• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vad kommer kethcup ifrån?

Jag tog dykcertifikat för ett antal år sedan.
Vi var i ålder 22-30 år ca. Teori-provet gick bra och ingen kuggade sig.

Ett par år senare så hade dykläraren nästan bara juniorer, dvs 15-16 åringar.
-teoriprovet gick åt helvete- minst 75 % kuggade sig.
"det stod inte i boken" försvarade sig eleverna med.
Efter tredje omskrivningen så fick han alla (tror jag) att klara sig.

-Hur är er förklaring?

enkelt, dykläraren hade tappat fokus, blivit nonchalant och slarvat med utbildningen.
 
Jag tog dykcertifikat för ett antal år sedan.
Vi var i ålder 22-30 år ca. Teori-provet gick bra och ingen kuggade sig.

Ett par år senare så hade dykläraren nästan bara juniorer, dvs 15-16 åringar.
-teoriprovet gick åt helvete- minst 75 % kuggade sig.
"det stod inte i boken" försvarade sig eleverna med.
Efter tredje omskrivningen så fick han alla (tror jag) att klara sig.

-Hur är er förklaring?
Eftersom det var teorin de föll på så måste det rimligtvis bero på att det är för lite teoretiska studier i grundskolan. Vad tror du själv?
 
jag har utbildat dykare i drygt 10 år och är man inte analfabet så klarar man teorin, enda logiska svaret är att läraren utbildade dåligt.

Det mest logiska är väl att eftersom det funkade för oss men inte för dom så då bör väl felet ligga på dom (juniorgruppen).
Dom i sin tur var ju vana vid skolans arbetstakt.
 
Det mest logiska är väl att eftersom det funkade för oss men inte för dom så då bör väl felet ligga på dom (juniorgruppen).
Dom i sin tur var ju vana vid skolans arbetstakt.
Men det allra, allra mest logiska måste väl ändå vara att eftersom det funkade för er så måste de (juniorerna) ha fått mycket mindre teoretisk skolning än ni, dvs att felet är att det är för lite teori i grundskolan. Vilka praktiska ämnen skall få stryka på foten för att öka teoriinnehållet i grundskolan? Träslöjd och hemkunskap kanske?
 
Kritiken mot skolan är följande:

1 Lär ut för lite, eller lyckas inte få teoretiska saker att fastna.(kanske för surrigt?)

2 Lär inte ut saker som är grundläggande för alla invånare sk, utvidgad hemkunskap.

3 Ställer inga krav, för lite prov och betyg i grundskolan

4 Föräldrarna måste stödja ungarna om dom ska ha nån chans

5 finns inga krav på ordning och uppförande

Som arbetsgivare så kan punkt 5 vara mest intressant
 
Men det allra, allra mest logiska måste väl ändå vara att eftersom det funkade för er så måste de (juniorerna) ha fått mycket mindre teoretisk skolning än ni, dvs att felet är att det är för lite teori i grundskolan. Vilka praktiska ämnen skall få stryka på foten för att öka teoriinnehållet i grundskolan? Träslöjd och hemkunskap kanske?

tror inte att mängden teori spelar så stor roll. Dom verkar ju ha blivit allergiska mot teori!
Så lösningen är kanske mindre teori som kombineras med praktiska övningar.
Dom ser inte kopplingen till teori och verklighet.
 
tror inte att mängden teori spelar så stor roll. Dom verkar ju ha blivit allergiska mot teori!
Så lösningen är kanske mindre teori som kombineras med praktiska övningar.
Dom ser inte kopplingen till teori och verklighet.
Och en del av botemedlet mot teori-allergin är att skolan skall undervisa barnen i vad potatis är och vad ketchup innehåller? För att nu återkoppla "teoridiskussionen" mot "verkligheten" (så som den beskrivs i det första inlägget).
 
Och en del av botemedlet mot teori-allergin är att skolan skall undervisa barnen i vad potatis är och vad ketchup innehåller? För att nu återkoppla "teoridiskussionen" mot "verkligheten" (så som den beskrivs i det första inlägget).

precis....

är man 12 år och inte vet att chips består av potatis så måste det åtgärdas....