• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

hakan_l_borg; sa:
Är det förenat med gott ledarskap att ägna sig åt pennalism tycker du?

Jag skulle nog vilja påstå att det är gott ledarskap att lära soldaterna i våra fjärrspaningsförband att det är dumt att stoppa ner kuddar i ryggan istället för viktig utrustning.

Om vi på "min" stab behöver skicka ut fallskärmsjägare tycker jag att det är tryggt att veta att de inte har övat med ryggorna fulla av gosedjur.

Är man för klen för att hoppa med full packning är det nog bra träning att bära tungt på promenaden hem. Det är inte pennalism - knappt bestraffning - utan TRÄNING.
 
hakan_l_borg; sa:
Är det förenat med gott ledarskap att ägna sig åt pennalism tycker du?
FJS vad står det för? Fjollskolan?

Snälle gode herr Borg, lugna ner er! FJS är knappast känt för vare sig pennalism eller fjollighet.

Den här killen (liksom vi andra) hade på förhand blivit informerad om vad som väntade om man fuskade med vikten på ryggan och hade sig själv att skylla. Han kunde dessutom ha sluppit ifrån sin självförvållade "stenmarsch" genom att dra i reservhandtaget, dvs hoppa av från FJS på stående fot. Men det gjorde han inte.

Att Patric däremot kliver ur garderoben här och visar upp sitt fuskande inför världen är svårsmält. Men möjligen berodde hans toapappersövningar på en oändligt dålig mage? Var det så Putte? ;)

/ G
 
lumpen

När det krisar "där ute", så är man inte bättre eller starkare än att det känns bra att få stöd och hjälp av sin grupp. Annars blev man rätt bra på att hantera hunger, köldskador och andra biologiska impulser!
 
Nordesjo; sa:
Om vi på "min" stab behöver skicka ut fallskärmsjägare tycker jag att det är tryggt att veta att de inte har övat med ryggorna fulla av gosedjur.

Är man för klen för att hoppa med full packning är det nog bra träning att bära tungt på promenaden hem. Det är inte pennalism - knappt bestraffning - utan TRÄNING.

Jag antar att du jobbar inom det militära, det är väl bara där man hittar den infantila stenåldersattityd du visar prov på här. I det verkliga livet så krävs nog lite mer än så för att ta sig fram.
 
hakan_l_borg; sa:
Jag antar att du jobbar inom det militära, det är väl bara där man hittar den infantila stenåldersattityd du visar prov på här. I det verkliga livet så krävs nog lite mer än så för att ta sig fram.

Martin kan nog svara elegant själv, men jag tycker du är oförskämd med det här inlägget. Militärer finns i verkliga livet. Och jag tycker inte att Martin har utmärkt sig här på forumet som en stenåldersidiot.

/ G
 
Re: Det enda man lärde sig i lumpen var att

hakan_l_borg; sa:
värden är full av skitstövlar och översittare som om de får minsta makt passar på att sätta sig på folk.

Det är tråkigt att du inte fick ut mer av din lumpartid än så. Det känns som en ytlig och omoget förhållningssätt, utan vidare eftertanke.

Jag anser att lumpen är vad man gör den till, och särskilt beror detta på hur man väljer att reflektera över sin tid i grönt när den väl är över.

Jag tycker att det är trist att du sedan kommer med otrevliga frågor och påståenden i en diskussion som har potential att lyfta fram positiva och användbara erfarenheter från det militära. Om grabbarna här ovan tycker att det var bra för dem att lära sig bära tungt och slita, då har ju lumpen betytt något positivt för dem.

...och nej, jag är inte yrkesofficer eller anställd av Försvarsmakten. Och jag trivdes inte under lumpen. Det var en jobbig tid för mig med, men jag såg till att göra något bra av den.

Vänligen,
Johan.


[Ändrat av Tovetjarn 2003-11-25 kl 17:11]
 
Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Jag antar att du jobbar inom det militära, det är väl bara där man hittar den infantila stenåldersattityd du visar prov på här. I det verkliga livet så krävs nog lite mer än så för att ta sig fram.

Du är lite väl snabb i dina slutsatser.
Nej, jag jobbar inte inom det militära. Jag skulle tvärtom gärna se att vi lade våra skattepengar på annat efterom jag tror att det vore bättre för landet.

