• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

Tovetjarn; sa:
många av de bra befäl jag mött har gjort samma moment som sina soldater under utbildningen och övningarna, men ofta tyngre (och naturligtvis med långt mycket mer ansvar). på så sätt har ju soldaterna hela tiden sett att det går, att det fungerar och hur det fungerar. motivationshöjare, och förtroendeskapare. så jag ser inte vart du vill komma med den frågan. du kanske inte har mött bra befäl?

Jag tycker jag själv är ett bra befäl och mig själv möter jag ju dagligen. Jag tycker nog att Svennis filosofi är bättre: Kritik framförs mellan fyra ögon i enskildhet. Men smaken är som baken.
 
lumpen

Håkan:

Med tanke på hur många som tycker annorlunda än dig, så är det kanske du som ska lämna? Vad är det för märkligt med att vi som gjort lumpen dragit erfarenheter, goda och dåliga, som vi kan ha som referens i vårt frilufsande? Jag hade nog inte tagit upp paddling om jag inte fått prova på det under min grundutbildning. Och numera paddlar jag varje sommar med min dotter ute i skärgården.
[Ändrat av lowe 2003-11-27 kl 10:59]
 
tigertamjaren; sa:
Nu tror jag många av oss undrar väldans mycket hur det är med utomjordingarna. Fick du nånsin kontakt med en utomjording via morse och i så fall, hur bra var han / hon / den / det på morse, och slutligen: var Elvis en av dem??? ;)

Bip bip, Mork calling Orson, bip bip...

/ G

Under sambandsövningarna kom det oftas in märkliga sándare och brötade in, ibland svarandes pà anrop etc. Eftersom vi mà anta att ryssen inte är smart nog eller har ándamâlsenlig utrustning för sàdana bravader (gamla skäggiga bondesoldater i vadmal och med gamla lànga geväder, ni vet), sà ligger det inte lângt ifrân att anta att det var utomjordingar och gamla spöken som lattjade lite med oss.

Som ju likaledes ár er bekannt sà krávs det av en telegrafist att han är nàgorlunda musikalisk, samt fr.a besitter en järnhârd rytm i blodet. Ni kan ju dárför gissa med vilken bravur och "catch" Elvis bránde ivág sin femställiga bokstavsgrupper fràn sin King Suite i yttre världsrymden...

Slutligen heter det inte Bip Bip, utan didadit didaadidaadit.

dada dida da dididi
 
Re: Re: Re: Re: Antingen har vi ett försvar på riktigt eller så ska vi lägga pengarna på annat.

hakan_l_borg; sa:
Jag tycker jag själv är ett bra befäl och mig själv möter jag ju dagligen. Jag tycker nog att Svennis filosofi är bättre: Kritik framförs mellan fyra ögon i enskildhet. Men smaken är som baken.

det är höga tankar om sig själv. men om andra håller med ska du vara stolt. jag är för självkritisk för att se mig själv som bra befäl. bra dagar tror jag mig ha potential, men man kan alltid bli bättre.

ja, en del kritik ska framföras mellan fyra ögon. men det beror på situation och avsedd effekt. och i "bära tungt" fallet var det väl inte tal om kriti på plats? mitt förlsag var ju i så fall att ta ett samtal med den (trötte) lumparen när han kravlat sig hem. mellan fyra ögon.

hade du haft karaktär nog att gå hem med soldaten, med lika tung eller tyngre packning?

vad är din poäng, egentligen?
 
malindo; sa:
tigertamjaren; sa:
Nu tror jag många av oss undrar väldans mycket hur det är med utomjordingarna. Fick du nånsin kontakt med en utomjording via morse och i så fall, hur bra var han / hon / den / det på morse, och slutligen: var Elvis en av dem??? ;)

Bip bip, Mork calling Orson, bip bip...

/ G

Under sambandsövningarna kom det oftas in märkliga sándare och brötade in, ibland svarandes pà anrop etc. Eftersom vi mà anta att ryssen inte är smart nog eller har ándamâlsenlig utrustning för sàdana bravader (gamla skäggiga bondesoldater i vadmal och med gamla lànga geväder, ni vet), sà ligger det inte lângt ifrân att anta att det var utomjordingar och gamla spöken som lattjade lite med oss.

