Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.
hakan_l_borg; sa:
Jag antar att du jobbar inom det militära, det är väl bara där man hittar den infantila stenåldersattityd du visar prov på här. I det verkliga livet så krävs nog lite mer än så för att ta sig fram.
Du är lite väl snabb i dina slutsatser.
Nej, jag jobbar inte inom det militära. Jag skulle tvärtom gärna se att vi lade våra skattepengar på annat efterom jag tror att det vore bättre för landet.
Däremot har jag gjort militär utlandstjänst och med mina egna ögon sett vad "det verkliga livet" som du så vackert pratar om innebär i ett land där människor slår ihjäl varandra. Det var inte dunkuddar de slogs med i Bosnien, det kan jag intyga.
Jag vet vad som sker med svenska soldater som är oförberedda för en skarp situation - trots sin utbildning. Är det rätt av oss att skicka ut svenska ungdomar till nåt som de inte är förberedda för?
I en perfekt värld behövs inget försvar. Men nu lever ingen av oss i en sådan, och om vi ska ha ett försvar som utbildar frivilliga till att luftlandsättas långt åt helvete (eller konfronteras med slivofulla jugoslaver) tycker jag som sagt att det är vår förbannade plikt att se till att de klarar det. Så vitt jag kan bedöma är inte KJS en plats där man utbildar tjocka pannpen, utan snarare det som finns innanför.
Däremot vet vi ju alla att det finns andra militära utbildare som med "infantila stenåldersattityd" vill göra "elitsoldater" av alla sina beväringar och därför utsätter dem för saker som inte borde ha ett dugg med det militära att göra.
Att du förväxlar mig med sådana får jag skylla på att jag kanske formulerade mig för otydligt.
Vi är väldigt privilegierade i det här landet som kan diskutera det militära som om det vore en ungdomsgård snarare än ett verktyg för få landets folk att slå ihjäl andra folk.
Därför återgår jag mer än gärna till att lite avspänt snacka om vilka nyttigheter man lärt sig i lumpen - för jag hoppas verkligen inte att någon av oss får nytta av våra stridsfärdigheter.
[Ändrat av Nordesjo 2003-11-25 kl 18:16]