enbart för henne förståeligt vis.
Hón kom som sjuåring, utan synbar ansträngning, 1000 m rakt uppför hyfsat alpin terräng, i ett tempo jag hade svårt att hänga med i, efter att samma förmiddag ha deklarerat "jag är trött och går inte ett steg längre" på en skogsstig nere i dalen.

Små barn har korta ben, men de har också, även proportionellt sett, så mycket mindre massa att förflytta uppåt. De kan, av bl a den anledningen, snabbt bli duktiga klättrare.

Det viktigaste är ju hennes egen motivation och att det sker på hennes villkor. Se till att hon slipper bära något nämnvärt i ryggsäcken, välj en dag med fint väder, starta tidigt och testa - med avstämning senast halvvägs om det skulle finnas antydningar till att ni kommer att behöva vända.
Ja det är lite det upplägget jag har tänkt mig. Hela hennes friluftsliv med mig har varit grundat på kravlöshet, att följa hennes tempo och inte ha några tvugna mål som inte kan ändras, just för att det ska vara lustfyllt. Och än så länge har det funkat för att hon ska älska utelivet.
Så förutsatt att hennes motivation håller i sig som nu så utgår vi nog från Spiterstulen. Känns det bra så tar vi Galdhöpiggen. Annars gör vi andra mindre ansträngande turer i området.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Rosmark Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 4
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
Kakiz Höjdrädd Galdhöpiggen och Predikstolen Fjällvandring 3
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Jontti80 Galdhöpiggen, Glittertind m.m Fjällvandring 6
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
desireman Kebnekaise vs Galdhöpiggen Fjällvandring 10
jonsa1977 Galdhöpiggen?! Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
erikin62 Galdhöpiggen Fjällvandring 1
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
Boreal Galdhöpiggen i december? Fjällvandring 4
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Tom Bombadill Galdhöpiggen? Fjällvandring 9
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Silverfox Galdhöpiggen Fjällvandring 1
adjo Galdhöpiggen i September? Fjällvandring 2
Vålnaden Galdhöpiggen lätt??? Fjällvandring 2
mellgren Glittertind og Galdhöpiggen? Fjällvandring 3
Nyman Jotunheimen & galdhöpiggen på kristi himmelfärd Fjällvandring 2
Nyman Galdhöpiggen i påsk? Fjällvandring 1
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
m490c Tips på kortare vandring med 9 åring. Fjällvandring 7
pappa76 Vandring i Abisko med 6-åring Fjällvandring 1
Askel Synpunkter på vandring med 1,5-åring Fjällvandring 7
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
CathrineC Tälttur 1 natt med 8 åring utgångspunkt vemdalen Fjällvandring 17
magkar80 Basläger i Björkliden/Abisko med 1 åring? Fjällvandring 11
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
Karolina P Småutflykter kring Storulvåns station för 2-åring och mormor? Fjällvandring 3
jockisch Kebnekaise i okt/nov med 2,5-åring!? Fjällvandring 3
timberwolf Vandra med 13-åring i Keb Fjällvandring 7
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
Daddy Basläger för "fjällvandring" med 4-åring Fjällvandring 4
Rogli Jämtlandsfjällen med 12-åring Fjällvandring 1
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
nilshansson På tur med 4-åring Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg