• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad lärde ni er i lumpen?

Jag kom på några fler saker sedan jag följt denna tråd ett tag.

* Alla är vi olika funtade, på gott och ont.
* SARA - Ställning, Andning, Riktning, Avfyring.
* Jag funkar pissigt om jag inte får tillräcklig sömn.
* "Gör det tråkiga NU istf SEN" lönar sig i längden.
* Jag funkar bra trots lite mat i magen.
* Man behöver inte bli sjuk trots att håret frusit fast i marken.

F.ö var nog lumpen en skola som fick många att inse att mamma inte kommer att finnas där varenda dag för att passa upp.

/BAX
 
tigertamjaren; sa:
Att Patric däremot kliver ur garderoben här och visar upp sitt fuskande inför världen är svårsmält. Men möjligen berodde hans toapappersövningar på en oändligt dålig mage? Var det så Putte? ;)

/ G

nu vill jag inte att du ska se mig som en notorisk fuskare, sedan så var det en papperskorg inte skithuspapper..
 
FJS90/91; sa:
tigertamjaren; sa:
Att Patric däremot kliver ur garderoben här och visar upp sitt fuskande inför världen är svårsmält. Men möjligen berodde hans toapappersövningar på en oändligt dålig mage? Var det så Putte? ;)

/ G

nu vill jag inte att du ska se mig som en notorisk fuskare, sedan så var det en papperskorg inte skithuspapper..
Ett av problemen är väl att man lär sig fuska/smita undan. Exempel: Vi skulle ta lastbilskort och göra teoriprovet. Man fick besvara alla frågorna, få provet rättat och om man inte klarade det fick man direkt göra om provet. Tills man klarat det. Jag och en person till fixade naturligtvis provet på första försöket. Återgick till luckan där plutonchefen får syn på oss och bestämmer sig på stående fot att vi ska putsa fönster. Då det saknas normal fönsterputsutrustning anbefalls vi använda T-röd och tidningspapper (jättebra, man bara gnor runt smutsen). Hur som helst, de som var lite smartare och misslyckades på teoriprovet några gånger slapp undan fönsterputs.

Så vad lärde jag och Eklund oss? Jo, det finns ingen mening med att göra saker och ting snabbt och bra, vi får bara nya arbetsuppgifter som är än tråkigare än de första. DET är en av lärdomarna från lumpen, den är dock inte direkt applicerbar i det civila livet.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Så vad lärde jag och Eklund oss? Jo, det finns ingen mening med att göra saker och ting snabbt och bra, vi får bara nya arbetsuppgifter som är än tråkigare än de första. DET är en av lärdomarna från lumpen, den är dock inte direkt applicerbar i det civila livet.

/Håkan

Precis, för i det civila får man en bonus istället för en tråkigare uppgift, oavsett vilket resultat man presterat.
(Javafan, jag är så less på skandiahöjdare, och andra höjdare med för den delen)
;)

Tillbaka till tråden!

Jag lärde mig att släppa ner leverpastejkonserver i kaminröret hos den lede FI.

/BAX
[Ändrat av BAX 2003-11-26 kl 09:54]
 
Håkan K; sa:
Så vad lärde jag och Eklund oss? Jo, det finns ingen mening med att göra saker och ting snabbt och bra, vi får bara nya arbetsuppgifter som är än tråkigare än de första. DET är en av lärdomarna från lumpen, den är dock inte direkt applicerbar i det civila livet.

/Håkan

Då har jag en liten fundering angående arbetshastighet.. Det är detta med att lägga varorna med streckkoden på bandet så att kassörskan inte sabbar handleder, rygg, axlar och nacke.. Jag har dock märkt att tjejerna(inte killarna) arbetar fortare om man lägger varorna rätt och då förloras lite av effekten eftersom dom måste hantera fler varor på kortare tid. MAO: Det är inte alltid bra att va snabb!! (Killarna jobbar ändrar inte hastigheten oavsett vad man gör med varorna)
 
Skulle kunna haka pà Hàkans inlágg med att tillágga: Otack var lumpens lön. Följande solskenshistoria kanske kan belysa:

Fredag var städdagar pà kompaniet. En vacker fredag skickas undertecknad upp till kompanichefens kontor för att putsa dennes fönster. Med hink i ena handen och övrig puts-utrustning i den andra inställer man sig reglemenstenligt i enskild ställning vid komp.chefens tröskel med ett käckt och artigt: "Signalist Lindholm anmäler sig för fönsterputsning!"

Námnde kom.chefs första reaktion pà denna trevligt militára och i allmánhet beredvilliga attityd var att under en ganska lâng tidsrymd bistert blicka upp pà den väntande fönsterputsaren L. Nästa sak som hánder ár att han helt ovántat utbryter: "Har Lindholm stâk-k?"

Signalisten Lindholm blev naturligtvis minst sagt paff , men utbrister ändà i ett reglementsenligt "Nej, Kapten!"

