• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

Nordesjo; sa:
Jag vet vad som sker med svenska soldater som är oförberedda för en skarp situation - trots sin utbildning. Är det rätt av oss att skicka ut svenska ungdomar till nåt som de inte är förberedda för?
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-25 kl 18:16]

Om det är som du säger så undrar jag bara en sak: Vilket straff gav dina befäl till sig själva eftersom de (uppenbarligen) misslyckats att förklara för din kompis vari nyttan med att hoppa med full packning låg? Gick de tillsammans med honom till förläggningen, de borde rimligen ha dubbelt så många stenar i sina packningar för att visa att de tar saken på allvar? Eller åkte de i sin mysiga folkabuss tillbaka? Frågan är inte om Jeppe super, utan varför han super. Det är det som matchoattityden inom försvaret (och även på andra ställen - det skall erkännas) har så svårt att hantera. Jag tycker Jan Stenbäck uttryckte det bra, han sa en gång att han hellre sparkar sina chefer än fotfolket, eftersom det oftast är chefen som bär ansvaret för ett misslyckande.

Mvh Håkan Borg
 
Re: Re: Re: Re:

GustavOh; sa:
Drar mig just till minnes en sak vi fick lära oss:
Skjut alltid på konservburken med antennerna först.

Ja just det! Det fick jag också lära mig.

Det dumma är att just den konservburken är/var min arbetsplats :(

/BAX

Kommer också ihåg att jag fick städa, och då snackar vi NOGGRANN städning, kaserngården efter att ha lämnat nyckeln i låset till klädskåpet.
Jag har aldrig gjort det igen, inte ens efter muck.
 
Det är ju klart att det finns rötägg överallt. Men det stämmer inte med min erfarenhet att de 1) skulle vara särskilt dåliga chefer i det militära, snarare tvärtom, eller att de 2) skulle vara alldeles särskilt usla tyranner på de högt rankade jägarförbanden. Snarare tvärtom där också. Usla befäl göre sig inte besvär på bra förband lika lite som usla soldater gör det. Rent generellt alltså.

Men sen finns det som sagt rötägg överallt, såna som trots alla upptänkliga sållningar slinker igenom. De är bara att beklaga. Men de är som jag har upplevt det undantag.

Jag vet ju inte vilken din erfarenhet av det militära eller militärer är, men det är möjligt att du utifrån din erfarenhet har rätt i det du säger. Hoppas du kan stöta på bättre representanter för det militära etablissemanget framöver i så fall.

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
GustavOh; sa:
Drar mig just till minnes en sak vi fick lära oss:
Skjut alltid på konservburken med antennerna först.

Stämmer med det vi fick lära oss också. - Se för tusan till så att de inte kan skaffa förstärkning för då är det klippt.

/ G
Mmm, måste vara väldigt användbart vid friluftsliv...

/Håkan

Jamen det säger ju sig självt, rätt många jägare här i landet övar sin (o)förmåga i skytte genom att skjuta på burkar. De med antennerna ska man skjuta på först, annars hämtar de sina kompisar och då kanske man får stå där och skjuta burkar tills solen går ner...

Boing! ;)

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
GustavOh; sa:
Drar mig just till minnes en sak vi fick lära oss:
Skjut alltid på konservburken med antennerna först.

Stämmer med det vi fick lära oss också. - Se för tusan till så att de inte kan skaffa förstärkning för då är det klippt.

/ G
Mmm, måste vara väldigt användbart vid friluftsliv...

/Håkan

Hmm,... jo i överförd bemärkelse.
Om du hamnar riktigt i klistret (oavsett om det beror på en felbedömning i den civila vildmarken, eller på att det stolta svenska fredsälskande försvaret utsett dig till måltavla) så finns det knappt något viktigare än förmågan att kalla på hjälp.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

malindo; sa:
Och nu vet ni hur:

Med röst: Mayday Mayday
Med morse-telegrafi: ...---... ...---...


Lärt i lumpen!


Mvh / Mats
Lärde mig också telegrafi, men har inte haft så stor nytta av det i det civila (finns det ens kvar radioamatörer som nycklar morse för hand)?
--- .- ---
 
Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Om det är som du säger så undrar jag bara en sak: Vilket straff gav dina befäl till sig själva eftersom de (uppenbarligen) misslyckats att förklara för din kompis vari nyttan med att hoppa med full packning låg?

Det var inte mina befäl. Jag vet inte mer om situationen än du.

Lumpen är UTBILDNING. Om man under UTBILDNING märker att en elev inte har förstått så UTBILDAR man vidare.
Bestraffning är helt ointressant, däremot är det klart intressant att försöka undvika samma misstag i framtiden. Det bästa befälen kunde göra för att rätta till situationen var att se till att eleven lärde sig klara av tung packning. Hur deras utbildning skulle bli bättre av att de promenerade med honom förstår jag inte.
Ett annat alternativ skulle vara att lära honom fuska så slugt att han inte åkte fast. Det tror jag att en fjärrspanare kan ha nytta av.

Men vill man som fallskärmssoldat inte hoppa fallskärm med soldatsaker i ryggan föreslår jag att man ser över sitt val. Det är en frivillig utbildning.

Men som sagt: jag tror att FJS är fel ställe för att leta efter stenåldersattityder. De fallskärmsjägare jag känner är mjuka, intelligenta killar som man gärna skulle ligga sked med under en gran om det knep :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

IslandTraveller; sa:
Lärde mig också telegrafi, men har inte haft så stor nytta av det i det civila (finns det ens kvar radioamatörer som nycklar morse för hand)?
--- .- ---

Några förmodligen. Surfar man genom amatörbanden så kan man ibland höra någon som hamrar -.-. --.-
 
Redan pà min tid, mitten av 80-talet, fórvànades vi bassar av att samtliga radioamatörer vi hade kontakt med körde nâgon form av automatisk data-morse. Det tyckte vi naturligtvis var lite B. Dessutom otroligt trista samtalsämnen, som enbart kretsade kring prestanda av antenner och sándare, samt positionsbestámningar. Radioamatör blev man alltsà ej, trots att man lärt sig allt om detta.

Nâgra som dáremot kunde sin morse, pà ett lugnt och trygg sätt, var personalen pà sjöráddningen, vilka vi ofta hade som motparter under övningar.

Fnissigast var det att köra mot hemvärnets nâgot knaggliga signalister, som enligt uppgift hade mobila radioanläggningar m/ä som drevs med cykel-kraft. Jägarna, som bar sin KV-radio pà ryggen och nyckeln mot knät imponerade inte heller vad gáller telegrafi, dock att de orkade bára KVRa pà ryggen!

-. .-.-.

-- .- - ...