• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Lärde mig bl.a. detta....

* Man kan sova när, var och hur som helst.
* Ät NU, du vet aldrig när du får mat nästa gång.
* Bädda sängen.
* De flesta sundsvallare är ena dryga jäklar.
* Bädda sängen.
* Hur många vuxna fjollor det finns.
* Armens prylar funkar faktiskt bra, trots allt.
* Hur svårt det är att få en grupp att fungera.
* De flesta göteborgare är ena festliga jäklar.
* Att sverige är ockuperat innan vi hunnit mobilisera.
* Om du fryser om fingrarna, gör "pingvinen".
* Adjutantens hund heter "NIFFE", kallas även "FNUTTIF" (ja, han läspade).

Hmm...det var väl det mesta...ja just det, värma konservburkar i värmepaketet på en bv206 är ju ovärderlig kunskap.

/BAX
 
Jag lärde mig...

Att omhänderta skadade och sjuka människor.
Att tre veckors praktik på akutmottagning går fort.
Att gilla läget
Att bårbärning med långkalsoner nerhasade till knävecken är oskönt.
Hur jag fungerar utan ordetligt med mat, mycket fysisk aktivitet och mycket psykningar från befälen.
Hur sårbar en civilist är när hon kör in i skopan på en hjullastare.
Säga/göra saker innan det är för sent.

och mycket mer
 
Utan spaning ingen aning

Jag tycker nog att det mesta man lärde sig i lumpen var struntsaker som att stå i perfekta rader, göra skitsnygg honnör och marschanträde etc etc. Handen på hjärtat, hur många har i det civila använt sina kunskaper om hur man tillreder renlav eller vad som skiljer en BTR60 från en -70? (Jo visst har jag inför flickvännen eller kompisar nån gång briljerat framför TV´n, det får jag nog skamset erkänna...)

Men så lärde man sig några läxor också, en viktig sådan är devisen om att oavsett hur jäkligt allt för tillfället är så kan det bli ännu jäkligare. Därför måste man ha lite beredskap, lite koll på läget. Ju bättre koll man har desto bättre ser ens möjligheter framöver ut. Eller för att utrycka det i jägartermer: Utan spaning ingen aning.

/ G
 
Vill bara säga att jag kan bädda, värma konserver, och gilla läget mm, och jag har inte ens gjort lumpen! Och att göteborgare är festliga vet väl alla?

...Johan...
 
människor...

mina största lärdomar från lumpen kom långt efter muck, när bitarna började falla på plats.

jag lärde mig mycket människor; hur man beter sig mot dem, hur man inte bör bete sig mot dem och hur de reagerar på olika slags bemötanden. jag lärde mig en hel del om hur jag fungerar i socialt pressade situationer, och hur jag kan styra situationer i en konstruktiv riktning genom att vara den som har is i magen, koll på läget samt modet att vara rak och enkel i min kommunikation med omgivningen.

ur ett friluftsperspektiv så lärde jag mig t ex att ha ordning på de få prylar jag behöver (gäller inte hemma), samt ha disciplin på allt från att byta strumpor till att resa tält och laga mat före man komar ihop.

jag lärde mig också att 47 minusgrader är alldeles för många sådana, och att mina fötter och fingrar inte gillar vare sig minusgrader eller kaptensarmhålor (fast de senare var varma).

kul tråd, intressantare än vilka som är "hårdast" eller har det tristast. det här kändes som ett mer angeläget ämne: lärde ni er nåt av värde, egentligen?

//johan.
 
Att hålla ordning på sina prylar missade jag ja. Kan ju berätta en liten anekdot från kustjägarskolan:

Alltid när man var ute och marcherade (vanlig excersis eller snabbmarch) så skulle man ju ha med sig AK-femman och stridsbältet, inklusive fylld vattenflaska. Och alltid när man var klar skulle man tömma vattenflaskan (så vattnet inte blev dåligt om den låg i skåpet en vecka).

Vid perselmönstringen var vattenflaskan en av de saker som var kvar i skåpet till på slutet. Då berordrades alla in på luckan, ta fram flaskan, skruva av korken, hålla den över huvudet och vända den upp-och-ned. Efter det så lärde sig folk att tömma flaskan.

(Nej, jag blev aldrig blöt:)
 
Jag lärde mig att träna! Jag var nämligen helt utan kondition när jag ryckte in, och det var ju inte så roligt kan jag säga. Men jag tog mig och har fortsatt att träna efter lumpen. En annan nyttig lärdom är att veta hur man fungerar i pressade situationer, utan mat och vila!

En annan sak jag lärde mig, som jag verkar ha glömt är att det är förjävligt att jobba håtr när man är bakfull! Huhh... många jobbiga torsdagar var det!!!!

Fredrik
 
nermander; sa:
Vid perselmönstringen var vattenflaskan en av de saker som var kvar i skåpet till på slutet. Då berordrades alla in på luckan, ta fram flaskan, skruva av korken, hålla den över huvudet och vända den upp-och-ned. Efter det så lärde sig folk att tömma flaskan.

(Nej, jag blev aldrig blöt:)

På FJS hade vi en lite kul grej som påminner om KJS skojsigheter (?) med vattenflaskan. När vi hoppade fallskärm med packning skulle man ha minst grundutrustningen i ryggan, dvs nånstans runt 20 kilo. En kille fuskade med vikten enbart för att han var en slö sälle, och stoppade i kuddar och toapapper som utfyllnad istället. När befälen lyfte på säcken och upptäckte fusket proppade de ryggan full med sten och lät honom gå med den hem till luckan (1 1/2 mil). Han fuskade aldrig med vikten igen.

;)

/ G
 
Det enda man lärde sig i lumpen var att

värden är full av skitstövlar och översittare som om de får minsta makt passar på att sätta sig på folk.
 
Är det förenat med gott ledarskap att ägna sig åt pennalism tycker du?
FJS vad står det för? Fjollskolan?





tigertamjaren; sa:
nermander; sa:
Vid perselmönstringen var vattenflaskan en av de saker som var kvar i skåpet till på slutet. Då berordrades alla in på luckan, ta fram flaskan, skruva av korken, hålla den över huvudet och vända den upp-och-ned. Efter det så lärde sig folk att tömma flaskan.

(Nej, jag blev aldrig blöt:)

På FJS hade vi en lite kul grej som påminner om KJS skojsigheter (?) med vattenflaskan. När vi hoppade fallskärm med packning skulle man ha minst grundutrustningen i ryggan, dvs nånstans runt 20 kilo. En kille fuskade med vikten enbart för att han var en slö sälle, och stoppade i kuddar och toapapper som utfyllnad istället. När befälen lyfte på säcken och upptäckte fusket proppade de ryggan full med sten och lät honom gå med den hem till luckan (1 1/2 mil). Han fuskade aldrig med vikten igen.

;)

/ G
 
tigertamjaren; sa:
När vi hoppade fallskärm med packning skulle man ha minst grundutrustningen i ryggan, dvs nånstans runt 20 kilo. En kille fuskade med vikten enbart för att han var en slö sälle, och stoppade i kuddar och toapapper som utfyllnad istället. ;)

/ G

jag fuskade en gång och kom undan, jag tjurade ner papperskorgen..