Kaptenen, som tydligen var pà extra gott fredagshumör svarar dà làngsamt: "Nehej, jag tánkte bara att eftersom Lindholm är sà jävla blek sà màste det bero pà att allt blod gàtt ned i ku-en pârej." varvid han reser sig och utan vidare spisning lámnar kontoret och den stackars Lindholm som snällt stàr och ser fànig ut med hink och fönsterputsutrustning.

Vad kunde man lära sig av detta? Personligen har jag inget svar pà den fràgan! Kanske att som sà mycket annat i livet beror även erfarenheterna frân lumpen i hög grad pà hur övrig personal (oficerare och värnpliktiga) var funtade.

Mvh / Mats
 
FJS90/91; sa:
nu vill jag inte att du ska se mig som en notorisk fuskare, sedan så var det en papperskorg inte skithuspapper..

Okej då, en hel papperskorg tydligen. Själv fuskade jag (vi) EN gång i lumpen, och det var under Fj.j.p. Höst.

Vi hade varit ute över en vecka i det mest eländiga höst - vinterväder man kan tänka sig. Först djup snö och kallt, och sen tö, underkylt regn och blåst. Helt överjävligt. Vi var 11 fallskärmsjägare i gruppen som startade övningen, efter halva tiden var vi nere i fyra. Resten pallade inte. Följden för oss kvarvarande när folk hoppade av övningen var att vi fick MER att bära och färre som hjälpte till med olika sysslor, dvs ÄNNU jävligare.
Med bara ett dygn kvar av övningen blev vi fyra hårdaste av de hårda, blöta, slitna och nedkylda som vi var, upphunna av en jagande hundpatrull. Vi stod i ett bestånd unggranar vid den här tiden på året och hörde hundskallen alldeles bakom oss. På grusvägen nedanför stod en folkabuss parkerad och två medelålders män i jägarklädsel pulade i godan ro in smågranar i bussen. Ha, julgranstjuvar! Snabbt som bara den sprang vi genom granbeståndet, över vägen och in bakom bussen. Gubbarna pinkade nästan på sig när vi grönklädda soldater haffade dem med byxorna nere. - Kör oss härifrån, nu! Gubbarna hoppade fogligt in i bussen och körde oss några kilometer till säkrare terräng.
På genomgången efter övningen pekade chiefen på att de flesta grupperna hade tagits av hundpatruller, men en grupp hade "mirakulöst" kommit undan en jagande hundpatrull. Det fanns tydligen en folkabuss med i sammanhanget...

Mea Culpa ;)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-11-26 kl 10:40]
 
"Vi gjorde det i morse"

Jag lärde mig att sánda och ta emot morse i ganska hyfsat tempo. Denna inlärning skedde via lângsam och malande daglig hjärntvätt, och ansâgs vara OK när de korta och lànga pipen gick direkt frân örat, utan att passera hjärnan, och ut i den blyertspenne-fösedda handen dár de automatiskt transformeras till bokstáver och siffror.

Detta har jag inte haft den minsta nytta av efter lumpen (och skulle ej heller ha det i fall av krig, fick vi veta pà slutet av utbildningen!). Dock fick vi lára oss en hel del skojig kuriosa om just morse och signalering, och som jag faktiskt har haft lite nytta av ibland under skrönor, skryt och allmánt dösnack. Jag delar gárna med mig:

- "SOS" - miljontals mánniskor har fel!

A: Telegrafi
varken SOS som nödsignal, och ej heller dess avvarter (SaveOurSoles) etc., existerar i de profesionella signalisternas handböcker. Den internationella nödsignalen, dvs en av 100-tals koder/förkortningar man anvánder sig av fór att korta ned meddelanden heter kort och gott "Den Internationella Nödsignalen" (och ej SOS). Befinner sig exempelvis ett fartyg i nöd, och telegrafisten ombord har tillgàng till telegrafnyckel, sänder han kort oich gott "Den Internationella Nödsignalen" för att pàkalla hjálp, vilken har följande kombination :

...---...

dsv en kombiantion a tre korta/tre lânga / tre korta, i en enda rappt sänd kombination, utan pauser nàgonstans. Punkt slut.

Nu râkar det vara sà att detta om man vill áven (felaktigt) kan tolkas som tre korta ... (= S) tre lànga --- (= O) och tre korta till: ... (= S). alltsà SOS. Dock, för att detta skulle vara relevant, sà màste det vara ett mellanrum mellan varje kombination, alltsâ:

... --- ...

Och det gör det alltsà som sagt inte, utan hela denna historia med SOS är en slags efterkonstruktion.


B: Med radiotelefoni
Har telegrafisten tillgàng till radiotelefoni kan han áven sánda Den Internationella Nödsignalen medelst röstsignalering. Denna lyder sàlunda:

MAYDAY.


