• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Rätt intressant tråd. Den säger ju trots allt lite vart vi är på väg. Utantillinlärning ersätts av kunskap i hur man tar reda på fakta. På sätt och vis är det helt rätt. Informationsfloden ökar lavinartat och vi kan inte lära oss "allt" utantill längre. Men det gör oss samtidigt sårbara.

För 20 år sen var det inga problem att handla mat om strömmen gick. Priserna var fortfarande utmärkta på alla varor och det vara bara att ta fram miniräknaren ur lådan. För 10 år sen funkade det att handla i samma situation, men det gick lite knackigare. Priser fick chansas fram och sen räknas ut på miniräknare - förhoppningsvis hade kunden kontanter. Idag är det bara att stänga ner eftersom allt är integrerat med lagersaldo, statistik och beställningar och så ska all abetala med kort.

Lite så börjar det kanske funka för oss människor i vardagen också. Det kanske inte är nödvändigt att utantill kunna Lagan-Nissan-Ätran-Viskan eller att tomatketchup är gjort av tomater. Men det underlättar konversationer och diskussioner. Så viss grundkunskap borde vi ändå ha. För en dag står vi där utan täckning på vå Iphone och kan inte fråga google.
 
Lite så börjar det kanske funka för oss människor i vardagen också. Det kanske inte är nödvändigt att utantill kunna Lagan-Nissan-Ätran-Viskan eller att tomatketchup är gjort av tomater. Men det underlättar konversationer och diskussioner. Så viss grundkunskap borde vi ändå ha. För en dag står vi där utan täckning på vå Iphone och kan inte fråga google.

Jag tror dock att det där går väldigt mycket hand-i-hand. De som är duktiga på att söka och värdera information är enligt min erfarenhet också ganska allmänbildade medan det i lägre grad gäller de som okritiskt anammar kvällspressens löp.

När det gäller hantverksdiskussionen så har jag en bror som är bilmekaniker. Han har berättat många skräckhistorier om amatörreparationer med både ståltråd och gamla mjölkkartonger (isärklippt och använd som "packning"). Själv är jag ganska praktiskt lagd men drar mig ändå inte för att anlita proffs när det behövs eller för skitsaker som är för tråkiga att göra själv. Jag betalar t ex gärna nån hundring per år för att slippa byta däck på bilen själv.

När det gäller mer avancerade saker så är det nog också många som ångrat att de gett sig på arbetet själva istället för att konsultera och/eller anlita en hantverkare först, något som kan bli dyrt i slutänden.

Sen ogillar jag generaliseringar; det finns många akademiker som har oerhörda praktiska färdigheter och områden där det också behövs (kirurgi t ex). Samtidigt finns det hantverkare med tummen mitt i handen.
 
Sammantaget så är det väldigt få som har förstått mitt budskap...
Du gör det inte särskilt lätt att förstå. Frågan är om du själv vet vilket budskapet är. Det är ett rätt stort hopp från att konstatera att man i en tidning läst om någon som på TV sett att amerikanska skolbarn inte vet vad ketchup är gjort av till svepande generaliseringar om den svenska flumskolan och akademikers valhänthet. Du verkar inte riktigt kunna acceptera att de flesta här inte ser det som en viktig uppgift för skolan att meddela barnen banaliteter, som de kan läsa sig till på egen hand på förpackningen. Det kan bero på skillnader mellan din och övriga forumskribenters utbildningserfarenheter. Dina tvärsäkra påståenden om andra yrkeskategoriers händighet är ganska komiska.

Jag kan inte se annat än allmänt gnäll över samhällets förfall i dina inlägg. Men du har kanske en poäng, du kanske vill komma nån vart?
 
Vi ska inte glömma bort att de stora flertalet på forum som dessa är just datanördar som saknar en riktig koppling till verkligheten. Så är det på detta forum och så är det på de allra flesta internetforum.
Att då de flesta hugger på inläggen där det efterlyses större praktisk kunskap är fullt naturligt.
Att vara högt utbildad behöver inte betyda att man inte är praktiskt lagd men min erfarenhet är att det är vanligt. Naturligtvis finns det undantag och några av de mest lysande är vänner till mig. En kort sammanfattning är att de inte satt i onödan framför datorn då de var unga. Däremot skaffade de sig ett intresse för studier på äldre dagar efter de hade skaffat sig erfarenhet från lhs.
Vi behöver idag mindre och mindre datakunskap för att klara oss i samhället. De som säger att data är så viktigt har helt missat tåget. Som att man måste vara mekaniker för att köra bil?
 
Jag betalar t ex gärna nån hundring per år för att slippa byta däck på bilen själv.

Jag resonerar tvärtom. Jag byter däck själv för då kan jag passa på att lossa på bromsoken och kolla belägg och skivor (och se om det börjar bli dags att byta), kolla damasker och bromsslangar och sånt. Det tar en timme totalt och ska jag lämna in bilen nånstans så ska jag ju antingen ta mig därifrån och sen tillbaka utan bil (och det tar ju extra tid) eller sitta där och vänta medans de byter däck. Och då måste jag ändå ta loss däcken sen för att kolla bromsar och sånt... (Eller betala en verkstad för att göra det... och det brukar bli väldigt dyrt.)
 