Däremot har jag gjort militär utlandstjänst och med mina egna ögon sett vad "det verkliga livet" som du så vackert pratar om innebär i ett land där människor slår ihjäl varandra. Det var inte dunkuddar de slogs med i Bosnien, det kan jag intyga.
Jag vet vad som sker med svenska soldater som är oförberedda för en skarp situation - trots sin utbildning. Är det rätt av oss att skicka ut svenska ungdomar till nåt som de inte är förberedda för?

I en perfekt värld behövs inget försvar. Men nu lever ingen av oss i en sådan, och om vi ska ha ett försvar som utbildar frivilliga till att luftlandsättas långt åt helvete (eller konfronteras med slivofulla jugoslaver) tycker jag som sagt att det är vår förbannade plikt att se till att de klarar det. Så vitt jag kan bedöma är inte KJS en plats där man utbildar tjocka pannpen, utan snarare det som finns innanför.
Däremot vet vi ju alla att det finns andra militära utbildare som med "infantila stenåldersattityd" vill göra "elitsoldater" av alla sina beväringar och därför utsätter dem för saker som inte borde ha ett dugg med det militära att göra.
Att du förväxlar mig med sådana får jag skylla på att jag kanske formulerade mig för otydligt.

Vi är väldigt privilegierade i det här landet som kan diskutera det militära som om det vore en ungdomsgård snarare än ett verktyg för få landets folk att slå ihjäl andra folk.

Därför återgår jag mer än gärna till att lite avspänt snacka om vilka nyttigheter man lärt sig i lumpen - för jag hoppas verkligen inte att någon av oss får nytta av våra stridsfärdigheter.



[Ändrat av Nordesjo 2003-11-25 kl 18:16]
 
Människokännedom

Utöver "ytliga" kunskaper som att granris utgör den bästa sovmadrassen; eftersom värnplikten många gånger kan innebära att människor försätts i situationer som är betydligt mer pressande såväl fysiskt som psykiskt, än de man skulle ha upplevt annars, ges också andra referenspunkter än vad man annars skulle ha haft. Det må gälla hur man själv och andra människor då fungerar som individer, eller hur man själv och andra då fungerar tillsamans med andra i små och stora grupper. Jag lärde mig den faktiska innebörden av dagens modeterm "social kompetens".

Raskesven
 
sådärja.

...jag tycker att de två ovanstående inläggen lyfte tillbaks tråden till den nivå den förtjänar. bra skrivet pojkar.

//johan.
 
Re: Det enda man lärde sig i lumpen var att

hakan_l_borg; sa:
värden är full av skitstövlar och översittare som om de får minsta makt passar på att sätta sig på folk.
Då var det ju alldeles utmärkt att du fick göra lumpen, så du inte råkar ut för överraskningar under din fortsatta marsch genom livet. Ingen dålig lärdom.
 
bogart; sa:
Så vilken lärdom från den tiden har ni så här i efterhand satt mest värde på?

Den lärdom som jag så här i efterhand satt mest värde på är nog den att frystorkat blir jävligt äckligt efter två veckor. Låter kanske konstigt men jag lärde mig i stället att efter lumpen att tänka till på matbiten vid vandring för att fåden god och varierad. Visserligen så har detta lett till att jag får kånka med lite lite mer på ryggen, men det är det värt.

Sen får man ju inte glömma att det var först i lumpen jag lärde mig knepet "dubbla" brännare till köket för att korta ned koktiden vintertid. Fast nu förtiden så använder jag inte sprit längre...

Fast till vardags så är det nog det av kronan bekostade körkortet som man har haft mest nytta av. Jag hade tur med min krigsbatchef som ansåg att alla KB skulle ha körkort, och alla vi som inte hade det när vi ryckte in fick kvällstjänst på körskolan för sedan köra upp för trafikbefälet (undrar om sånt förekommer i dag?)

/Jesper
 
- Ha alltid packningen packad, du vet aldrig när du ska iväg.
- Hantera folk i svåra situationer.
- Vänta, vänta och åter vänta.
- Hygien i fält ÄR viktigt.
- Plåga mig till bristningsgränsen.
- Ät när det finns mat oavsett vad den smakar.
- Plocka isär ksp-58, ak-4 men ögonbindel.
- M/59 jackan ÄR ett kylskåp.