Man kan fràga sig hur det kan kan komma sig att man ska ropa MAYDAY när man signalerar att man befinner sig i nöd.

Svaret fick jag i lumpen!: Frân början var det franska som gállde, och den Internationella Nödsignalen med röst löd: "M'aide" (eller nàgot liknande), dvs "Hjälp mig" pà franska. Resten kan ni ju nästan gissa: sprâklig förvrängning över tid, med tusentals fr.a engelska signalister som âr ut och âr in med engelsk brytning röst-signalerat "M'aide" "M'aide", och till slut gjorde man slag i saken och omskrev koden som den nástan alltid kommit att uttalas: Mayday.

Övriga smà detaljer som vi lárde oss av vàr sympatsike morse-instruktör (en 60-àrig lötnant som varit telegrafist i flyget under 2a várldskriget och dà förlorat nâgra fingrar, men tappert signalerade vidare), och som man alltid kan dra fram om man vill verka allmánbildad besserwisser:

- Det gàr ej att morse-signalera exempelvis genom att knacka med en sked pà vággen mellan tvà fángelse-celler, pà det att man medelst denna metod ej kan skilja pà lànga respektive korta signaler. Kul att komentera under fängelseflykt-filmer etc.

- I princip samtliga filmer och tecknade serier fejkas det med hur en telegrafist jobbar:

* greppet om telegrafnyckeln som man kan se i just filmer/tecknade serier ár i princip alltid helt oförenligt med effektiv telegrafering

* scener där telegrafisten sánder och tar emot med blixtens hastighet, ja i princip simultantolkar inkommande meddelanden, och ofta utan papper och penna, är totalt omöjliga i verkliga livet.

* Telegrafisten ár alltid den första att ryka med: helt fel, ty vi har K-Pirrar m/45 att skjuta tillbaka med!



Tja, dár ser man, det var ju till slut en hel del man fick lára sig i lumpen! Och faktiskt, sâ hár en 20-tal âr senare sitter morset kvar i skallen!

.-.-. ("Klart slut")

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-11-26 kl 14:43]
 
Re:

Måste få leka lite besserwisser...

malindo; sa:
A: Telegrafi
varken SOS som nödsignal, och ej heller dess avvarter (SaveOurSoles) etc., existerar i de profesionella signalisternas handböcker.
Rädda våra sulor?

- Det gàr ej att morse-signalera exempelvis genom att knacka med en sked pà vággenmellan tvà fángelse-celler, pà det att man medelst denna metod ej kan skilja pà lànga respektive korta signaler. Kul att komentera under fängelseflykt-filmer etc.

Nja svårigheten ligger i att höra skillnad på kort-paus och lång. Om du bara sänder tillräckligt taktfast så fungerar det.
Fast det finns en enklare "fängelsekod" som funkar bättre mellan celler. Den är ett knack för "a", två knack för "b" etc. Tidsödande förvisso, men vem har bråttom på alcatraz?

* Telegrafisten ár alltid den första att ryka med: helt fel, ty vi har K-Pirrar m/45 att skjuta tillbaka med!
:)
Vem som helst som läst sin Alistair McLean vet ju att telegrafisten alltid dödas först och brutalast.

Själv lärde jag mig mest hur mycket tråkigare utelivet blir när man måste gräva värn och släpa på automatkariner...
 
Re: Re:

GustavOh; sa:
Måste få leka lite besserwisser...

malindo; sa:
A: Telegrafi
varken SOS som nödsignal, och ej heller dess avvarter (SaveOurSoles) etc., existerar i de profesionella signalisternas handböcker.
Rädda våra sulor?

SVAR: Ja , mycket viktigt hos oss skofabrikanter! Utan sulor, ingen sko. Borde du la veta?

* Telegrafisten ár alltid den första att ryka med: helt fel, ty vi har K-Pirrar m/45 att skjuta tillbaka med!
:)
Vem som helst som läst sin Alistair McLean vet ju att telegrafisten alltid dödas först och brutalast.

SVAR: Alltsâ, och som sagt: detta stámmer i Alistairs värld, men ej i den ärorika svenska Signal-kàren!
 
Knacka morse

Tror inte det hjälper med att sända taktfast om man skall "knacka morse", det man gör när man inte skilja mellan lång och kort är att betrakta två korta med kort mellanrum som en lång. Dvs .. blir en lång och . . blir två korta.

/Petter, som bland annat lärde sig att det inte finns något på en rysk vagn som inte går att laga med en slägga eller ett spett.
 
Re: Re: Re:

malindo; sa:
Vem som helst som läst sin Alistair McLean vet ju att telegrafisten alltid dödas först och brutalast.

SVAR: Alltsâ, och som sagt: detta stámmer i Alistairs värld, men ej i den ärorika svenska Signal-kàren!

Drar mig just till minnes en sak vi fick lära oss:
Skjut alltid på konservburken med antennerna först.