Som ju likaledes ár er bekannt sà krávs det av en telegrafist att han är nàgorlunda musikalisk, samt fr.a besitter en järnhârd rytm i blodet. Ni kan ju dárför gissa med vilken bravur och "catch" Elvis bránde ivág sin femställiga bokstavsgrupper fràn sin King Suite i yttre världsrymden...

Slutligen heter det inte Bip Bip, utan didadit didaadidaadit.

dada dida da dididi

Tack för korrigeringen, men den du hörde knacka i takt med sån bravur var egentligen Elvis inkarnerad som Robin Williams!

Så här måste det alltså ha varit: Elvis påstods ha dött på sommaren 1977 i sitt hem Graceland i Memphis. I själva verket kunde han inte längre dölja den destruktiva omvandlingen tillbaka till den utomjording han egentligen var (plufsig, suddig blick, ostadig gång etc etc). Han tog därför en välbehövlig "time out" på okänd plats i annat soslsystem. Efter restaurering var Elvis med i leken igen, men han hade tappat rösten. Istället valde Det Intersolära Rådet att man skulle lansera honom som såpaskådis, och vad kunde vara bättre som täckmantel än att spela utomjording?! Sagt och gjort, Elvis blev Mork och resten är TV-historia. Mork gick ut i etern i mitten av 1978, nästan ett år efter Elvis försvinnande och blev omgående en stor publikframgång. Därefter rullade det på helt enligt planerna.

Slutet gott allting gott skulle man kunna tro om det nu inte var så att herr Elvis / Williams ånyo har börjat bli slapp i köttet. Snart dags för en ny "tid ute" på annan plats i världsrymden med andra ord.

Yours sincerely and very hush hush / G
 
Re: Härligt

hakan_l_borg; sa:
Nu har man hela Kompani Utsidan emot sig, känns rätt skönt. Jag tycker ni kan föra era militärdiskussioner på forum avsedda för sådana diskussioner.

Verkligen tråkig attityd du har Håkan. Om nu denna tråd väckte sådan vämjelse hos dig, så låt oss som tycker den är intressant föra den utan dig. Jag tycker för övrigt att tråden passar ypperligt på det forumet det förs på.
För egen del så har jag helt och hållet min militärtjänst att tacka för det intresse för att röra sig i skog och mark som jag nu har.

/Andreas
 
I´m having the time of my life

Tittar jag bakåt tycker jag under tiden i lumpen utvecklades väldigt mycket som människa. Om detta helt skall tillskrivas lumpen, eller om det helt enkelt är en ålder då man växer mycket vet jag inte. Jobba, Kibbutz, åka jorden runt hade kanske gett lika mycket.

Vi skulle väl alla kunna skriva hur många klyschor som helst om vad lumpen lärt oss men jag vill försöka lyfta fram några som jag har haft glädje av:

- Förmåga att tempoväxla
- Hålla ordning på mina grejer, både i skogen och annars. Kanske klyschigt, men saker ramlar inte ur stängda fickor och stängda ryggsäckar. Så är det bara.
- Hantera mig själv när det blir jobbigt
- Friluftsliv på vintern och den underbara (obs: ironi) klyschan att det bara är den dumme och den late som fryser!
- God fysisk form, även om mycket av det är borta nu...

Ska vi disuktera minnen är nog smaken av skägglav något man inte glömmer i första taget. Sen är det väl säkert också viss risk för att man i efterhand romantiserar, men jag skulle inte vilja ha det ogjort.
 
Re: Re: Härligt

ades; sa:
Verkligen tråkig attityd du har Håkan. Om nu denna tråd väckte sådan vämjelse hos dig, så låt oss som tycker den är intressant föra den utan dig. Jag tycker för övrigt att tråden passar ypperligt på det forumet det förs på.
För egen del så har jag helt och hållet min militärtjänst att tacka för det intresse för att röra sig i skog och mark som jag nu har.

/Andreas

Vad har utsidan med pennalism att göra? (Vilket var min inledande kommentar till Gunnar et al.)

Mvh Håkan B
 
Re: Re: Re: Härligt

hakan_l_borg; sa:
Vad har utsidan med pennalism att göra? (Vilket var min inledande kommentar till Gunnar et al.)