Jag kontaktades av en 30-åring när han skulle bygga hus.
Jag är inte byggare själv men jag kan en del grundläggande saker. Han själv kunde absolut ingenting.
Nu skulle han med hjälp av olika hantverkare dra igång ett 2,5 milj bygge. Hans största affär.
Jag rekommenderade han att konsultera en proffsbyggare. Men vem vill hålla en kurs gratis?
Jag funderade då på att dra igång en kurs via vuxenskolan med byggare som lärare.
Det är ju många som har det som han idag: noll praktik, noll teori, med sig hemmifrån.

Sen ska han vara "ansvarig byggare" enligt myndigheterna och bedömma om hantverkarna
gör rätt....

Jag hann aldrig starta nån kurs förrän han startade igång.
 
Vad jag menade var inte att hugga på akademiker generelt utan problemet gäller i lika hög grad hantverkare. Skickliga hantverkare är dessutom en bristvara idag.

Det jag saknar är ett ämnesområde som är en äldre typ av allmänbildning.
-det som vi inte längre får med oss hemmifrån.
Där anser jag att det har uppstått en kunskapslucka idag.
Alltså nånting utöver svenska, matte, engelska osv.
Det bör placeras i grundskola och gymnasium.

Innehållet skall vara sånt som man inte läser sig till i media vanligtsvis.
Ungefär: jordbrukslära, hushållskemi, matlagning, vardagsteknik -mekanik, elementär astronomi,
energi och ellära, natur, läkarkonst, mm sånt som alla befinner sig mitt i och ändå inte förstår.
-Vissa saker kanske ryms i det som finns nu.

Ett slags överlevnadsutbildning. Det ska ju naturligtsvis ligga på lämplig nivå i svårighet.
 
Det jag saknar är ett ämnesområde som är en äldre typ av allmänbildning.
-det som vi inte längre får med oss hemmifrån.

Innehållet skall vara sånt som man inte läser sig till i media vanligtsvis.
Ungefär: jordbrukslära, hushållskemi, matlagning, vardagsteknik -mekanik, elementär astronomi,
energi och ellära, natur, läkarkonst, mm sånt som alla befinner sig mitt i och ändå inte förstår.
-Vissa saker kanske ryms i det som finns nu.

Ett slags överlevnadsutbildning. Det ska ju naturligtsvis ligga på lämplig nivå i svårighet.
Varför skall det vara saker som var allmänbildning, i vissa samhällsklasser, för hundra år sedan? Det är inte självklart vad du menar med "jordbrukslära" men tanken att man skall lära ut saker som kreatursskötsel och lantbrukets årscykel är lätt absurd. Inte minst kan man tänka sig vissa motivationsproblem hos skolbarnen. Mycket av det du tar som exempel ingår redan i andra ämnen, mekanik och teknik ingår typiskt i fysiken, fast huvudsakligen i en annan kontext än överlevnad. Sen så kan man fråga sig om det du beskriver verkligen är viktigt för överlevnaden för de 90 eller så procent av befolkningen som lever i tätort. Dina föreslagna ämnen saknar bäring på det problem (så som det går att fatta) du vill lösa för den övervägande majoriteten av befolkningen. I stan ser du bara de allra starkaste stjärnorna. Polstjärnan är för ljussvag för att tränga igenom ljusföroreningarna. Läkarkonst? Hoppas du menar framstupa sidoläge, förbinda skottskada vid jaktolycka och inte kvacksalveri.

De exempel på hur opraktiska folk som du träffar i din vardag är handlar i stort sett bara om att det blir dyrare för dem än om de hade vetat/kunnat mer. En fråga om ekonomi. Men än sen då? Jag kan byta både hjul och bromsklossar på bilen men låter andra göra det för att det är bekvämare. Det är värt den extra kostnaden. Vill man göra det själv så kör på och spara pengar. Det är inte svåra saker och inget som är ens halvsvårt för en vuxen att lära sig vid behov. Detsamma kan sägas om de flesta praktiska färdigheter - det blir kanske inte perfekt men lägga kakel kan väl vilken läskunnig person som helst göra, köp en bok, följ instruktionerna eller ännu bättre, gå en studiecirkel. Linjär algebra lär man sig inte lika enkelt, det kräver studier på riktigt.

De flesta lever inte på landsbygden i Dalarna. De färdigheter som är bra där är inte samma som städerna. Moped är långt ifrån lika vanligt i Göteborg som i valfri landsortshåla. De flesta föräldrar ser helst att deras barn inte kör moped eftersom olycksstatistiken för fordonsslaget avskräcker. Skolans uppgift är inte att konservera färdigheter som utvecklingen gjort obsoleta utan att förbereda barnen för det samhälle vi lever i nu och den framtid man kan överblicka eller i alla fall skönja. Det är för enkelt att bara kräva mer av allt i skolan.

Sen vet vi ju att något mer praktiskt än en god teori, det finns inte.
 
Det är särskilt storstadsborna som borde lära sig lite mer om grundbultarna för förutsättningarna
för att överleva.
Miljön är onaturlig och kan inte existera självständigt.

Praktiska vardagssysslor är inte lika stort problem norrut på landsbygden. Där är folk tvingade till
att bjuda till att försöka.
 
Jordbrukslära är väl att man ska förstå att bönderna odlar säd som blir mjöl och hö som korna äter (som sen blir mjölk, ost och köttfärsen till fredags-tacon).