• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

Nordesjo; sa:
Lumpen är UTBILDNING. Om man under UTBILDNING märker att en elev inte har förstått så UTBILDAR man vidare.
Bestraffning är helt ointressant, däremot är det klart intressant att försöka undvika samma misstag i framtiden.

Tja, jag antar att det handlar om vilken syn man har på effektiv pedagogik. Jag tror knappast att det gagnade situationen i detta fall att bestraffa nån, det är ungefär lika korkat som att låta folk göra armhävningar när de missar på skjutövningar. Men låt mig gissa: Du tycker det är det bästa sättet att lära sig skjuta antar jag?

Så en fråga: Är det praxis bland elitsoldater att skryta om sina och andras bedrifter under sin militärtjänstgöring? Det här med stora öron och små munnar kanske inte gäller alla eller? Men det är klart, en eventuell fiende kanske blir så rädd att de springer sin väg bara av att läsa på utsidan om hur hård utbildning ni har ;).
 
Stänga bildörrar

I min värnplikt ingick en 1/2 h utbildning i att stänga bildörrar. Tänk nu till lite och fundera hur du gör för att stänga en bildörr.

Utbildningen utgick ifrån "20 cm" på brett Skövdemål. Fanjunkaren visar på förardörren. Ok det fungerar. Visar även på bakluckan på stridsfordon grön folkabuss. Jo det fungerar även där med 20 cm. Här följer en lång utläggning om forterlandet, ryssen, kungens och 20 cm. Som avslutande del i den spännande utbildningen visar fanjunkaren att detta även fungerar på skjutdörren från insidan. Det fungerade så bra att dörren gick i baklås. En illröd fanjunkare klättrade över sätena ut och vrålade att det ska vara 20 cm.

En pluton från skolkompaniet log...

Vaje gång jag stänger en bildörr hör jag denna röst "20 cm"

Så nu kan ni stänga bildörrar på ett reglementmässigt sätt.
 
Vilken tråkig attityd du har Håkan Borg.
Varför läser du inte något annat istället för att tjafsa här?
Är du besviken för att du inte fick göra lumpen eller har du något annat som tynger ditt sinne?
Lätta ditt hjärta för oss, så kanske du kan få hjälp.
 
malindo; sa:
Redan pà min tid, mitten av 80-talet, fórvànades vi bassar av att samtliga radioamatörer vi hade kontakt med körde nâgon form av automatisk data-morse.
-. .-.-.

-- .- - ...

Nu tror jag många av oss undrar väldans mycket hur det är med utomjordingarna. Fick du nånsin kontakt med en utomjording via morse och i så fall, hur bra var han / hon / den / det på morse, och slutligen: var Elvis en av dem??? ;)

Bip bip, Mork calling Orson, bip bip...

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Så en fråga: Är det praxis bland elitsoldater att skryta om sina och andras bedrifter under sin militärtjänstgöring? Det här med stora öron och små munnar kanske inte gäller alla eller? Men det är klart, en eventuell fiende kanske blir så rädd att de springer sin väg bara av att läsa på utsidan om hur hård utbildning ni har ;).

Ha! Att skryta sig blå över sin egen förträfflighet är absolut praxis bland "elitsoldater" och det är givetvis för att den lede Ivan ska lägga benen på ryggen innan han ens hunnit i kalsingarna när befälet väcker honom mitt i natten för att meddela att de ska iväg och "ansluta" gamla Svitjod till den Ryska federationen. Vårt hemska rykte tjänar därmed på så vis att vi slipper visa vad vi går för (ömkligt lite) och kan i godan ro fortsätta skjuta på tomburkar och lifta med julgranstjuvar. Helt riktigt! ;)

/ G
 
Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
ungefär lika korkat som att låta folk göra armhävningar när de missar på skjutövningar. Men låt mig gissa: Du tycker det är det bästa sättet att lära sig skjuta antar jag?

... det här med stora öron och små munnar kanske inte gäller alla eller?

