Grundproblemet är ju att det man gör döljs under vatten, skadorna syns inte (under de tider turisterna är i fjällen) .
Jämför med vindkraft, tornen med sin propeller skapar kraftigt motstånd – för dom syns – men dom medför betydligt mindre skada än vad vattenkraft gör.
Skillnaden mellan dem är att ett vattenkraftverk har sin propeller (turbin) under vattnet medan vindkraften har sin uppe i luften, fullt synlig – och det är just synligheten folk protesterar emot, det anses fult.
Vattenkraft anses inte fult eftersom man inte ser vad som fanns tidigare, allt är dolt under vattenytan.
Visst är det bekvämt med vägar. Jämför jag hur man förr reste med båt från Porjus upp till Ritsem (2 dagars båtresa med övernattning i Saltoluokta) med att ta bilen från Porjus upp till Ritsem (2 timmars bilresa) så underlättar en väg väldigt mycket när det gäller själva transporten – men se på vad som hänt i naturen längs vägen, hur hus breder ut sig, hur enkelt det är att bygga ut, hur Ritsem ser ut idag - jämfört med på 60-talet då det låg ett antal kåtor i Ritsem Sameläger – så nog föredrar jag 2 dagar med båt istället…om Ritsem fått utvecklas i sin egen takt av de som då bodde där.
Tänk också att när men ser t.ex Vägen Västerut så (om jag minns rätt) är den 18 mil lång upp till Ritsem – och 8 meter bred, det innebär att 1,5 miljoner kvadratmeter orörd mark inte längre är orörd, den är numera asfalterad. Vägrenen i sand och grus är nästan lika stor, sand och grustagen man använde för att ta byggnadsmaterial till vägkroppen är omfattande – samt de utsläpp som avges av bilar och folk är utsläpp som tidigare var omöjliga att göra. Totalt skulle jag tro att denna väg omfattar ca 4-5 miljoner kvadratmeter mark som är förstår för överskådlig framtid – och det är bara en enda väg.
Thomas