• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Typiskt Elvis! Alltid massa brudar och glitter och bekväma snygga kläder och möbler...

En annan fick minsann sitta helt själv pà en gammal pinnstol i ett ouppvärmt játterum för att rytmiskt knacka mig igenom "Han är min soldat", "In the ghetto", "What goes on?" och andra gamla schlagers.

1904sl2.jpg
 
HEhe

Jaaduu nu så hör iefterhand så lärde jag mig nog inte så mycket som jag inte visste sen tidigare, möjligt vis en del om sjukvård men nä.

Det som jag lärde mig, var när vi satte upp ett vindskydd uppe i gällivare någonstans i en bitande novemberkyla. Fixade brasa =) sen hade vi hittat nånslags äpplen och blandade det med vassrötter och gjorde ca 3 liter te som vi delade på 14 man sen var det bra med de!! Fy satan det var den värsta övernattning jag gjort,
 
Knyta slipen

Putsa skorna, och möjligen bädda snyggt.

Per Brune

Jag har rätt så nyligen varit på begravning och då kom jag på att det var nog när jag gjorde min militärtjänstgöring jag lärde mig att knyta slipen.

Jag undviker att annars använda slips, då det verkar som om slipsar stryper tankverksamheten (empiriskt upptäckt på prominenta personer) .

Per
 
när vi ändå är igång.
Jag kan inte upprätta förläggningsplats utan att förvissa mig om att jag inte är synlig från någon väg/stig... Mer en skada än en lärdom i det civila :)

Upptäckte att det var svårt i fjällmiljö.
 
när vi ändå är igång.
Jag kan inte upprätta förläggningsplats utan att förvissa mig om att jag inte är synlig från någon väg/stig... Mer en skada än en lärdom i det civila :)

Upptäckte att det var svårt i fjällmiljö.

Kan det vara så att du även lärde dig rapportera dina observationer med precision och utan tyckande, med tanke på ditt alias (7S)?

/Patrik, som senare sett båda varianter med 8 och 9 S

och här föreslås upp till 10S:
http://forum.soldf.com/topic/19127-rapport-enligt-de-sjunio-s/
 
när vi ändå är igång.

Jag kan inte upprätta förläggningsplats utan att förvissa mig om att jag inte är synlig från någon väg/stig... Mer en skada än en lärdom i det civila :)



Upptäckte att det var svårt i fjällmiljö.


Det där är närmast en tvångstanke även hos mig...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag trivdes rätt bra på aspirantskolan, lärde mig en massa nyttigheter som jag haft nytta av när det gäller frilufsande. En mycket användbar kunskap i vinterfjäll var att Optimus 111 smälter fram dricksvattnet så otroligt mycket snabbare och effektivare än Jägarköket att viktskillnaden är klart uthärdlig.

Jag lärde mig att Bv202 faktiskt fick framföras på motorväg - om man höll plattan i mattan. Senare ändrades minimi-hastighets-bestämmelserna, och då var det inte lagligt längre. Militären kontrade denna myndighetsmobbning - med att införa 206:an istället...

Jag lärde mig att befälen på kompaniet var rätt hyggliga människor allihop, UTOM kompanichefens ställföreträdare - det var en karriärkåt kvalificerad skitstövel. Men han 'lärde' mig en sak/erfarenhet/insikt som jag haft nytta av hela livet efteråt:
Att aldrig någonsin vara ansvarig för vad andra gör, eller (viktigare) underlåter att göra!

Senare, som krigsplacerad Stabsassistent i ett Brigadstabskompani, började jag undra om det inte var hans fel att jag inte blev yrkesofficer, han ensam lyckades fördärva vad alla de andra försökt bygga upp...