Det här med att förmågan att läsa innantill bör vara större än förmågan att gissa och anta saker verkar inte gälla dig, eller?

Eftersom jag uppenbarligen har stora svårigheter med att göra mig förstådd i skrift tar jag och backar ur den här diskussionen nu.
 
Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Vilket straff gav dina befäl till sig själva eftersom de (uppenbarligen) misslyckats att förklara för din kompis vari nyttan med att hoppa med full packning låg? Gick de tillsammans med honom till förläggningen, de borde rimligen ha dubbelt så många stenar i sina packningar för att visa att de tar saken på allvar?

ja, varför inte? ett bra befäl hade nog kunnat göra det, för att sporra soldaten och visa på rätt väg. jag känner befäl som hade gjort en sådan sak, om det varit befogat. men kanske kan soldatens tunga promenad hem till kasern och ett förklarande samtal kan göra samma nytta.

många av de bra befäl jag mött har gjort samma moment som sina soldater under utbildningen och övningarna, men ofta tyngre (och naturligtvis med långt mycket mer ansvar). på så sätt har ju soldaterna hela tiden sett att det går, att det fungerar och hur det fungerar. motivationshöjare, och förtroendeskapare. så jag ser inte vart du vill komma med den frågan. du kanske inte har mött bra befäl?
 
Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Så en fråga: Är det praxis bland elitsoldater att skryta om sina och andras bedrifter under sin militärtjänstgöring? Det här med stora öron och små munnar kanske inte gäller alla eller? Men det är klart, en eventuell fiende kanske blir så rädd att de springer sin väg bara av att läsa på utsidan om hur hård utbildning ni har ;).

fullträff, men du kanske inte vet om det. "tröskeleffekt" eller nåt liknande kallades det på min tid. och det gick ut på precis det du skrev: att potentiella fi ska se oss som militärt kompetenta och överlägsna redan från början. listigt, eller hur?

de ska med andra ord tänka sig för en extra gång innan de börjar bråka.
 
Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Tja, jag antar att det handlar om vilken syn man har på effektiv pedagogik. Jag tror knappast att det gagnade situationen i detta fall att bestraffa nån, det är ungefär lika korkat som att låta folk göra armhävningar när de missar på skjutövningar. Men låt mig gissa: Du tycker det är det bästa sättet att lära sig skjuta antar jag?

Det handlar inte enbart om pedagogik, faktiskt. Den som skjuter dåligt kommer att bli starkare i armarna av armhävningarna. Man smyger alltså in träning i bestraffningarna.

Det handlar också om att få folk att ge sig fan på att göra sitt bästa så de slipper skitgörat. Det är en sak om nån inte lärt sig trots att han försökt, en helt annan sak om han fullständigt skitit i att försöka lära sig.

Skjuter du dåligt i fredstid får du kanske skura dass, skjuter du dåligt i krig så dör du.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

nermander; sa:
Skjuter du dåligt i fredstid får du kanske skura
dass, skjuter du dåligt i krig så dör du.

Problemet i diskussionen mellan de som är för och de som är emot värnplikten är väl att Sverige inte har varit med i krig under modern tid. Föthoppningsvis kommer vi inte dras med i något krig i framtiden heller. Detta gör ju att värnplikten verkar lite onödig för vissa.

Jag valde själv att försöka undvika värnplikten och for till Spanien som volontär istället.
 
Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Så en fråga: Är det praxis bland elitsoldater att skryta om sina och andras bedrifter under sin militärtjänstgöring? Det här med stora öron och små munnar kanske inte gäller alla eller? Men det är klart, en eventuell fiende kanske blir så rädd att de springer sin väg bara av att läsa på utsidan om hur hård utbildning ni har ;).

Det här är ett spännande fenomen, du slänger ur du en massa förolämpningar sedan så avslutas det med en ;) .. Varför? (inte förolämpningen utan smilyn)
 
Härligt

Nu har man hela Kompani Utsidan emot sig, känns rätt skönt. Jag tycker ni kan föra era militärdiskussioner på forum avsedda för sådana diskussioner.