Mvh Håkan B

nej. din inledande kommentar var vad pennalism och gott ledarskap hade för anknytning till varandra, tätt följt av en i sammanhanget onödig kommentar om FJS.

Pennalism och gott ledarskap är inte samma sak, något som man idag är pinsamt väl medveten om i större delen av försvarsmakten. sen finns det, som någon tidigare skrev, alltid rötägg. officerskåren är ju fylld av människor, och i en större grupp människor finns det alltid såna som kanske är mindre lämpade.

hur sen den enskilde soldaten upplever sin situation beror mycket på soldatens inställning och ambition, vilka individer han råkar få som befäl och andan i befälslaget på den pluton och det kompani som soldaten tjänstgör vid.

och vad pennalism har med utsidan att göra... ja, håkan, vad menar du egentligen? är det den militära kopplingen till friluftsliv du söker, så behöver du inte söka långt. scouting, friluftsfrämjandet... "friluftsliv" var väl en stor del av samhällets sätt att uppfostra dugliga medborgare (d v s blivande soldater) för inte så länge sedan?

och om det är pennalism vissa upplever och genomlider under sin lumpartid, så är det väl bara bra att det tas upp och diskuteras? du får gärna berätta mer konkret vad du varit med om, så vi får förståelse för din situation.

vänligen,
johan.
 
Elvis = Mork?

tigertamjaren; sa:
Så här måste det alltså ha varit: Elvis påstods ha dött på sommaren 1977 i sitt hem Graceland i Memphis. I själva verket kunde han inte längre dölja den destruktiva omvandlingen tillbaka till den utomjording han egentligen var (plufsig, suddig blick, ostadig gång etc etc). Han tog därför en välbehövlig "time out" på okänd plats i annat soslsystem. Efter restaurering var Elvis med i leken igen, men han hade tappat rösten.....

Yours sincerely and very hush hush / G

Den där historien är gammal, och válkänd av alla som knackat morse med Elvis. Dock kánde jag faktiskt inte till att det var Elvis som sedermera blev Mork... Om det ár sant, vem var det dà som hela tiden körde Byrds gamla Eight Miles High och Hey Mr. Spaceman i morse-takt med mig under utbildningsàret 1985/86? Lät precis som Elvis, ju...

Drop out, tune in, freakout
[Ändrat av malindo 2003-11-28 kl 12:47]
 
Re: Elvis = Mork?

malindo; sa:
Den där historien är gammal, och válkänd av alla som knackat morse med Elvis. Dock kánde jag faktiskt inte till att det var Elvis som sedermera blev Mork... Om det ár sant, vem var det dà som hela tiden körde Byrds gamla Eight Miles High och Hey Mr. Spaceman i morse-takt med mig under utbildningsàret 1985/86? Lät precis som Elvis, ju...

Drop out, tune in, freakout

Ja grabbarna på "En ding ding värld" menar att killen på många sätt hade lyckats fint med att gå in i sin nya roll som herr Mork / Williams. Men saknaden efter tiden som Elvis drog honom tydligen som katten till heta plåttak till telegrafnyckeln. Den erbjöd honom förlösning för hans uppdämda längtan att återigen framträda inför världen som The King. Ensam i ett nedsläckt loftrum satt han därför långa nattimmar (utomjordingar behöver inte sova) och rev av gamla dängor via morse. Enligt grabbarna på E.D.D.V. alltså. Kan ligga nåt i det månntro?

Turn on, tune in, drop far, far out.

Hush hush / G
 
Re: Re: Elvis = Mork?

tigertamjaren; sa:
Ja grabbarna på "En ding ding värld" menar att killen på många sätt hade lyckats fint med att gå in i sin nya roll som herr Mork / Williams. Men saknaden efter tiden som Elvis drog honom tydligen som katten till heta plåttak till telegrafnyckeln..../ G

Harre jisses karl: och fortfarande finns det folk pà denna trâd som pà fullt allvar menar att man inte lärde sig nâgot i lumpen! Visst mâste det ha varit sâ det gick till!

Space in, sid ut. Roger. Over and out. didadit didadidadit